مراقبت از پوست

روتین پوست چرب چیست؟

روتین پوست چرب چیست؟

روتین پوست چرب به حفظ زیبایی و ایجاد احساس سلامتی در این نوع پوست کمک می‌کند. علاوه بر افرادی که پوست چرب دارند، همه افراد گهگاهی پوست چرب را تجربه می‌کنند. پوست به طور طبیعی برای آبرسانی و محافظت از خود روغن تولید می‌کند. بنابراین لازم است مقداری چربی در پوست وجود داشته باشد. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که چربی اضافی روی پوست جمع شود.

چربی بیش از حد پوست می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود. پوست چرب دو چالش بزرگ دارد. ظاهری چرب و مستعد بروز آکنه و جوش‌های گاه به گاه. خبر خوب این است که با پیروی از روتین پوست چرب، می‌توانید به راحتی بر این دو چالش غلبه کنید. پس اگر پوست چرب دارید این مطلب را ذخیره کنید و از امروز به تدریج مراحل آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

روتین پوست چرب چیست؟

مراحل روتین پوست چرب

پوست چرب بیشتر در ناحیه T صورت شما دیده می‌شود. منطقه T از پوست روی پیشانی، بینی و چانه شما تشکیل شده است. برای کسانی که پوست چرب دارند، ناحیه T و سایر قسمت‌های صورت در طول روز بیش از حد براق یا چرب هستند. توجه داشته باشید که پوست‌های چرب مستعد آکنه هستند زیرا بیش از حد معمول سبوم یا چربی پوست تولید می‌کنند. یعنی منافذ پوست به راحتی توسط این چربی مسدود شده و منبع میکروب و آلودگی می‌شود. این یکی از دلایل اصلی آکنه صورت و بدن در پوست‌های چرب است. بنابراین روتین پوست چرب به این صورت شروع می‌شود:

شستشو در صبح و عصر

اولین قدم در روتین هر نوع پوستی شستن و تمیز کردن آن است. در پوست‌های چرب این مرحله اهمیت بیشتری دارد. افرادی که پوست چرب دارند باید دو بار در روز صورت خود را بشویند. همه باید صبح زود و آخر شب صورت خود را بشویند. اما اگر پوست چرب دارید، باید صبح‌ها نیز صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. حتی اگر فکر می‌کنید صورتتان از شستشوی شب قبل هنوز تمیز است، باید دوباره آن را تکرار کنید.

در واقع، در طول شب، پوست در حال تکثیر سلول‌ها است. این امر با تولید مقدار زیادی سبوم در پوست‌های چرب مرتبط است. بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که علاوه بر چربی اضافی، سلول‌های مرده تجمع یافته روی پوست را نیز از بین ببرد. بهتر است از یک پاک کننده ملایم با بافت ژل یا فوم استفاده کنید تا صورت کاملاً بدون خشک شدن پوست تمیز شود. پاک کننده‌های مبتنی بر اسید سالیسیلیک برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بهترین عملکرد را دارند. این نوع پاک کننده به عمق منافذ پوست نفوذ می‌کند و تمام چرک و سبوم اضافی مسدود شده درون آنها را از بین می‌برد. با این حال، بیش از دو بار در روز از پاک کننده استفاده نکنید.

لایه برداری

وقتی غدد شما بیش از حد سبوم تولید می‌کنند، بافت پوست شما چرب می‌شود. این باعث ایجاد سطحی چرب یا روغنی، مسدود شدن منافذ و حتی آکنه می‌شود. تولید بیش از حد چربی باعث مشکلات پوستی بسیاری می‌شود. پوست‌های چرب باید هر چند وقت یکبار لایه برداری شود. این کار به از بین بردن سلول‌های مرده و چربی اضافی و البته باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در منافذ پوست لانه کرده‌اند کمک می‌کند.

لایه برداری را می‌توان با خیال راحت یک یا دو بار در هفته انجام داد. البته لایه برداری با محصولات شیمیایی قوی و خشن پوست را بعد از مدتی پیر و آسیب پذیر می‌کند. بنابراین بهتر است از محصولات طبیعی و ملایم استفاده کنید. روغن گل رز یک لایه بردار طبیعی برای پوست‌های چرب در نظر گرفته می‌شود. روغن گل سرخ سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، پلی فنول و آنتوسیانین است. همه این مواد به بازسازی سلولی کمک می‌کنند و لایه برداری ملایم و بدون آسیب را روی پوست شما انجام می‌دهند.

روتین پوست چرب چیست؟

آبرسانی

برخی افراد معتقدند که پوست چرب نیازی به آبرسانی و استفاده از محصولات مرطوب کننده ندارد. این باور کاملا اشتباه است. همه انواع پوست نیاز به آبرسانی و آبرسانی دارند. اما اگر پوست چرب دارید باید در انتخاب مرطوب کننده خود بسیار دقت کنید. این آبرسان باید بر پایه آب و به اصطلاح سبک باشد. مرطوب کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید و گلیسیرین بهترین گزینه برای پوست‌های چرب، پوست‌های مستعد آکنه یا پوست‌های مختلط هستند. این مرطوب‌کننده‌ها پوست را بدون سنگین کردن آبرسانی می‌کنند.

روغن آرگان می‌تواند یک گزینه عالی برای استفاده به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست‌های چرب باشد. این محصول بر خلاف ظاهر هیچ گونه چربی اضافی روی پوست شما ایجاد نمی‌کند و اتفاقا چربی پوست شما را نیز تنظیم می‌کند. بنابراین می‌توانید دو بار در روز، صبح و عصر، با استفاده از روغن آرگان صورت خود را آبرسانی کنید.

درمان چربی پوست

این مرحله به نگرانی‌هایی که در مورد پوست خود دارید بستگی دارد. یعنی باید بدانید که در حال حاضر چه چالش‌هایی با پوست چرب خود دارید. یکی از رایج ترین نگرانی‌های پوست‌های چرب، آکنه و جوش است. همانطور که گفتیم پوست‌های چرب مستعد آکنه و جوش هستند. بنابراین در این مرحله باید یک روال صحیح برای حل و بهبود نگرانی خود داشته باشید. برای این کار می‌توانید از روغن درخت چای استفاده کنید.

روغن درخت چای دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی و ترکیباتی مانند ترپینن است. از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها بخش کوچکی از خواص روغن درخت چای است که در درمان آکنه و جوش بسیار عالی عمل می‌کند. این روغن پوست را از سموم، سبوم اضافی و باکتری‌های انباشته شده روی پوست نجات می‌دهد. می‌توانید از روغن درخت چای روی صورت، پشت بازوها و هر قسمت دیگری که تحت تاثیر جوش و آکنه است استفاده کنید. بنابراین دو بار در روز روغن درخت چای را روی ناحیه درمان شده بمالید.

تقویت پوست چرب به روش‌های طبیعی

یکی از مراحل مهم در روتین پوست چرب تقویت آن است. استفاده از محصولات طبیعی در این مرحله بسیار مهم است. محصولات طبیعی به پوست شما توانایی مبارزه با آسیب‌های محیطی را بدون نگرانی در مورد ترکیبات شیمیایی می‌دهند.

استفاده از ضدآفتاب

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کنید. لوسیون‌های ضد آفتاب غیر طبیعی موجود در بازار ممکن است پوست شما را چرب تر از آنچه که هست کند. حتی اگر محصول مورد نظر برای پوست‌های چرب تهیه شده باشد، این امکان وجود دارد.

مهم‌ترین دلیلی که افراد دارای پوست چرب از استفاده از کرم ضد آفتاب اجتناب می‌کنند، فرمولاسیون چسبناک و چرب آن است. راه حل این مشکل استفاده از روغن‌های طبیعی برای پوست‌های چرب است. اگرچه آنها بافت روغنی دارند، اما روغن‌های طبیعی بدون ایجاد چربی از پوست محافظت می‌کنند.

روغن هسته انار می‌تواند بهترین جایگزین طبیعی برای ضد آفتاب برای پوست‌های چرب باشد. این محصول علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، یک ضد التهاب طبیعی نیز خواهد بود. بنابراین ضمن محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب، هر نوع آفتاب سوختگی و التهاب را نیز برطرف می‌کند.

محافظت از دور چشم

محافظت از ناحیه چشم و استفاده از محصول مناسب برای این کار باید در برنامه روزانه شما قرار گیرد. بهتر است از محصولات طبیعی برای تقویت دور چشم یک بار صبح و یک بار شب استفاده کنید. این نوع محصولات معمولا سیاهی دور چشم را برطرف کرده و پوست این ناحیه را تقویت می‌کنند.

روتین پوست چرب چیست؟

توصیه‌ های مهم در مورد مراقبت روزانه از پوست چرب

حتما پوست خود را بعد از ورزش یا هر فعالیتی که باعث تعریق شما می‌شود بشویید. این کار به جلوگیری از تجمع عرق، چربی، میکروب و … در منافذ پوست و ایجاد جوش کمک می‌کند. در انتخاب محصولات پوست دقت کنید. به عنوان مثال، محصولات حاوی الکل برای ویژگی‌های پوست چرب مناسب نیستند. برای این کار می‌توانید از مشاوران متخصص آی ام تی لاکس کمک بگیرید.

پوست چرب و آکنه‌های احتمالی را که هر از گاهی ظاهر می‌شوند دستکاری نکنید. این امر باعث گسترش باکتری‌ها و انتشار آکنه و جوش در سطح پوست می‌شود. در پایان روز تمام آرایش خود را پاک کنید. روتین مراقبت از پوست در شب به اندازه صبح مهم است. اگر آرایش می‌کنید، باید روتین شب خود را با پاک کننده آرایش شروع کنید.

همیشه پوست خود را به آرامی تمیز کنید. پاکسازی عمیق و از بین بردن کثیفی، چربی و کثیفی برای پوست چرب مهم است، اما مطمئن شوید که پوست خود را به آرامی بشویید تا آن را تحریک نکنید.

ماسک‌های طبیعی برای پوست‌های چرب آلودگی و چربی را از بین می‌برند تا به تمیز کردن عمیق منافذ شما کمک کنند. استفاده از یک ماسک طبیعی با موادی مانند زغال چوب می‌تواند به حذف چربی اضافی پوست و سم زدایی منافذ پوست کمک کند. یک روتین پوست چرب منظم که شامل پاکسازی، مرطوب کننده و تونر خواهد بود، کلید کنترل پوست چرب شما است.

انجام اقدامات ساده در طول روز نیز می‌تواند به کاهش سطح چربی در پوست شما کمک کند. این اقدامات عبارتند از: پاک کردن آرایش در پایان روز، استفاده از محصولات غیر کومدون زا و استفاده از ماسک‌های صورت برای تمیز کردن عمیق پوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *