مراقبت از پوست

راهکارهای از بین بردن لک صورت

در این مقاله از آی ام تی لاکس قصد داریم در مورد راهکارهای از بین بردن لک صورت صحبت کنیم. زیبایی و شادابی پوست نقشی پایدار در افزایش اعتماد به نفس دارد. از سوی دیگر، اعتماد به نفس تأثیر غیرقابل انکاری بر تعاملات اجتماعی و موفقیت ما خواهد داشت. اگر از آن دسته افرادی هستید که به دلیل لکه‌های صورت از بیرون رفتن و معاشرت با دوستان خودداری می‌کنید و یا مدت هاست نگران لکه‌های صورت خود هستید، باید راهی برای داشتن پوستی شفاف و شفاف پیدا کنید و اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست آورید.

داروها و محلول‌های شیمیایی همیشه راه حلی برای از بین بردن لکه‌های صورت نیستند. در بسیاری از موارد این داروها باعث لایه برداری، خشکی و تحریک پوست می‌شوند. گاهی درمان‌های خانگی گزینه مطمئن‌تری برای از بین بردن لکه‌های صورت هستند.

علل ایجاد لک صورت

شاید لازم باشد قبل از پرداختن به راهکارهای از بین بردن لک صورت، درباره دلایل پیدایش و تشکیل لکه‌های صورت صحبت کنیم. دلیل اصلی لک‌های صورت تولید بیش از حد چربی در پوست است. با از بین رفتن آکنه و جوش، جای آن به صورت لکه‌ای روی صورت باقی می‌ماند.

بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده و چربی اضافی منجر به آکنه و سپس لک صورت می‌شود. هنگامی که تجمع چربی و مسدود شدن منافذ در لایه‌های بالایی اپیدرم رخ می‌دهد، جوش‌های سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شوند. اما زمانی که تجمع سلول‌های مرده و چربی در لایه‌های داخلی پوست اتفاق می‌افتد، آکنه روی پوست ظاهر می‌شود.

عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه موثر است. مهمترین عوامل در این زمینه عبارتند از:

  • ژنتیک فردی
  • تغییرات هورمونی
  • استرس و فشار روانی
  • تغذیه
  • عفونت ها

راهکارهای از بین بردن لک صورت

راهکارهای از بین بردن لک صورت

در ادامه در مورد بهترین و موثرترین راهکارهای از بین بردن لک صورت صحبت خواهیم کرد:

کرم ‌های روشن کننده

استفاده از کرم ضد لک یا روشن کننده در واقع یک درمان بدون نسخه (OTC) است که با ترکیبات انتخاب شده برای کاهش رنگدانه‌های تیره پوست کار می‌کند. بسیاری از انواع قوی‌تر این کرم‌ها نیز توسط پزشکان تجویز می‌شوند. از این کرم‌ها می‌توانید 1 یا 2 بار در روز برای روشن شدن پوست استفاده کنید. سایر محصولات روشن کننده موضعی پوست به شکل ژل وجود دارد.

از جمله مواد متداول موجود در انواع محصولات سفید کننده بدون نسخه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیدروکینون
  • عصاره شیرین بیان
  • استیل گلوکزامین
  • ویتامین B3

اسیدهای صورت

یکی از راهکارهای از بین بردن لک صورت استفاده از اسیدهای صورت هستند. اسیدهای صورت یا اسیدهای پوست مانند اسکراب عمل کرده و سلول‌های مرده و قدیمی را از لایه‌های بالایی پوست پاک می‌کنند. هر بار که پوست خود را لایه برداری می‌کنید، سلول‌های جدید در واقع جایگزین سلول‌های قدیمی شده و باعث می‌شوند پوست شما متفاوت به نظر برسد. این عمل به روشن شدن رنگ پوست و حتی نرم شدن آن کمک می‌کند.

بسیاری از اسیدهای صورت بدون نسخه (OTC) در فروشگاه‌های آرایشی و دارویی در دسترس هستند. از رایج‌ترین این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)، مانند اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، سیتریک، مالیک یا تارتاریک
  • آزلائیک اسید
  • اسید کوجیک
  • اسید سالیسیلیک
  • ویتامین C به عنوان اسید ال اسکوربیک

رتینوئیدها

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند و از قدیمی‌ترین مواد بدون نسخه در مراقبت از پوست و راهکارهای از بین بردن لک صورت محسوب می‌شوند. ساختار مولکولی کوچک آنها به این مواد اجازه می‌دهد تا به عمق پوست نفوذ کرده و لایه‌های زیرین اپیدرم را درمان کنند.

رتینوئیدها نیز توسط متخصصین پوست تجویز می‌شوند. البته بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها نیز موجود هستند. با این حال، مواد بدون نسخه معمولاً عملکرد کمتری دارند. اگر بعد از چند ماه استفاده از رتوئیدها به نتایج دلخواهتان نرسیدید، با متخصص پوست خود در مورد یک رتینوئید تجویزی صحبت کنید.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی یکی از راهکارهای از بین بردن لک صورت است که معمولاً از اسیدهای غلیظ بیشتری برای درمان نواحی آسیب دیده از لک استفاده می‌کند. مکانیسم لایه برداری شیمیایی این است که با از بین بردن لایه اپیدرم پوست، هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می‌دهد. لایه بردارهای قوی‌تر همچنین می‌توانند به لایه میانی پوست یعنی لایه درم نفوذ کنند و نتایج چشمگیرتری را به همراه داشته باشند.

اگرچه بسیاری از لایه بردارهای شیمیایی بدون نسخه در دسترس هستند، اما بهتر است با متخصص پوست خود در مورد انتخاب و نحوه استفاده از آن مشورت کنید و از او بخواهید این کار را به صورت حرفه‌ای در مطب خود انجام دهد. این روش لایه برداری موثرتر است و به سرعت لک‌های صورت یا بدن را درمان می‌کند.

استفاده از لیزر

لایه برداری با لیزر (یا لایه برداری پوست) نوعی درمان و یکی از راهکارهای از بین بردن لک صورت است که از پرتوهای هدفمند نور برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌کند.

به طور کلی لیزرها به دو نوع ساینده و غیر ساینده تقسیم می‌شوند. لیزرهای ساینده بسیار قدرتمند هستند و در نتیجه لک‌های پوست را خیلی سریع از بین می‌برند. از سوی دیگر، لیزرهای غیر ساینده فقط لایه درم را هدف قرار می‌دهند تا تولید کلاژن را تحریک کنند.

لیزرهای ساینده قدرتمندتر هستند و بنابراین عوارض جانبی بیشتری ایجاد می‌کنند. به طور کلی، هر نوع لیزری عناصر پوست را از بین می‌برد تا اطمینان حاصل شود که با از بین رفتن سلول‌های قدیمی و مرده، سلول‌های جدید پوست رشد کرده و استحکام و یکنواختی را در رنگ خود ایجاد می‌کنند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی کلینیک زیبایی برای هایپرپیگمانتاسیون و یکی از راهکارهای از بین بردن لک صورت است و تنها لایه اپیدرمی پوست (اسکارهای سطحی) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای انجام این روش، متخصص پوست از یک ابزار مته مانند دستی با برس متصل به برق استفاده می‌کند. البته می‌توان از لوازم جانبی دیگری که ساینده هستند نیز استفاده کرد.

متخصص پوست این دستگاه را به سرعت اما به آرامی و در عمق کم روی پوست شما می‌کشد تا لایه‌های ناخواسته مواد خارجی را از بین ببرد و اپیدرم را تمیز کند. بسته به تشخیص متخصص و برای دریافت بهترین نتیجه، حتی ممکن است نیاز به انجام چندین جلسه میکرودرم ابریژن داشته باشید.

 از بین بردن لک صورت

سخن پایانی

متخصص پوست و مو می‌تواند به شما در تشخیص علت لکه‌های صورت یا هایپرپیگمانتاسیون کمک کرده و یک برنامه درمانی مناسب از بین راهکارهای از بین بردن لک صورت برای آن انتخاب کند. مهم نیست که در نهایت چه درمانی را انتخاب می‌کنید، مهم است که از این پس از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنید تا از تکرار هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری شود. استفاده روزانه از ضدآفتاب ضروری است، بنابراین توصیه می‌کنیم هر روز قبل از خروج از منزل حتی در هوای ابری از ضد آفتاب استفاده کنید! لازم به ذکر است که ضد آفتاب شما باید دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *