مراقبت از پوست

درمان ماه گرفتگی با لیزر

در این مقاله از آی ام تی لاکس قصد داریم در مورد درمان ماه گرفتگی با لیزر صحبت کنیم. ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های طبیعی بدن نتوانند در ناحیه‌ای از پوست تشکیل شوند. این لکه‌ها در زمان تولد روی پوست ظاهر می‌شوند و می‌توانند بلافاصله پس از تولد یا مدتی پس از تولد ایجاد شوند. برخی از این نقاط ممکن است به مرور زمان ناپدید یا کوچک شوند، اما برخی دیگر باقی می‌مانند. اگر لکه ماه گرفتگی روی پوست شما بزرگ است و بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی می‌گذارد، باید به دنبال راه حل‌هایی برای درمان آن باشید.

لیزر درمانی تنها درمان موجود برای از بین بردن لکه‌های تیره است. لیزر درمانی می‌تواند رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده را روشن کند. در این روش از طول موج خاصی از نور برای درمان لکه‌های ماه گرفتگی استفاده می‌شود. پس از لیزر درمانی که شامل چندین جلسه است، لیزر رنگ لکه را از بین می‌برد و به این ترتیب لک به تدریج بدون برجای گذاشتن جای زخم محو می‌شود و رنگ آن با رنگ پوست اطراف یکسان خواهد شد.

درمان ماه گرفتگی با لیزر

درمان ماه گرفتگی با لیزر

در حال حاضر سریع ترین و موثرترین روش درمان ماه گرفتگی، استفاده از لیزر است که با توجه به نوع بافت، عمق، اندازه لکه‌ها و تعداد جلسات لیزر مشخص می‌شود.

لکه‌ها و رگ‌های خونی در دوره نوزادی نازک تر و کوچکتر می‌شوند، بنابراین تعداد لیزر درمانی کاهش یافته و نتایج بهتری حاصل می‌شود. برای از بین بردن لکه‌های روشن، حدود چهار جلسه و لکه‌های تیره تر حدود هفت جلسه برای درمان ماه گرفتگی با لیزر تعیین می‌شود. درمان ماه گرفتگی با لیزر درمانی بدون درد و فقط با استفاده از کرم بی حس کننده و یا با افراد حساس به درد با بی حسی موضعی در مدت زمان 15 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود.

به طور کلی پس از بی حس کردن ناحیه مورد نظر برای لیزر، دستگاه به محل مورد نظر منتقل می‌شود و با نوری که منعکس می‌کند، رگ‌های خونی را از بین می‌برد و ملانین پوست را کاهش می‌دهد و در نتیجه خال و بثورات از بین خواهند رفت. گاهی اوقات در پایان درمان از کمپرس آب سرد برای کاهش سوزش در محل لیزر استفاده می‌شود. لیزر درمانی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. پزشک متخصص با معاینه دقیق ماهیت ماه گرفتگی و لک‌های پوستی را بررسی کرده و مناسب ترین گزینه را برای درمان ماه گرفتگی با لیزر انتخاب می‌کند. ماه گرفتگی‌ها خطری ندارند و لیزر درمانی مناسب برای از بین بردن آنها است.

لیزرهای کیوسوئیچ برای درمان ماه گرفتگی قهوه‌ای استفاده می‌شود. این نوع لیزر بدون تغییر شکل، بافت و رنگ پوست، مقدار زیادی رنگدانه را از بین می‌برد. امواج لیزر، رنگدانه‌های غیر طبیعی پوست را متمرکز و هدف قرار می‌دهد و پس از چند هفته، لکه‌های پوستی محو و ناپدید می‌شوند.

برای درمان لکه‌های عروقی، لیزر و پالس‌های نور شدید عملکرد یکسان و اثر مشابهی دارند. پالس‌های نور بر روی رگ‌های خونی صورت، گردن، قفسه سینه و پاها که توسط پزشک تعیین می‌شود متمرکز می‌شوند. نور لیزر به پوست نفوذ می‌کند و رگ‌های خونی را از بین می‌برد و بدون تاثیری بر بافت و شکل پوست، پوست به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

بعد از لیزر درمانی لایه‌ پوست به مرور زمان بهبود می‌یابد و بعد از حدود دو هفته جای زخم از بین می‌رود. لازم به ذکر است در دوران نقاهت استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست ضروری است.

عوارض درمان ماه گرفتگی با لیزر

در مقایسه با سایر روش‌های درمان ماه گرفتگی، لیزر درمانی عوارض جانبی کمتری دارد. عوارض درمان ماه گرفتگی با لیزر شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر رنگ پوست، صورتی یا قرمز روشن
  • پوسته پوسته شدن و کبودی موقت

این عوارض معمولا در عرض پنج تا هفت روز از بین می‌روند.

درمان ماه گرفتگی با لیزر چگونه انجام می ‌شود؟

در طول جلسه لیزر ابتدا یک کرم بی حس کننده روی پوست بیمار زده می‌شود. بعد از حدود 15 دقیقه تا نیم ساعت که داروی بی حس کننده مناسب اثر می‌کند، بیمار روی تخت دراز می‌کشد و عینک روی چشمانش قرار می‌گیرد.

مدت زمان لیزر بستگی به نوع و وسعت ضایعه تحت درمان دارد. لازم به ذکر است که با این عمل میزان درد حداقل است. انرژی لیزر توسط رگ‌های خونی یا رنگدانه اضافی در پوست شما جذب می‌شود و در نتیجه رنگدانه‌ها از بین می‌روند و جدا می‌شوند. با تحریک روند بهبودی در بدن، رنگدانه‌ها به مرور زمان از بین می‌روند.

اقدامات قبل از درمان ماه گرفتگی با لیزر

اقدامات قبل از درمان ماه گرفتگی با لیزر به شرح زیر هستند:

  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کرده و روزانه از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  • استفاده از روشن کننده پوست بر اساس نظر پزشک در پوست‌های تیره تا یک ماه قبل از لیزر توصیه می‌شود.
  • تست لیزر برای پوست تیره اجباری است.
  • مصرف داروی ضد تبخال 2 روز قبل از لیزر تا 3 روز بعد از آن طبق توصیه‌های پزشکی در صورت داشتن سابقه تبخال در محل لیزر.
  • لیزر موهای زائد.

اقدامات بعد از درمان ماه گرفتگی با لیزر

بعد از درمان ماه گرفتگی با لیزر باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه لیزر شده قرار دهید.
  • کرم ضد التهابی مانند فلووسینولون را روی محل لیزر بمالید.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید.

درمان ماه گرفتگی با لیزر

موارد منع استفاده از درمان ماه گرفتگی با لیزر

مواردی که در صورت وجود انها مجاز به درمان ماه گرفتگی با لیزر نخواهید بود به شرح زیر هستند:

  • برخی از بیماری‌های پوستی
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند.
  • بیمارانی که مستعد به جای گذاشتن جای زخم بر روی پوست هستند.
  • وجود پیچ ​​های فلزی در ناحیه درمان
  • زنان باردار یا شیرده
  • وجود زخم یا جراحت (تروما) روی پوست

انواع لیزرهای برای درمان ماه گرفتگی با لیزر

انواع لیزرهایی که برای درمان ماه گرفتگی با لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر هستند:

لیزر آرگون

این لیزر نور سبز آبی ساطع می‌کند و 80 درصد این امواج دارای طول موج 541 تا 488 نانومتر هستند. با این حال، این لیزر تا حدودی اپیدرم و درم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بنابراین با تغییرات رنگدانه و فیبروز پس از درمان همراه است و برای افرادی که پوست تیره تر دارند مناسب نیست.

 لیزر رنگی قابل تنظیم پمپ آرگون APTDL

این لیزر دارای طول موج بین 638-488 نانومتر است و بر هموگلوبین اثر می‌گذارد. این نوع لیزر همچنین با عوارض جانبی مانند اسکارهای هیپرتروفیک و تغییرات رنگدانه همراه است. اما در مقایسه با لیزر PDL، هیپرپیگمانتاسیون کمتری دارد و ممکن است برخی از بیماران این نوع لیزر را ترجیح دهند.

لیزر کریستال پتاسیم تیتانیل فسفات

این لیزر از منبع Nd: YAG1064 در داخل کریستال KTP ساطع می‌شود. طول موج آن 532 نانومتر و حداکثر جذب آن توسط اکسی هموگلوبین است که مخصوصاً برای عروق پوست مفید خواهد بود. این نوع لیزر مانند APTDL درد کمتری دارد. اما اثر درمانی لیزر PDL طولانی تر است.

لیزر کریپتون

این نوع لیزر نور سبز را با طول موج 520-530 نانومتر و همچنین نور زرد را با طول موج 568 نانومتر امتداد می‌دهد و یکی از بهترین انواع لیزر برای درمان ماه گرفتگی است.

تعداد جلسات درمان ماه گرفتگی با لیزر

برای درمان درمان ماه گرفتگی با لیزر بین 3 تا 30 جلسه درمانی با فاصله 6 تا 8 هفته ممکن است مورد نیاز باشد. تاثیر درمان بستگی به تیرگی ماه گرفتگی دارد. بهترین نتایج اغلب با ماه گرفتگی‌هایی که کوچکتر و روشن‌تر هستند به دست می‌آید.

هزینه درمان ماه گرفتگی با لیزر

همانند سایر روش‌های درماین ماه گرفتگی، تعیین قیمت مشخصی برای درمان ماه گرفتگی با لیزر امکان پذیر نیست و هزینه بستگی به وسعت منطقه تحت درمان، شدت لکه‌های ماه گرفتگی، مهارت و تجربه پزشک معالج، دستمزد پزشک و ناحیه تحت درمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *