مراقبت از پوست

روتین پوستی پوست مختلط چیست؟

روتین پوستی پوست مختلط چیست؟

وقتی صحبت از پوست مختلط می‌شود، پیدا کردن روتین مراقبت از پوست مناسب می‌تواند چالش بزرگی محسوب شود. با این حال، استفاده از بهترین محصولات در نواحی مناسب به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را برای پوست خود داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در مورد پوست مختلط، ویژگی‌های پوست مختلط و روتین پوستی پوست مختلط جمع آوری کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط که برخی آن را پوست ترکیبی نیز می‌نامند، معمولاً به پوستی گفته می‌شود که دارای ناحیه چرب در قسمت T صورت (بینی، چانه و پیشانی) و پوست خشک در قسمت V صورت (گونه‌ها و فک) است. افرادی که پوست مختلط دارند در قسمت چرب صورت خود منافذ بزرگ و جوش دارند در حالی که در قسمت خشک صورتشان پوسته پوسته می‌شود.

در واقع، غدد چربی پوست مسئول ایجاد سبوم (ماده مومی شکلی که پوست شما را نرم و لطیف نگه می‌دارد) هستند. افراد با انواع پوست مختلط غدد چربی فعال‌تری در ناحیه T دارند و سبوم اضافی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به درخشندگی و جوش شود.

روتین پوستی پوست مختلط چیست؟

بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط

داشتن روتین پوست برای شادابی و سلامت پوست بسیار مهم است. پوست مختلط به دلیل داشتن دو نوع پوست در یک صورت، کمی بیشتر از سایر انواع پوست نیاز به مراقبت و روتین دارد. یافتن بهترین روتین پوستی پوست مختلط به آزمون و خطا نیاز دارد، اما با پشتکار، آنچه را که برای نوع پوست شما مناسب است، خواهید یافت. در ادامه بهترین روتین مراقبت از پوست مختلط را برای شما شرح می‌دهیم:

آرایش خود را پاک کنید

در اولین قدم در روتین پوست مختلط، آرایش خود را با کمک پاک کننده پوست مختلط پاک کنید. برای پاک کردن آرایش صورت می‌توانید از میسلار واتر یا فوم پاک کننده استفاده کرده و به آرامی هرگونه آرایش را از روی صورت خود پاک کنید.

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید

مرحله بعدی در روتین مراقبت از پوست ترکیبی، پاکسازی پوست است. پس از پاک کردن آرایش صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم بشویید. برای شستن صورت از آب گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.

باید دو بار در روز صورت خود را بشویید، یک بار شب قبل از خواب و یک بار صبح بعد از بیدار شدن از خواب. بسیاری از افراد بر این باورند که اگر شب صورت خود را بشویید کافی است، اما در روتین پوست‌های مختلط، صبح‌ها نیز باید صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید زیرا غدد چربی در نواحی چرب صورت شما تولید اضافی کرده‌اند. بنابراین، یک روتین صبحگاهی که با یک پاک کننده ملایم شروع می‌شود بسیار مهم است زیرا به حذف آلودگی‌ها و پوست مرده کمک می‌کند و صورت شما را برای مرحله بعدی مراقبت از پوست آماده خواهد کرد.

انتخاب محصول مناسب برای شستشو و پاکسازی در روتین پوست مختلط بسیار مهم است. مواد تشکیل دهنده یک محصول مراقبت از پوست خواص آن را مشخص می‌کند. در این قسمت ترکیبات یک شوینده مناسب برای پوست‌های مختلط را ذکر می‌کنیم. با بررسی برچسب محصولات مختلف می‌توانید از مواد تشکیل دهنده آن مطلع شوید.

یک پاک کننده خوب برای پوست مختلط شامل مواد زیر است:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید هیالورونیک
  • ویتامین E
  • اسید گلیکولیک
  • آلوئه ورا یا بابونه

توجه داشته باشید که پاک کننده مناسب پوست مختلط حاوی الکل، بنزوئیل پراکسید و رتینول نیست. این مواد پوست را تحریک می‌کنند و قسمت چرب پوست شما چربی بیشتری تولید می‌کند. بهتر است بعد از شستن صورت به جای حوله از پارچه نخی سفید استفاده کنید تا خشک شود.

صورت خود را با تونر پاک کنید

پس از شستن صورت، منافذ پوست خود را با یک تونر ملایم تمیز کنید. برای این کار کافی است یک پد پنبه‌ای را با کمی تونر آغشته کنید و صورت خود را پاک کنید. با این کار آلودگی‌های باقی مانده را از پوست خود پاک کرده و PH پوست خود را متعادل می‌کنید. مراقب باشید از تونر بدون الکل برای پوست‌های مختلط استفاده کنید.

به آرامی صورت خود را لایه برداری کنید

مرحله بعدی در روتین پوستی پوست مختلط لایه برداری است. در لایه برداری زیاده روی نکنید. یک لایه بردار مناسب برای پوست‌های چرب در باز کردن منافذ پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست بسیار موثر است، اما اگر از لایه بردار خیلی قوی استفاده کنید، احتمالا پوست شما ملتهب می‌شود.

لایه برداری منظم پوست به صاف شدن پوست و یکدست شدن رنگ پوست کمک می‌کند. بهتر است صبح‌ها 1 تا 3 بار در هفته لایه برداری کنید. برای لایه برداری می‌توانید از انواع اسکراب‌ها و لایه بردارها استفاده کنید.

روتین پوستی پوست مختلط چیست؟

استفاده از محصولات درمانی مانند سرم برای پوست شما

گاهی اوقات پوست شما مشکلات و عوارض مختلفی دارد. برای بهبود و درمان مشکلات پوستی و پوستی باید در این مرحله از محصولات درمانی مانند سرم برای پوست خود استفاده کنید.

به عنوان مثال ممکن است پوست شما دارای لکه‌های پوستی باشد، برای رفع آن می‌توانید از سرم ویتامین C استفاده کنید. سرم ویتامین C دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است به همین دلیل از پیری زودرس پوست و اثر مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و پوست شما را تقویت می‌کند.

اگر به دنبال سرمی هستید که خشکی صورت شما را برطرف کند، می‌توانید از سرم‌های آبرسان ملایم استفاده کنید. این سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند و خشکی پوست را برطرف می‌کنند. با مراجعه به متخصص پوست می‌توانید مناسب ترین سرم پوست را برای پوست خود تهیه کنید.

از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست اطراف چشم شما بسیار حساس و آسیب پذیر است. استفاده از کرم زیر چشم برای تغذیه و آبرسانی پوست ضروری است. کرم دور چشم به کاهش چین و چروک دور چشم و جوانسازی پوست اطراف آن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده، پوست را خیلی محکم مالش ندهید.

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

هنگام استفاده از مرطوب کننده برای پوست مختلط باید توجه داشته باشید که از چه نوع کرم مرطوب کننده‌ای استفاده می‌کنید. اگر از مرطوب کننده بیش از حد در منطقه T استفاده کنید، آن را چرب‌تر می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید که نواحی خشک پوست شما کاملاً مرطوب شده است. توصیه ما استفاده از کرم مرطوب کننده سبک بدون روغن در طول روز و استفاده از سرم مرطوب کننده یا ژل مرطوب کننده در شب است که به سرعت جذب پوست می‌شود.

روتین پوستی پوست مختلط چیست؟

ضد آفتاب را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات در روتین پوست مختلط استفاده از کرم ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کند. اشعه‌های مضر باعث خشکی، پیری، لکه‌های تیره و چین و چروک‌های عمیق پوست می‌شود. استفاده از ضد آفتاب‌هایی که SPF آنها برابر با 50 یا بیشتر باشد، ترجیح داده می‌شود، به عنوان مثال ضد آفتاب رنگی +SPF50 انتخاب خوبی است.

سخن پایانی

مراقبت از پوست مختلط ممکن است کمی دشوار به نظر برسد زیرا پوست مختلط در عین حال خشک و چرب است. اما نگران نباشید، با پیروی از روتین پوستی پوست مختلط می‌توانید به راحتی از پوست خود مراقبت کنید. پیروی از یک روتین پوستی بیش از 20 دقیقه در روز وقت شما را نمی‌گیرد اما تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما دارد و بعد از 2 هفته از پیروی از یک روال پوستی می‌توانید تاثیر آن را مشاهده کنید. بسیاری از افراد روتین پوست خود را به طور منظم انجام نمی‌دهند و این باعث آسیب به پوست آنها می‌شود. شما باید روتین روزانه و شبانه پوست خود را دنبال کنید. روتین روزانه برای اکثر انواع پوست یکسان است، اما روال شبانه بسته به نوع پوست شما کمی متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *