دسته‌بندی نشده

نقش کلاژن در پوست چیست؟

نقش کلاژن در پوست چیست؟

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از بافت‌ها وجود دارد. امروزه بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها بدون داشتن اطلاعات دقیق از خواص این پروتئین از مکمل‌ها و قرص‌های کلاژن برای جوان سازی پوست خود استفاده می‌کنند. این مطلب را به خواص کلاژن اختصاص داده‌ایم تا با آگاهی بیشتر از پودر یا کرم‌های کلاژن استفاده کنید.

نقش کلاژن در بدن چیست؟

کلاژن چیست؟ آیا فراوان ترین پروتئین بدن را می‌شناسید؟ کلاژن ساختار پروتئینی دارد که سلول‌ها و بافت‌های بدن را می‌سازد. 28 نوع کلاژن در بدن وجود دارد که 4 نوع از آنها نقش برجسته‌تری در بدن دارند:

  • کلاژن نوع 1: رایج‌ترین نوع کلاژن است که در تمام بافت‌های همبند وجود دارد.
  • کلاژن نوع 2: این کلاژن در مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای یافت می‌شود.
  • کلاژن نوع 3: این کلاژن در پوست و عروق خونی وجود دارد.
  • کلاژن نوع 4: این نوع کلاژن در کلیه‌ها، گوش داخلی و عدسی چشم یافت می‌شود.

عمدتاً 3 آمینو اسید گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین کلاژن را تشکیل می‌دهند. ساختار مارپیچ سه گانه مشخصه کلاژن است که توسط این اسیدهای آمینه ایجاد می‌شود. شما می‌توانید پروتئین کلاژن را به وفور در بافت همبند، پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها و غضروف پیدا کنید. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دچار افتادگی یا چین و چروک می‌شود.

نقش کلاژن در پوست چیست؟

مهم ترین خواص کلاژن

حمایت از سلامت پوست یکی از برجسته‌ترین فواید کلاژن است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قرص‌های کلاژن می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد و در جوان سازی نقش داشته باشد. کلاژن هیدرولیز شده یک نوع رایج کلاژن است که در مکمل‌های کلاژن استفاده می‌شود. برای هیدرولیز کلاژن، این پروتئین به قطعات کوچکتر تجزیه می‌شود تا بهتر جذب شود.

فواید کلاژن برای پوست صورت

از مزایای استفاده از کلاژن برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش چین و چروک پوست با کمک کلاژن

بررسی 19 مطالعه که شامل 1125 شرکت کننده زن بین 20 تا 70 سال بود، نشان داد که مصرف کلاژن هیدرولیز شده می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. کلاژن همچنین جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و در نتیجه در جلوگیری از چین و چروک موثر است.

جوانسازی پوست با کلاژن

کلاژن از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. این پروتئین همچنین می‌تواند در آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی پوست نقش داشته باشد. مصرف قرص‌های کلاژن ممکن است باعث افزایش تولید پروتئین‌های دیگر از جمله الاستین و فیبریلین شود که به بهبود ساختار پوست کمک می‌کند. به همین دلیل برای کمک به جوانسازی پوست، یکی از بهترین راه حل‌های پیشنهادی، مصرف قرص کلاژن است.

خواص کلاژن مایع

مزیت کلاژن مایع در مقایسه با سایر انواع کلاژن این است که در این مکمل‌ها کلاژن از قبل تجزیه شده و جذب آن توسط بدن راحت‌تر انجام می‌شود. اغلب باید پودر کلاژن را با آب یا نوشیدنی‌های دیگر مخلوط کرده تا کلاژن را به شکل مایع دریافت کنید. مزایای استفاده از کلاژن مایع به شرح زیر است:

  • کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • پیشگیری از تحلیل استخوان
  • بهبود سلامت مفاصل
  • کمک به تقویت توده عضلانی
  • در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است

همانطور که می‌بینید فواید کلاژن مایع تقریباً مانند قرص‌های کلاژن است، اما بر اساس برخی مطالعات می‌توان گفت که کلاژن به صورت مایع جذب بهتر و اثر سریع‌تری دارد.

خواص قطره کلاژن چیست؟

برخی از برندها نیز کلاژن را به صورت قطره خوراکی تولید کرده‌اند. مزایای استفاده از این محصول دقیقاً مانند سایر مکمل‌های حاوی کلاژن است و به جوانسازی پوست، حمایت از سلامت استخوان‌ها و مفاصل و افزایش حجم عضلانی کمک می‌کند.

نقش کلاژن در پوست چیست؟

مکمل کلاژن

در سال‌های اخیر استفاده از مکمل‌های حاوی کلاژن رایج شده است. بیشتر این مکمل‌ها هیدرولیز می‌شوند. این بدان معنی است که مولکول کلاژن شکسته شده و جذب آن برای بدن آسان‌تر می‌شود. علاوه بر این مکمل‌ها، غذاهای مختلفی مانند آبگوشت استخوان حاوی این پروتئین است که می‌تواند میزان کلاژن را در بدن افزایش دهد.

چه غذاهایی کلاژن دارند؟

مصرف کلاژن را می‌توان به راحتی در رژیم غذایی شما گنجاند. بافت همبند همه پستانداران از این پروتئین تشکیل شده است، بنابراین مصرف گوشت گاو، مرغ و ماهی را فراموش نکنید. سوپ یا آبگوشت حاوی مایع استخوانی انتخاب بسیار خوبی برای تامین این ماده در بدن است. ویتامین C به تولید طبیعی کلاژن در بدن کمک می‌کند.

افزایش تولید کلاژن در بدن با درمان‌ های بالینی

چندین روش درمانی وجود دارد که به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

لیزر

برخی از لیزرهای پوستی که امروزه بسیار رایج هستند به تحریک پوست برای تولید کلاژن کمک می‌کنند. تابش لیزر باعث از بین رفتن کلاژن‌های آسیب دیده می‌شود. در نتیجه سلول‌های پوست مجبور به تولید کلاژن جدید می‌شوند.

RF فرکشنال

RF فرکشنال نیز یکی از انواع لیزرهای پوستی است که با انتقال انرژی از طریق سوزن‌های بسیار ظریف به لایه دوم پوست و ایجاد اثر ستونی بر روی این لایه، مکانیسم ترمیم، بهبود طبیعی پوست و کلاژن سازی را تحریک می‌کند.

هایفوتراپی

پزشکان روش جدیدی را برای جوانسازی پوست با امواج اولتراسوند ارائه کرده‌اند که هایفوتراپی نام دارد که علاوه بر رفع چین و چروک، باعث لیفت پوست بدون جراحی نیز می‌شود.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ برای درمان خطوط ریز صورت، جوش‌ها و اسکارها، استحکام و بهبود رنگ پوست استفاده می‌شود و در حین آن از قلم میکرو یا رولر برای ایجاد آسیب‌های کنترل شده در سطح پوست و ایجاد کلاژن و الاستین استفاده می‌شود.

تزریق فیلر

در بسیاری از موارد، متخصصان پوست از تزریق فیلر برای رفع چین و چروک و افزایش حجم در قسمت‌های مختلف صورت و بدن استفاده می‌کنند که می‌تواند چربی استخراج شده از بدن خود فرد یا از مواد ژل مانند باشد. این کار علاوه بر افزایش حجم، شکل دهی و صاف کردن خطوط نیز منجر به ایجاد کلاژن بیشتر در بدن می‌شود.

البته باید به یاد داشته باشیم که اگر تزریق چربی به صورت صحیح و اصولی توسط پزشک مجرب و ماهر انجام شود، می‌تواند نتایج مطلوبی در دراز مدت (شکل و حجم ایده آل و جوانسازی پوست در نتیجه افزایش کلاژن) به همراه داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است فرد را با عوارض و صدمات زیادی مواجه کند. ژل‌های هیالورونیک اسید نیز می‌توانند به تولید کلاژن بیشتر پوست به خصوص در ادامه تزریق کمک کنند.

نقش کلاژن در پوست چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص کلاژن پرداختیم. شاید فکر کرده باشید که کلاژن فقط برای پوست مفید است، اما این پروتئین در بسیاری از بافت‌های بدن نقش دارد و وظایف مهمی را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *