مراقبت از پوست

لیفت صورت با مزوتراپی

لیفت صورت با مزوتراپی

با افزایش سن، گردش خون در پوست کاهش می‌یابد، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای از بین بردن سموم به پوست نمی‌رسد. این امر باعث پیری زودرس پوست و ظاهری خسته و پیر می‌شود. مزوتراپی صورت روشی برای بازسازی پوست است که مزایای زیادی نسبت به روش‌های مشابه و تهاجمی تر دارد. مزوتراپی در جوانسازی پوست بسیار موثر است. این فرآیند می‌تواند رنگ و شلی پوست گردن، پاها، شکم، دست‌ها و بازوها را بهبود بخشد.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی در سال‌های اخیر به یکی از روش‌های درمانی مطلوب و محبوب پوست تبدیل شده است که به کمک سوزن، مواد مورد نیاز پوست را به مزودرم (لایه میانی پوست) می‌رساند. مواد موثره و مخلوط‌های ویژه با توجه به شرایط و نیاز هر فرد انتخاب می‌شوند. سپس مواد انتخاب شده با استفاده از سوزن‌های ظریف به پوست تزریق می‌شود.

تزریق در فواصل 0.5 تا 1.5 سانتی متر در پوست انجام می‌شود. این تزریق‌ها تقریبا بدون درد هستند زیرا سوزن‌های استفاده شده به بافت چربی نمی‌رسد. پس از تزریق، محل تزریق ماساژ داده می‌شود. جوانسازی صورت با مزوتراپی یک روش درمانی تزریقی است که مواد مغذی را به لایه‌های پوست می‌رساند تا سلول‌های آن ترمیم و رشد کنند. ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، تمام مواد مورد نیاز برای سلامت سلول‌های پوست می‌توانند از طریق مزوتراپی وارد پوست شوند.

این تزریق‌ها در لایه اپیدرم پوست انجام می‌شود. ویتامین‌ها و مواد مغذی تزریق شده به پوست درخشندگی درخشانی می‌بخشد و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند و ظاهر جوانی را به پوست باز می‌گرداند.

تاریخچه مزوتراپی

این روش درمانی سابقه طولانی در طب سنتی و مدرن دارد. اولین کاربردهای این روش به قرن 12 میلادی و فرانسه برمی گردد. در آن سال‌ها آمبروز پاره (پزشک درباری فرانسوی) با استفاده از سوزن روی پوست سوراخ‌هایی ایجاد می‌کرد و داروهای گیاهی را روی سوراخ‌ها می‌ریخت تا بهتر جذب پوست شود.

مزوتراپی به شکل مدرن خود توسط یک پزشک فرانسوی دیگر در سال 1952 معرفی شد. دکتر میچل پیستور برای درمان آسم داروی پروکائین را به صورت داخل وریدی تجویز کرد. بعد از مدتی دید که ریزش موی برخی از بیماران بهتر شده است. دکتر پیستور برای درمان ریزش مو در برخی از بیماران پروکائین را به صورت زیر جلدی تزریق کرد. سرانجام در سال 1976 روش ابداعی خود را «مزوتراپی» نامید.

امروزه مزوتراپی یکی از روش‌های معروف درمانی و جوانسازی در دنیا به خصوص اروپا می‌باشد. البته در کشورهایی مثل انگلستان یا آمریکا به اندازه فرانسه محبوب نیست اما شناخته شده است.

اثرات و فواید مزوتراپی

قبل از اینکه به سراغ کاربردهای مزوتراپی برویم باید ببینیم این روش چه تاثیری روی پوست دارد و چه کمکی به ما می‌کند.

مزوتراپی هر سه لایه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اثرات درمانی این روش بر روی اپیدرم، لایه میانی و بافت‌های همبند زیرین پوست قابل مشاهده است. همین موضوع باعث شده که کاربردهای مختلفی داشته باشد و برای درمان ریزش مو، سلولیت و موارد دیگر موثر باشد.

مزایای مزوتراپی را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد، یکی فواید مواد تزریق شده به پوست و دیگری اثر سوراخ‌های ریز ایجاد شده توسط سوزن. بیایید با فایده دوم شروع کنیم که برای اکثر خوانندگان ناشناخته است.

ریز آسیب‌های مفید

یکی از مزایای بسیار جالب مزوتراپی تاثیری است که آسیب‌های ریز ناشی از سوزن‌های نازک استفاده شده در این روش بر روی پوست می‌گذارد. سوزن به عمق پوست رفته و باعث آسیب جزئی می‌شود. این آسیب باعث می‌شود که فرآیندهای ترمیم پوست فعال شود.

با فعال شدن فرآیندهای ترمیم پوست، سلول‌های پوست سالم شروع به ساخت و ترشح کلاژن، فاکتورهای رشد، پروتئین‌های بینابینی و سایر مواد می‌کنند. رگ‌های خونی جدید تشکیل می‌شود و سلول‌های بنیادی به سمت مناطق آسیب دیده حرکت می‌کنند.

مجموعه اتفاقاتی که در بالا توضیح دادیم به جوانسازی پوست و درمان مشکلاتی مانند ریزش مو کمک می‌کند. بیشتر اثرات درمانی این روش ناشی از همین صدمات جزئی و کنترل شده است.

دارورسانی، هیدراتاسیون و تغذیه

همانطور که اشاره کردیم در حین مزوتراپی موادی به پوست تزریق می‌شود. محلول تزریق شده در این روش کوکتل نام دارد. فرمول کوکتل با توجه به نیاز شما تعیین می‌شود. به عنوان مثال، برای درمان ریزش مو، کوکتل مزوتراپی به شکلی ترکیب می‌شود که حاوی داروهای ضد ریزش و مواد مغذی فولیکول‌های مو است.

برخی از موادی که معمولا در کوکتل‌های مزوتراپی یافت می‌شوند در زیر ذکر شده‌اند:

داروها:

  • وازودیلاتورها: داروهایی مانند بوفلومودیل که جریان خون را در ناحیه تحت درمان افزایش می‌دهند. این مواد بی خطر و بی ضرر هستند.
  • بی حسی موضعی: داروهایی مانند لیدوکائین و پروکائین که علاوه بر بیهوشی، اثرات ضد التهابی نیز دارند.
  • داروهای هورمونی: بیشتر در کوکتل‌های مزوتراپی مو استفاده می‌شود. داروهایی مانند فیناستراید یا سیپروترون استات با مسدود کردن گیرنده‌های هورمونی، اثر هورمون‌های جنسی را که باعث ریزش مو می‌شوند، مهار می‌کنند.
  • کلسی تونین: یکی از هورمون‌های طبیعی بدن که باعث بهبود خون رسانی، تغذیه فولیکولی و تغذیه پوست می‌شود.
  • داروهای مغذی: موادی مانند سیلیکون که به طور طبیعی در پوست و موی ما وجود دارند و نقش ساختاری مهمی دارند.
  • ال کارنیتین: ماده‌ای است که چربی‌ها را تجزیه می‌کند که برای درمان سلولیت استفاده می‌شود.

ویتامین‌ها:

  • ویتامین B5: یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش مهمی در تقسیم سلولی و بهبود بافت پوست دارد.
  • بیوتین: اثری مشابه ویتامین B5 دارد. کمبود بیوتین باعث پوسته پوسته شدن و ریزش مو می‌شود. این ویتامین در تنظیم ترشح غدد چربی نیز موثر است.
  • ویتامین C: آنتی اکسیدان مفید و یکی از مواد محرک کلاژن سازی است.
  • ویتامین A: تشکیل کلاژن را تحریک می‌کند و دارورسانی به پوست را بهبود می‌بخشد.
  • مواد معدنی: عناصری مانند مس، سلنیوم، فسفر و روی بر سلامت و شادابی پوست و مو موثر هستند.
  • سدیم پیروات: برای بهبود پوست کدر و خسته، اثرات ضد پیری و رفع لک‌های پوستی
  • اسید گلیکولیک: عامل سفید کننده برای بهبود جای زخم، لکه‌های تیره و علائم کشش.
  • کافئین: در محلول‌های لیپولیتیک استفاده می‌شود و در درمان سلولیت و ریزش مو موثر است.

سایر مزایای مزوتراپی

  • هزینه مناسب در مقایسه با اثرات درمانی
  • یک روش کم تهاجمی و غیر جراحی
  • بدون نیاز به بیهوشی و بدون درد
  • دوره نقاهت کوتاه و بدون نیاز به مراقبت ویژه پس از درمان
  • عوارض جانبی و خطرات محدود

مزوتراپی برای چه افرادی مناسب است؟

معمولا اکثر افراد سالم بین 18 تا 80 سال می‌توانند از مزوتراپی برای جوانسازی پوست خود استفاده کنند. مزوتراپی روشی مناسب برای انواع پوست است. تنها محدودیت‌های مزوتراپی عبارتند از: بارداری (مانند سایر روش‌های پزشکی)، لخته شدن خون، دیابت، آسپرین و سایر مسکن‌ها و ترس از سوزن.

  • آبرسانی عمیق به پوست
  • ضد پیری
  • کمک به جوانسازی پوست کدر و خسته
  • کاهش خطوط و چین و چروک پوست صورت
  • رفع سیاهی زیر چشم و رفع چین و چروک دور چشم
  • کمک به کاهش اسکارهای باقی مانده روی پوست
  • افزایش درخشندگی و سلامت پوست
  • سفت شدن خفیف پوست با استفاده از محلول‌های سفت کننده مخصوص
  • می‌توان در ترکیب با سایر روش‌های درمانی برای جوانسازی پوست استفاده کرد

چه نواحی از بدن را می‌توان با مزوتراپی درمان کرد؟

مزوتراپی معمولاً برای جوانسازی و بازسازی پوست برای قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • صورت
  • پیشانی
  • دور چشم
  • گونه ها
  • اطراف دهان
  • چاه
  • گردن و سینه
  • دست ها

نحوه انجام مزوتراپی

فرآیند مزوتراپی با تمیز کردن پوست ناحیه تحت درمان انجام می‌شود. سپس ابزار مزوتراپی روی پوست قرار می‌گیرد و با استفاده از سوزن‌های کوچکی که دارد، کانال‌های متعددی را به صورت کنترل شده روی پوست ایجاد می‌کند تا با تزریق‌های ریز، محتویات فعال به زیر سطح پوست نفوذ کند.

این ممکن است با مقداری لایه برداری یا لایه برداری پزشکی انجام شود تا به نفوذ بیشتر مواد در زیر پوست کمک کند. مزوتراپی با یک ابزار پنوماتیکی انجام می‌شود که نیروی باد را تامین می‌کند و با استفاده از آن سوزن‌ها با سرعت بالا به داخل پوست فرو می‌روند. برمی گردند، حدود 500 تزریق میکرو در دقیقه توسط این دستگاه انجام می‌شود، یعنی درمان واقعاً بدون درد است.

محلول در حالی که سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند و برمی گردند به پوست تزریق می‌شود. انواع راه حل‌ها بر اساس نتایج مورد انتظار و اهدافی مانند تامین آب تعیین می‌شوند. نفوذ این سوزن‌های ریز باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در آن قسمت از پوست می‌شود و به تقویت و ترمیم پوست و کاهش جای زخم، خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. همچنین با فرو رفتن این سوزن‌ها در پوست، گردش خون نیز تحریک می‌شود.

سوزن‌ها خیلی سریع به پوست نفوذ کرده و برمی گردند و در نتیجه کبودی و آسیب به بافت‌های اطراف کاهش می‌یابد. این دستگاه بسیار دقیق و هدفمند کار می‌کند. فرآیند مزوتراپی تقریباً 20 دقیقه طول می‌کشد.

چند جلسه درمانی لازم است؟

برای دستیابی به نتایج مطلوب، یک دوره 6 جلسه‌ای توصیه می‌شود.

چرا مزوتراپی باید بیش از یک جلسه درمانی انجام شود؟

مزوتراپی معمولاً در یک سری جلسات درمانی با فواصل 1 تا 2 هفته‌ای انجام می‌شود. اثرات درمانی مزوتراپی تجمعی است. بدن شما به تدریج کلاژن و الاستین تولید می‌کند.

آیا مزوتراپی درد دارد؟

ممکن است کمی سوزش یا کبودی احساس کنید، با این حال، می‌توانیم با استفاده از بی‌حسی موضعی، درمان را راحت‌تر و تقریباً بدون درد انجام دهیم.

بهبودی

بعد از مزوتراپی نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از این روش به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند، حتی می‌توانند به سر کار بروند. تا 8 ساعت بعد از عمل دوش آب گرم نگیرید. اگر درمان روی صورت انجام شده باشد، تا 4 ساعت بعد از عمل نباید از آرایش استفاده شود. حداقل تا 24 ساعت پس از مزوتراپی باید از ورزش‌های شدید پرهیز کنید و کمتر در معرض نور و گرما قرار بگیرید.

نتایج

پس از اولین جلسه درمان، می‌توانید بهبود ظاهر پوست خود را مشاهده کنید. با این حال، بهترین نتایج پس از چندین جلسه درمانی ظاهر می‌شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب، بسته به مشکل شما، 4 تا 6 جلسه درمانی در فواصل زمانی 2 تا 4 هفته‌ای را توصیه می‌کنیم. نتایج درمان تا 1.5 سال ماندگار خواهد بود. پس از آن توصیه می‌شود برای حفظ نتایج هر شش ماه یک جلسه درمان داشته باشید.

آیا مزوتراپی می‌تواند جایگزین عمل لیفتینگ شود؟

خیر، مزوتراپی بافت و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. بسیاری از بیماران بعد از مزوتراپی پوستشان سفت تر شده است.

اثرات جانبی

نکته بسیار مثبت مزوتراپی این است که این فرآیند عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی‌کند و تمام عوارضی که ممکن است بعد از آن رخ دهد در مدت کوتاهی از بین می‌روند. علاوه بر درد، که می‌توان آن را همانطور که قبلا توضیح دادیم مدیریت کرد، مهم ترین عوارض جانبی این روش کبودی، خارش و جای زخم است. با استفاده از روش‌های صحیح تزریق می‌توان از کبودی پوست جلوگیری کرد. در برخی موارد تورم و قرمزی پوست با تزریق به دلیل چربی سوزی است. این عوارض موقتی هستند و چند ساعت یا حداکثر چند روز پس از عمل ناپدید می‌شوند.

هزینه

هزینه مزوتراپی صورت بستگی به محل و وضعیت پوست درمان شده، تعداد جلسات درمان و دستمزد پزشک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *