دسته‌بندی نشده

پانچ جای جوش: درمان اسکار آکنه با پانچ

در این مقاله از آی ام تی لاکس قصد داریم در مورد یکی از رایج‌ترین درمان‌های اسکار آکنه یعنی پانچ جای جوش صحبت کنیم. آکنه صورت عارضه‌ای است که هم در دوران رشد و هم بعد از بهبودی می‌تواند اثرات ناخوشایندی بر روی پوست ایجاد کند. جای جوش یا اسکار آکنه یکی از عوارض بعد از آکنه است که می‌تواند به اشکال مختلف خود را نشان دهد. اسکارهای فرورفته یا آتروفیک به طور طبیعی شایع‌ترین هستند. روش‌های مختلفی برای درمان این اسکارها وجود دارد و متخصص پوست حتی ممکن است از ترکیبی از روش‌ها برای دریافت بهترین نتایج درمانی استفاده کند.

درمان اسکار آکنه

برای درمان جوش ابتدا باید به نوع اسکار یا جوش توجه و بر این اساس بهترین روش‌های درمانی را انتخاب کرد. در این بحث ما اسکارهای فرورفته یا آتروفیک که درمان آنها دشوار است و با نتایج 100٪ همراه نیست را بررسی می‌کنیم. برخی از روش‌هایی که برای درمان اسکار آکنه فرورفته وجود دارد عبارتند از:

  • سابسیژن
  • میکرونیدلینگ
  • پانچ جای جوش

پانچ جای جوش چیست؟

اگر اسکار آکنه عمیق باشد، متخصص پوست می‌تواند از روش پانچ جای جوش برای بهبود سوراخ‌های ایجاد شده استفاده کند. با این روش، پزشک پس از بی حسی موضعی، پوست را با کاترهای مخصوص برش می‌دهد. سپس یک گیره پوستی پشت گوش می‌گیرد و ناحیه تحت درمان را با آن می‌پوشاند. این مراحل برای هر جوش به طور جداگانه انجام می‌شود. این روش بسیار موفق و نتیجه بخش است.

اگر اسکارها و جوش‌ها شدید نباشد معمولا روش بیس پانچ انجام می‌شود. با این روش همان فرایند روش قبلی انجام می‌شود و پس از برش اسکار، پزشک از چسب مخصوص بخیه روی ناحیه تحت درمان استفاده می‌کند.

پانچ جای جوش

درمان اسکار آکنه با پانچ جای جوش

هر تکنیک پانچ صورت برای نوع خاصی از زخم مفید است و باعث می‌شود جای زخم‌ها کوچکتر به نظر برسند. پانچ جای جوش برای اسکارهایی با سوراخ‌های بسیار عمیق مناسب است. تکنیک‌های پانچ به شکل‌گیری سلول‌های اپیتلیال و در نهایت ایجاد پوست جدید که شباهت زیادی به پوست موجود در بافت دارد کمک می‌کنند.

پزشکان به بیماران لیزر فرکشنال را پس از پانچ جای جوش توصیه می‌کنند که درمان کامل جای جوش را ادامه دهند. درمان این اسکارها فقط با لایه برداری شیمیایی یا لیزرهای سطحی می‌تواند بسیار دشوار باشد زیرا پایه آنها عمیق است. پزشکان باید این تکنیک‌ها را چندین بار تغییر دهند تا به بهترین نتایج دست یابند.

اقدامات قبل از پانچ جای جوش

توجه داشته باشید که اقدامات ذکر شده در زیر به شما در رفع جوش‌ها با پانچ جای جوش کمک زیادی می‌کند:

  • قبل از انجام عمل صورت خود را کاملا با آب و صابون بشویید. دوش گرفتن نیز یکی از اقدامات مناسب در این زمینه است.
  • اگر بیماری خاصی مانند دیابت دارید و قرص‌ها و داروهای خاصی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود پزشک خود را در جریان آن قرار دهید.
  • در مورد مصرف مواد مخدر و دخانیات، پزشک باید به این موضوع توجه داشته باشد.
  • در روز عمل از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • بیماری‌های مزمن مانند تبخال، ایدز و بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت را از پزشک مسئول پنهان نکنید.
  • زنان باردار و شیرده نیز باید با پزشک خود مشورت کنند تا از عوارض مربوطه جلوگیری شود.

اقدامات پس از پانچ جای جوش

پس از اتمام پانچ جای جوش، کمپرس آب سرد را روی نواحی تحت درمان قرار دهید. این عمل نقش موثری در جلوگیری از خونریزی‌های احتمالی دارد.

سایر توصیه‌های مراقبتی پس از درمان ممکن است شامل پمادهای تجویزی، تمیز کردن جای زخم و دست نزدن به محل سوراخ‌شده باشد. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می‌تواند از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که مشاهده کبودی در نواحی مورد نظر کاملا طبیعی است و در این راستا بسیاری از پزشکان داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک را برای فرد تجویز می‌کنند.

حتما بعد از 1 هفته برای معاینه به پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم در این زمینه انجام شود. در صورت لزوم می‌توانید جلسات ترمیمی و توصیه‌های لازم را نیز از پزشک مسئول دریافت کنید.

عوارض پانچ جای جوش

برخی از عوارض جانبی تکنیک‌های پانچ جای جوش عبارتند از:

  • کبودی
  • خراش و جای زخم
  • تشکیل کلوئید

هزینه پانچ جای جوش

با توجه به اینکه میزان اسکار برای هر فردی متفاوت است، بنابراین نمی‌توان هزینه مشخصی برای روش پانچ جای جوش به صورت مقطوع داد و بسته به شرایط هر فرد، هزینه این روش متفاوت است.

پانچ جای جوش

آیا روش پانچ جای جوش دردناک است؟

قبل از پانچ جای جوش، ناحیه مورد نظر با لیدوکائین بی حس می‌شود. به طور کلی، آزاردهنده‌ترین مرحله در این روش، تزریق لیدوکائین است و سایر مراحل بدون درد خواهد بود. معمولا این روش هیچ عارضه‌ای بر جای نمی‌گذارد، اما پس از عمل ممکن است تا چند روز درد خفیفی در محل درمان وجود داشته باشد.

موارد منع پانچ جای جوش

افراد زیر نمی‌توانند از این روش برای درمان جای جوش استفاده کنند:

  • افرادی که آکنه و جوش‌های فعال دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های لخته شدن خون هستند.
  • افراد مستعد ابتلا به کلوئیدهای پوستی.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس.
  • افراد مبتلا به دیابت شدید و کنترل نشده.
  • افرادی که دارای زخم باز یا عفونت فعال در ناحیه تحت درمان هستند.
  • افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند.

بهبود و ریکاوری

پس از انجام پانچ جای جوش، پوست از طریق یک فرآیند طبیعی بهبود می‌یابد. ناحیه تحت درمان باید از نور خورشید محافظت شده و بافت نباید در طول دوره بهبودی کشیده شود تا احتمال ایجاد اسکار جدید به حداقل برسد.

در دستورالعمل‌های اولیه‌ای پس از درمان که جراح به شما می‌دهد، حداقل به مدت یک هفته از قرار دادن ناحیه تحت درمان با آب منع خودداری کنید و تا چند هفته نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشید و در صورت مشاهده رنگدانه‌ها، باید تحت درمان از طریق میکرودرم ابریژن یا لایه برداری پوست قرار بگیرید. پس از بهبودی، جوش‌ها ناپدید می‌شوند و پوست صورت شما به طور محسوسی صاف و نرم‌تر خواهد شد. گاهی اوقات استفاده از لیزر درمانی به کاهش قرمزی اسکار کمک می‌کند.

پانچ جای جوش چگونه انجام می‌شود؟

این روش از بین بردن جای جوش یک روش سرپایی است، بنابراین قبل از شروع، بی حسی موضعی در محل تحت درمان اعمال می‌شود. البته لازم به ذکر است که برای از بین بردن جای زخم و چروک‌های سطحی از سوزن‌هایی با قطر کمتر استفاده می‌شود.

پس از انجام مراحل فوق، سوزن با چرخش به عقب و جلو حرکت داده می‌شود و در نتیجه نوارهای فیبری به لایه‌های عمیق درماتوم پوست منتقل خواهد شد. سپس سوزن را 90 درجه می‌چرخانند و به صورت دورانی روی پوست حرکت می‌دهند، سپس سوزن را برداشته و روی زخم فشار می‌دهند تا خونریزی قطع شود. با این کار، سوزن در واقع با نفوذ به لایه‌های عمیق پوست بافت زخم را از بین می‌برد.

سخن پایانی

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در سراسر جهان است. راه‌های بی شماری برای درمان آکنه وجود دارد. با این حال، زمانی که آکنه به خودی خود از بین می‌رود، جای زخم ایجاد شده باقی می‌ماند که خود مشکل دیگری است. التهاب مرتبط با آکنه می‌تواند به بافت پوست آسیب برساند و باعث ایجاد اسکار آکنه شود. اغلب اوقات، درمان اسکار آکنه می‌تواند دشوارتر از درمان خود ضایعات آکنه باشد.

درمان موثر اسکار آکنه نیازمند یک رویکرد حرفه‌ای خواهد بود. یکی از این روش‌ها پانچ جای جوش است. پانچ صورت یک روش درمان اسکار آکنه است که از ابزار پانچ برای برداشتن بافت اسکار استفاده می‌کند. این درمان نوعی جراحی کم تهاجمی است که برای اسکارهای عمیق درمانی ایده‌آل خواهد بود. در این روش جای زخم با دستگاه پانچ برداشته می‌شود و سپس زخم باقی مانده با بخیه‌های ظریف بسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *