مراقبت از پوست

درمان ترک ‌های دوران بارداری

درمان ترک های دوران بارداری

در این مقاله از آی ام تی لاکس قصد داریم در مورد درمان ترک ‌های دوران بارداری صحبت کنیم. ترک‌ها در دوران بارداری عارضه‌ای است که بیشتر مادران باردار را درگیر می‌کند. ترک‌های دوران بارداری به صورت خطوط سفید یا بنفش کم رنگ روی شکم یا پاها و ران‌ها ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها فقط به بارداری محدود نمی‌شود و بعد از زایمان روی پوست باقی می‌ماند..

علت ایجاد ترک ‌های دوران بارداری

ترک‌های دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی مادر باردار و افزایش وزن ظاهر می‌شوند. در واقع کشش لایه میانی پوست باعث پاره شدن الیاف کلاژن می‌شود و رگ‌های خونی زیر پوست به صورت خطوط قرمز یا بنفش بین پارگی‌ها در رشته‌های کلاژن مشخص می‌شوند. با گذشت زمان، رگ‌های خونی بهبود می‌یابند و رنگ آنها سفید می‌شود.

چه گزینه ‌هایی برای درمان ترک ‌های دوران بارداری وجود دارد؟

هدف درمان ترک ‌های دوران بارداری محو کردن و از بین بردن خطوط روی شکم است. اگرچه این ترک‌ها نه دردناک هستند و نه خطرناک، اما زیبایی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند از نظر روانی برای زن پس از زایمان آزاردهنده باشند و بر اعتماد به نفس او تأثیر بگذارند.

ترک های دوران بارداری

درمان ترک ‌های دوران بارداری با لایه برداری شیمیایی

یکی از راه‌های درمان ترک ‌های دوران بارداری بعد از زایمان، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی یا درمپیلینگ است. این ماده یک محلول شیمیایی است که به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود. این محلول حاوی مواد شیمیایی مانند سالیسیلیک، کربولیک، گلیکولیک، لاسیتک و تری کلرواستیک اسید است. استفاده از این اسکراب‌ها باعث ایجاد تاول روی پوست می‌شود و پس از چند روز پوست تاول کنده شده و لایه جدیدی از پوست جایگزین این پوسته‌ها خواهد شد.

درمان ترک ‌های دوران بارداری با لیزر

لیزر درمانی یک روش رایج برای درمان بیماری‌های پوستی است. این روش بافت سطحی پوست را از بین می‌برد تا سلول‌های جدیدی تولید شود و از طریق این بازسازی سلولی، ترک‌های پوستی از بین می‌روند. دو روش لیزر درمانی وجود دارد: لیزر درمانی پالسی و لیزر درمانی فرکشنال.

مزیت این روش برای درمان ترک ‌های دوران بارداری دائمی بودن آن است. اما عوارض جانبی لیزر مانند سوختگی و قرمزی احتمالی پوست نیز ممکن است رخ دهد. همچنین بهتر است بدانید که درمان لیزری نسبت به روش‌های دیگر هزینه بیشتری دارد.

درمان ترک ‌های دوران بارداری با کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش‌های درمان ترک ‌های دوران بارداری است که با تزریق دی اکسید کربن به زیر پوست انجام می‌شود. این ماده شلی پوست را از بین می‌برد و پوست را سفت می‌کند. با سفت شدن پوست، ترک‌ها از بین می‌روند. این روش که بعد از زایمان انجام می‌شود، هیچ عارضه‌ای ندارد و در جلسات متعدد انجام می‌شود.

روش ‌های پیشگیری از ترک‌ های دوران بارداری

ترک‌ها در دوران بارداری از عوارض اجتناب ناپذیر این دوران است که در برخی افراد خفیف و در برخی دیگر شدید خواهد بود. بنابراین نمی‌توان اقدام قطعی برای پیشگیری از آن انجام داد، اما با تغییر سبک زندگی تا حدودی می‌توان آن را کنترل کرد.

رعایت نکات زیر باعث کاهش ترک‌های دوران بارداری می‌شود:

  • نوشیدن 8 لیوان آب در روز به طور موثری از خشکی پوست محافظت می‌کند.
  • استفاده از کرم در دوران بارداری خشکی پوست و ترک‌های پوست را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و تامین ویتامین‌های مورد نیاز پوست، اقدام موثری برای حفظ سلامت پوست در این دوران است.
  • کنترل وزن در دوران بارداری و اجتناب از تغییرات ناگهانی وزن در این دوران، یک اقدام موثر برای سلامت پوست است.

کنترل ترک های دوران بارداری

پوست را از درون تغذیه کنید

غذاهای غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی بارداری خود بگنجانید تا به حفظ رنگ پوست و کاهش ترک‌های پوست کمک کند.

مراقب وزن خود باشید

در دوران بارداری مراقب وزن خود باشید و سعی کنید وزن خود را به آرامی و به تدریج افزایش دهید. به یاد داشته باشید که غذا دادن به دو نفر به این معنا نیست که باید دو برابر معمول غذا بخورید. بنابراین بهتر است با نظر پزشک توصیه‌های کلی برای دریافت کالری در دوران بارداری را رعایت کنید.

پوست را ماساژ دهید، سالم غذا بخورید

برای بهبود گردش خون و در نتیجه رشد بافت جدید، روزانه پوست را با مرطوب کننده یا دستکش مخصوص ماساژ دهید. یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های E، C، روی و سیلیس به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری فواید زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به حفظ رطوبت پوست و کاهش ترک‌های بارداری اشاره کرد.

از کرم و مرطوب کننده استفاده کنید

مراقبت از پوست را با یک کرم حاوی ویتامین E یا A در چند هفته اول شروع کنید. کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) از عصاره‌های گیاهی تهیه می‌شوند و بسیار مفید هستند. اثربخشی کرم برای جلوگیری از ترک‌های پوستی هنوز به اثبات نرسیده است، اما استفاده مداوم از چند هفته اول به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه کاهش ترک‌ها کمک می‌کند. همچنین مالیدن کرم روی پوست باعث بهبود گردش خون می‌شود.

بسیاری از نسل‌های مادران ما از ترکیب دو به یک روغن بادام فشرده سرد و روغن جوانه گندم استفاده کرده‌اند، اگرچه امروزه کرم‌های ترکیبی آماده‌ای در بازار وجود دارد که بسیاری از زنان معتقدند حداقل به اندازه کرم‌های قدیمی مفید هستند. کره کاکائو که سرشار از ویتامین E است، گزینه‌ای ارزان محسوب می‌شود که برای درمان ترک ‌های دوران بارداری بسیار مفید و موثر خواهد بود.

از کرم ‌های تجویزی استفاده کنید

اگر نگران ترک‌های پوستی هستید، می‌توانید از درمان‌های جایگزین استفاده کنید، اما باید تا زمان زایمان منتظر بمانید. کرم‌های رتین A یا ترتینوئین از مشتقات ویتامین A ساخته می‌شوند. برای خرید این کرم‌ها نیاز به نسخه پزشک دارید. بنابراین از یک متخصص یا پزشک عمومی بخواهید که این کرم‌ها را برای درمان ترک ‌های دوران بارداری برای شما تجویز کند.

سایر نکات مفید

اگرچه برخی از علائم کشش به طور طبیعی محو می‌شوند، برخی نقاط تیره و قابل توجه باقی می‌مانند. بهترین زمان برای درمان ترک ‌های دوران بارداری زمانی است که هنوز قرمز هستند. ژل‌های ساخته شده از مخلوط عصاره پیاز و اسید هیالورونیک برای درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌شوند. بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، ترک‌های پوستی پس از 12 هفته استفاده روزانه از این ژل‌ها ناپدید می‌شوند.

روش دیگر مصرف رتینوئید با تجویز پزشک است. این دارو تبدیل سلولی را تسریع کرده و رشد کلاژن جدید را تحریک می‌کند. البته استفاده از رتینوئید در دوران بارداری یا شیردهی ممنوع است. لیزر درمانی روش دیگری است که در کلینیک توسط متخصص برای درمان ترک ‌های دوران بارداری انجام می‌شود. لیزر درمانی رشد کلاژن را بهبود می‌بخشد و رگ‌های خونی گشاد شده را باریک می‌کند. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چندین جلسه درمانی انجام شود.

درمان‌های ملایم‌تری مانند درم ابریژن نیز برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود، اگرچه این روش‌ها تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کنند. برخی از زنان پوست خود را با علائم بارداری می‌پذیرند و با این وضعیت کنار می‌آیند. این گروه از مادران با علم به اینکه هیچ راه معجزه آسایی برای خلاص شدن از شر این ترک‌ها وجود ندارد، با پذیرش انحناهای جدید بدن، فرم بدنی جدید و البته پوستی متفاوت، از مرحله جدید و هیجان‌انگیزی در زندگی خود استقبال می‌کنند.

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌های درمان ترک ‌های دوران بارداری استفاده از لیزر CO2 برای فرورفتن در عمق زیر سطح پوست و حذف علائم کشش است. نور لیزر سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا سلول‌های پوستی جدیدی تولید کند که علائم کشش موجود را از بین می‌برد. از طریق تولید بافت جدید، ترک‌های پوستی به طور طبیعی احیا می‌شوند و بدون آسیب رساندن به پوست اطراف ناپدید می‌شوند. درمان ترک ‌های دوران بارداری با لیزر برای اکثر انواع پوست بی خطر است.

بسته به نوع پوست بیمار، معمولاً سه تا پنج جلسه درمانی برای بهترین نتیجه توصیه می‌شود. در حالی که لیزر نتیجه اثربخشی دارد، اما می‌توان از کرم خنک کننده برای تسکین پوست استفاده کرد. اکثر افراد می‌توانند بلافاصله پس از درمان به زندگی عادی خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *