مراقبت از پوست

ماسک زغال چیست؟

ماسک زغال چیست؟

حتما درباره زغال و فواید آن برای پوست خوانده یا شنیده‌اید. در سال‌های اخیر زغال به یکی از محبوب‌ترین مواد در محصولات بهداشتی تبدیل شده و به همین دلیل احتمالاً کمتر کسی است که نام ماسک زغال، صابون زغال، مواد شوینده زغالی و خمیر دندان زغالی را نشنیده باشد.

از طرفی با توجه به تبلیغات فراوان اینفلوئنسرها در خصوص مزایای فراوان این محصولات، ماسک زغال و سایر محصولات زغالی جای خود را به خوبی در سبد خرید مشتریان باز کرده است. اما آیا تا به حال به عملکرد زغال، فواید و اثرات آن بر روی پوست فکر کرده‌اید؟ در چه شرایطی می‌توان زغال سنگ را در ترکیب محصولات بهداشتی قرار داد؟ اگر در مورد محصولات حاوی ترکیب زغال سنگ کنجکاو هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

محصولات زغال حاوی زغال فعال

معمولاً نظر عموم مردم این است که زغال‌های مصرفی برای سوخت خانگی به پودر تبدیل شده و در ترکیب محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. اگرچه ممکن است این تصور تا حدودی درست باشد، اما باید بگوییم که وقتی صحبت از زغال و محصولات تولید شده با آن می‌شود، منظور قالب‌های زغالی مورد استفاده در آشپزی نیست.

به عبارت دیگر، زغال‌هایی که قرار است برای تولید محصولات زغال مورد استفاده قرار گیرند، در شرایط خاص، در خلاء و در دمای بسیار بالا و بدون اکسیژن گرم شده و به صورت مرحله‌ای به زغال سنگ فعال یا کربن خالص تبدیل می‌شوند. در واقع زغالی که در ترکیب محصولات بهداشتی استفاده می‌شود زغال فعال یا کربن خالص است که فواید زیادی برای پوست، مو و دندان دارد.

ماسک زغال چیست؟

فواید استفاده از ماسک زغال

اگرچه امروزه انواع مختلفی از محصولات زغال وجود دارد، اما در این مقاله قصد داریم به طور خاص در مورد ماسک زغال و فواید آن صحبت کنیم:

بهره مندی از خواص سم زدایی

پوست صورت و بدن در طول روز در معرض آلودگی‌های محیطی زیادی قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه شود. زغال فعال به دلیل خاصیت سم زدایی، سموم و ناخالصی‌های پوست را از بین می‌برد و پوست را عمیقا تمیز می‌کند.

بهره مندی از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی

یکی از فواید زغال فعال خواص ضدالتهابی آن برای پوست است که می‌تواند به بهبود و تسکین التهاب پوست ناشی از نیش حشرات کمک کند.

مقابله با ترشح سبوم در پوست

افرادی که پوست چرب دارند همیشه از ترشح بیش از حد سبوم در پوست صورت خود شکایت می‌کنند. در این میان استفاده از محصولات حاوی زغال فعال به کنترل میزان ترشح چربی و الکتریسیته اضافی پوست کمک می‌کند و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری خواهد کرد. یعنی استفاده از این ماسک صورت مخصوصا در فصل گرم تابستان میزان ترشح چربی در پوست را به حداقل می‌رساند و با مات شدن پوست به افراد دارای پوست چرب کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسند.

پاکسازی عمیق پوست صورت با ماسک زغال

زغال فعال با پاکسازی عمیق منافذ، حذف آلودگی‌ها و جذب چربی‌های اضافی پوست را کاملا تمیز می‌کند و لطافت و درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد. این محصول با نفوذ به منافذ پوست مانند آهنربا عمل می‌کند و آلاینده‌ها را جذب خواهد کرد. در نتیجه منافذ پوست را عاری از میکروب، آلودگی و باکتری می‌کند و از بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست صورت

زغال فعال میزان گردش خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه با افزایش تحریک رشته‌های کلاژن و الاستین پوست از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

روشن کردن پوست صورت

ماسک زغال آلودگی‌های پوست را از بین می‌برد و پوست را به خوبی تمیز می‌کند. بنابراین اگر بعد از شستن صورت احساس کردید که هنوز پوستتان کدر و خسته است، می‌توانید از ماسک زغال برای کاهش تجمع آلودگی‌ها روی پوستتان استفاده کنید. این باعث می‌شود پوست بهتر نفس بکشد و پوست را به میزان قابل توجهی روشن کند.

لایه برداری پوست صورت

اگر از ماسک زغال استفاده می‌کنید باید بدانید که با استفاده از این محصول در واقع پوست صورت خود را لایه برداری خواهید کرد. ماسک‌های زغال علاوه بر روشن کردن پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا کرده و به افزایش شفافیت و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

درمان جوش‌های سر سیاه با ماسک زغال

این محصول از عواملی مانند سبوم اضافی، انسداد منافذ و تجمع آلودگی که باعث ایجاد آکنه می‌شود جلوگیری می‌کند. این ماسک‌ها جوش‌ها را نیز خشک می‌کنند و راه حلی مناسب برای درمان جوش‌های سرسفید و سر سیاه محسوب می‌شوند.

حال که با فواید ماسک‌های زغالی آشنا شدید، قصد داریم به نحوه استفاده از این ماسک‌ها بپردازیم و نکات مهمی در این زمینه ارائه دهیم. پس اگر تصمیم به استفاده از ماسک زغال در مراقبت روزانه از پوست خود دارید، با ما همراه باشید.

قبل از استفاده، صورت خود را با شوینده مناسب بشویید تا سطح پوست از آلودگی‌ها پاک شود. نکته مهم این است که قبل از استفاده از هر نوع ماسک زغالی، چه بافت آن کرم باشد و چه ماسکی، پوست صورت شما باید تمیز شود.

ماسک زغال چیست؟

نحوه استفاده از ماسک زغال

پس از تمیز کردن پوست، یک لایه ضخیم از ماسک را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که ماسک را نباید روی نواحی اطراف لب و چشم قرار داد. سپس طبق دستور روی محصول صبر کنید تا ماسک کاملا روی صورت شما خشک شود. فراموش نکنید که بعد از خشک شدن آن را از روی صورت خود بردارید. زیرا اگر این ماسک برای مدت طولانی روی پوست شما بماند، باعث خشکی و التهاب پوست می‌شود. از آنجایی که برخی از ماسک‌های کرم بعد از خشک شدن باید شسته شوند، حتما بعد از استفاده از ماسک، پوست خود را با آب ولرم بشویید تا اثری از ماسک روی پوست شما باقی نماند.

اگر ماسک صورت شما کرمی است، پس از تمیز کردن صورت، آن را روی پوست خود بگذارید و چشم‌ها و لب‌های خود را بیرون نگه دارید. در نهایت، پس از صرف زمان بر روی بسته بندی ماسک، می‌توانید آن را از روی صورت خود پاک کنید. استفاده از مرطوب کننده پس از استفاده برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست توصیه می‌شود.

توصیه ‌هایی در مورد استفاده از ماسک زغال

برخی از افراد در استفاده از ماسک زغال مردد هستند و برخی سوالاتی در این زمینه دارند از جمله اینکه آیا استفاده از این محصول به پوست آسیبی نمی‌رساند یا ایجاد حساسیت نمی‌کند؟ یا ماسک زغال باعث خشکی بیش از حد پوست نمی‌شود؟

در مورد حساسیت پوست باید بگوییم که این ماسک‌ها نه آسیبی به پوست وارد می‌کنند و نه ایجاد حساسیت خواهند کرد. با این حال، برای اطمینان بیشتر، قبل از استفاده از این محصولات روی پوست، حتما مقداری از آن را روی آرنج خود تست کنید. در ضمن قبل از استفاده از ماسک زغال حتماً دستورالعمل روی آن را مطالعه کرده و مطابق آن عمل کنید.

در مورد خشکی پوست صورت پس از استفاده از ماسک زغال نیز باید بگوییم که پس از استفاده از این محصولات می‌توانید از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خود استفاده کنید که باعث نرمی و لطافت پوست شما می‌شود.

بعد از استفاده از ماسک با توجه به اینکه منافذ صورت کاملا تمیز شده‌اند زمان بسیار مناسبی برای بخور دادن پوست خواهد بود. می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار از ماسک زغال استفاده کنید که رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و نرمی و لطافت آن را دو چندان می‌کند.

چگونه ماسک زغال خانگی تهیه کنیم؟

برای تهیه ماسک زغال خانگی ابتدا باید زغال فعال تهیه کنید. این ماده را می‌توان از سایت‌های فروش اینترنتی به صورت بسته‌های 100 گرمی و یا از داروخانه‌ها به صورت کپسول حاوی زغال فعال تهیه کرد. هنگام خرید از داروخانه دقت کنید کپسول حاوی زغال فعال خالص بوده و هیچ گونه افزودنی نداشته باشد.

آموزش طرز تهیه ماسک زغال خانگی

در ادامه دستور تهیه ماسک زغال برای صورت را بیان می‌کنیم:

ساده ترین راه برای تهیه ماسک زغال فعال این است که مقداری زغال فعال را با مقدار کمی آب مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی فقط خاصیت پاک کنندگی دارد و به دلیل نداشتن مواد افزودنی و شیمیایی برای پوست‌های حساس مناسب است.

یک کپسول زغال فعال را با 2 قاشق چایخوری گلاب مخلوط کنید. این ماسک برای پوست‌های چرب مفید است و چربی اضافی پوست را از بین می‌برد.

1 فنجان شکر سیاه یا قهوه‌ای، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 3 کپسول زغال فعال را با هم مخلوط کنید و خمیر را به مدت 1 ساعت استراحت دهید. از جمله فواید ماسک زغال خانگی می‌توان به پاکسازی پوست از آلودگی و از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید اشاره کرد.

نصف قاشق غذاخوری پودر زغال فعال، نصف قاشق غذاخوری خاک بنتونیت (خاک رس)، چند قطره سرکه سفید یا سرکه سیب، یک تا دو قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی برای مقابله با آکنه مناسب بوده و برای پوست گردن نیز قابل استفاده است. استفاده از این ماسک زغال برای پوست‌های خشک و حساس توصیه نمی‌شود.

یک کپسول زغال فعال، آب کافی، یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سیب و 1 قطره اسانس لیمو را مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی خاصیت جوانسازی پوست دارد و سموم پوست را از بین می‌برد.

ماسک زغال چیست؟

نکات استفاده از ماسک زغال

قبل از استفاده از ماسک زغال به نکات زیر توجه کنید:

قبل از استفاده از ماسک زغال روی صورت، حتما مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی آرنج خود تست کنید. اگر پوست حساس، قرمز و ملتهب شد، از مصرف آن خودداری کنید یا از مارک‌های دیگر سازگار با پوست خود استفاده کنید.

اگر اگزما یا حساسیت پوستی دارید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید

فواید و استفاده از ماسک زغال می‌تواند مشوق خوبی برای استفاده چندباره از این ماسک باشد اما توصیه متخصصان در مورد نحوه استفاده از ماسک زغال برای پوست‌های حساس و خشک فاصله زمانی حداقل دو هفته‌ای است. یعنی بین هر بار استفاده از ماسک زغال باید حداقل دو هفته به پوست مهلت دهید زیرا این ماسک خاصیت لایه برداری دارد و استفاده زیاد از آن و در فواصل زمانی کوتاه ممکن است باعث آسیب به پوست حساس شود.

روش استفاده از ماسک زغال برای پوست‌های چرب به این صورت است که می‌توانید هفته‌ای یکبار از این نوع ماسک برای کنترل چربی پوست استفاده کنید. وقتی ماسک زغال از روی پوست برداشته می‌شود، موهای صورت را نیز از روی پوست پاک می‌کند، پس حتما قبل از استفاده از ماسک زغال، موهای زائد پوست را پاک کنید، در غیر این صورت برداشتن ماسک از روی صورت دردناک خواهد بود.

سخن پایانی

ماسک زغال آخرین اخبار دنیای زیبایی است. با افزایش سطح آلودگی و سایر متجاوزان محیطی، منافذ مسدود شده به یک نگرانی اصلی پوست تبدیل شده است. ماسک‌های زغال ناخالصی‌ها منافذ شما را می‌بندند و منجر به کدر شدن چهره می‌شوند و هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، ماسک زغال به باز شدن منافذ شما کمک می‌کند و پوست شما را کاملا تمیز خواهد کرد. این ماسک‌ها ترشح چربی در پوست شما را نیز کنترل می‌کنند و برای پوست‌های مستعد جوش‌های سرسیاه و آکنه مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *