مراقبت از پوست

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست چیست؟

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست

پوست صاف و یکدست یکی از معیارهای زیبایی برای همه ما محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله از آی ام تی لاکس در مورد بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست صحبت می‌کنیم.

آکنه یا جوش صورت از زیبایی صورت می‌کاهد. علاوه بر این، بسیاری از افراد با مشکل باز شدن منافذ پوست مواجه هستند و پوست آنها بدون آرایش یا با آرایش زیبا و جذاب نخواهد بود. در این مقاله سعی داریم به طور کامل منافذ باز پوست و راه‌های درمان آنها را بررسی کنیم.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوست مکان‌هایی هستند که فولیکول‌های مو و چربی از آن ناحیه خارج می‌شوند. اعتقاد بر این است که منافذ باز با تولید سبوم، پیری پوست، آسیب نور خورشید و اندازه فولیکول مو مرتبط هستند. درمان‌های فعلی که بهترین متخصصان پوست به عنوان بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست استفاده می‌کنند، این عوامل را هدف قرار می‌دهند.

منافذ صورت در واقع ساختارهای سطحی پوست است که به صورت منافذ کوچک روی پوست دیده می‌شوند و مربوط به منافذ مو و غدد چربی هستند. این منافذ می‌توانند تحت تأثیر کیسه‌های فولیکولی کراتینه شده قرار گیرند که از غدد چربی تشکیل شده‌اند و به صورت کومدون‌های باز ظاهر می‌شوند.

منافذ یک اصطلاح در ادبیات پزشکی است و اغلب بر اساس قطرهای دایره‌ای دلخواه که توسط تجزیه و تحلیل زیبایی پوست تعیین می‌شود طبقه بندی می‌شوند.

این اصطلاح به بزرگ شدن فولیکولی مو و غدد چربی اشاره دارد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و بیشتر روی صورت و پوست سر دیده می‌شود. منافذ باز پوست به پوست پرتقالی نیز معروف هستند.

آیا منافذ باز خطرناک هستند؟

برخی از مشکلات پوستی وجود دارند که اگرچه خطری برای سلامتی ندارند و نشان دهنده بیماری خاصی نیستند، اما می‌توانند سلامت عاطفی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. باز شدن منافذ پوست یکی از مشکلات پوستی است که به خودی خود بیماری نیست و فقط مشکلات زیبایی را برای فرد به همراه دارد. به همین دلیل است که باید در مورد بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست تحقیق کرد.

چه چیزی باعث بزرگ شدن منافذ صورت می‌شود؟

قبل از اینکه به بررسی بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست بپردازیم، اجازه دهید در مورد عوامل بزرگ شدن منافذ پوست صحبت کنیم. وقتی عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه مانع از تنفس پوست می‌شود، پوست منافذ خود را برای تنفس باز می‌کند. بر اساس آخرین تحقیقات، اعتقاد بر این است که چربی و سبوره، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و قوام پوست و اندازه فولیکول‌های مو بیشترین ارتباط را با بزرگ شدن منافذ پوست دارد و علت اصلی باز شدن پوست منافذ پوست هستند. عوامل دیگری که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شوند عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی
  • آکنه
  • آلاینده ها
  • آسیب خورشید
  • کمبود ویتامین A

همچنین باید گفت که ارتباط مستقیمی بین میزان سبوم (چربی) و اندازه منافذ وجود دارد. این امر به ویژه در مردان قابل مشاهده بوده، زیرا تولید سبوم در پوست آنها بیشتر از زنان است. با این حال، داده‌های متناقضی در مورد تأثیر جنسیت بر اندازه منافذ وجود دارد، زیرا زنان همچنین دارای عوامل هورمونی بسیار قوی هستند. تولید سبوم و اندازه منافذ به طور قابل توجهی در مرحله تخمک گذاری چرخه قاعدگی زنان افزایش می‌یابد و بر فعالیت غده چربی تأثیر می‌گذارد.

وجود آکنه همچنین با منافذ بزرگ صورت همراه است. علاوه بر این، شدت آکنه با افزایش اندازه منافذ ارتباطی ندارد. پیری پوست و آسیب نوری مزمن، چارچوب کلاژن و الاستین را مختل می‌کند و باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست را می‌توانید در میان روش‌های درمانی زیر پیدا کنید:

فقط از لوازم آرایشی غیر کومدون زا استفاده کنید

کلمه “غیر کومدون زا” به این معنی است که این محصول منافذ شما را مسدود نمی‌کند. بسته شدن منافذ پوست باعث بزرگتر شدن و بزرگتر دیده شدن آنها می‌شود.

صورت خود را دو بار در روز تمیز کنید

مسدود شدن منافذ پوست یا چرب بودن بیش از حد پوست می‌تواند منافذ پوست را بزرگتر نشان دهد. شستن صورت دو بار در روز از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد. هنگام تمیز کردن صورت خود به نکات زیر توجه کنید:

  • از آب گرم استفاده کنید. آب بسیار داغ پوست شما را تحریک می‌کند و منافذ شما را بزرگتر نشان می‌دهد.
  • صورت خود را به آرامی بشویید. مالش شدید صورت می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و باعث التهاب شود. هنگامی که پوست ملتهب است، منافذ پوست بیشتر نمایان می‌شوند.
  • یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا پیدا کنید. هنگام شستن صورت، از محصولاتی استفاده کنید که پوست شما را تحریک نکنند و منافذ را مسدود نکنند.

از ماسک صورت استفاده کنید

ماسک خاک رس با کاهش سبوم در لایه‌های عمیق پوست منافذ را کوچک می‌کند. استفاده منظم از ماسک سفیده تخم مرغ همچنین می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و درمان منافذ باز پوست کمک کند.

پوست خود را لایه برداری کنید

لایه برداری پوست با محصولات حاوی آلفا یا بتا هیدروکسی اسید (AHA یا BHA) از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید از اکثر اسکراب‌های ملایم هر 2 هفته یکبار و گاهی اوقات به صورت هفتگی استفاده کنید.

از رتینول استفاده کنید

رتینول نوعی رتینوئید و از مشتقات ویتامین  Aاست که برای درمان آکنه و چین و چروک به کار می‌رود. رتینول به حذف سلول‌های مرده پوست، باز کردن منافذ پوست و افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.

بهتر است در شب از مرطوب کننده یا سرم حاوی رتینول یا رتینیل پالمیتات (شکل پایدارتر رتینول) استفاده کنید، زیرا این ترکیبات حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش می‌دهد. استفاده از محصولات حاوی رتینول را دو بار در هفته شروع کنید تا زمانی که به مصرف روزانه برسید. اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، نباید از این محصولات استفاده کنید.

در مورد استفاده از داروهای قوی تر با یک متخصص پوست مشورت کنید

اگر محصولات بدون نسخه در پاکسازی منافذ باز موثر نیستند، پس برای پیدا کردن بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصصان پوست معمولا رتینوئیدهای قوی‌تری مانند ترتینوئین را تجویز می‌کنند که موثرتر از گزینه‌های بدون نسخه است.

پزشکان ممکن است داروهای خوراکی مانند آکوتان (ایزوترتینوئین) یا اسپیرونولاکتون را برای بیمارانی که دارای آکنه فعال هستند تجویز کنند. این داروها تولید چربی در پوست را کاهش داده و منافذ را کوچک می‌کنند. گاهی برای درمان آکنه بیمار باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کند.

میکرونیدلینگ را امتحان کنید

در این روش که می‌توان گفت برای بیشتر بیماران بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست محسوب می‌شود، پزشک از سوزن‌های ریز برای تحریک کلاژن سازی در پوست استفاده می‌کند. این کار باعث بهبود بافت پوست و افزایش استحکام آن می‌شود. مانند هر روش دیگر پزشکی، میکرونیدلینگ مجموعه‌ای از عوارض جانبی خاص خود را دارد، مانند: تورم، قرمزی و خونریزی جزئی.

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست

جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

رعایت نکات زیر از ایجاد منافذ باز پوست جلوگیری می‌کند:

  • از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و با مرطوب نگه داشتن پوست از تولید چربی اضافی جلوگیری می‌کند.
  • آب کافی بنوشید. نوشیدن مایعات از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.
  • قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید. یکی از عواملی که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود، ماندگاری طولانی مدت آرایش است.
  • غذای سالم بخورید. از خوردن غذاهای پر کربوهیدرات و چربی خودداری کنید. رژیم غذایی پر کربوهیدرات باعث ایجاد آکنه می‌شود که یکی از دلایل بزرگ شدن منافذ پوست است.

سخن پایانی

منافذ روی پوست تا حدی طبیعی هستند، اما اگر بیش از حد بزرگ شوند ظاهر پوست شما را خراب می‌کنند. به عنوان بهترین روش برای درمان منافذ باز پوست درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود ظاهر پوست از آنها استفاده کنید. اگر روش‌های خانگی در درمان منافذ باز پوست بی تاثیر بود، برای مشاوره با یک متخصص پوست اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *