مراقبت از پوست

لیفت صورت با میکرونیدلینگ

لیفت صورت با میکرونیدلینگ

برای بسیاری از ما شادابی و زیبایی پوست بسیار مهم است. زیرا این موضوع در زیبایی چهره و اندام هر فرد تاثیر بسزایی خواهد داشت. به همین دلیل همه بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت به دنبال راه حلی برای حفظ شادابی و طراوت پوست و رفع عوارض پیری هستند. خوشبختانه پیشرفت علم در کنار استفاده از دانش مردمان باستان منجر به ایجاد روش‌های موثری برای جوانسازی پوست و رفع آثار جای زخم، لک، جای جوش و آکنه شده است.

حدود 50 سال است که میکرونیدلینگ به عنوان یکی از روش‌های موثر جوانسازی پوست معرفی شده و در این مدت پیشرفت چشمگیری داشته است. این روش با الهام از روش‌های باستانی مصریان باستان برای حفظ سلامت پوست خود الهام گرفته شده است. میکرونیدلینگ یک روش غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست صورت است که برای افراد در سنین مختلف قابل استفاده است. این روش کم خطر و کم عارضه دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و به دلیل تاثیرات محسوس یکی از محبوب ترین روش‌های جوانسازی است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد برای مبارزه با عوامل پیری و آسیب رسان پوست خود کاری انجام نمی‌دهند. دلیل اصلی این امر عدم آشنایی با روش‌های مختلف و آگاهی از روش و خطرات و عوارض آن است. همین موضوع باعث می‌شود هر حرف و حدیثی در مورد این روش‌ها باور کنند و به دلیل ترس از خطراتی که بسیاری از آنها واقعی نیستند اقدامی برای جوان سازی پوست خود نکنند. در این مقاله روش میکرونیدلینگ را معرفی کرده‌ایم. این روش نسبتاً جدید و ناشناخته است و به همین دلیل است که در مورد آن بسیار صحبت می‌شود.

میکرونیدلینگ چیست؟

در دوران باستان، مصریان باستان پوست خود را به آرامی با استفاده از سنگ‌های خشن و دندانه دار ماساژ می‌دادند تا لایه‌های مرده پوست را از بین ببرند. به این ترتیب راه تنفس و خون رسانی به لایه‌های زیرین پوست باز شد و آسیب‌های پوستی به تدریج از بین رفت. میکرونیدلینگ یکی از روش‌های جدید برای درمان آسیب‌های پوستی به خصوص اسکار، جوش و آکنه است که الهام گرفته از این روش است. البته واضح است که این روش کم تهاجمی به اندازه روشی که مصری‌ها برای زیباسازی پوست خود از آن استفاده می‌کردند خشن و دردناک نیست و با درد بسیار کمی همراه است.

میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ مخصوص انجام می‌شود. این دستگاه دارای سوزن‌های بسیار ظریفی است که پس از قرار گرفتن بر روی آن سوراخ‌هایی در پوست ایجاد می‌کند. این سوراخ‌ها فضایی را برای وارد کردن داروهای درمانی فراهم می‌کنند. این داروها که دوز و نوع آنها با توجه به شرایط بیمار و نوع آسیب پوستی تعیین می‌شود، از سوراخ‌های ایجاد شده وارد لایه‌های پوست شده و با تحریک سلول‌های پوست، فرآیند ترمیم و بازسازی را آغاز می‌کنند. داروهای مورد استفاده در این روش معمولا حاوی ویتامین C و اسید هیالورونیک هستند. موادی که به تحریک سلول‌های پوست و تسریع روند تولید کلاژن و بازسازی پوست کمک می‌کنند.

میکرونیدلینگ چگونه انجام می‌شود؟

میکرونیدلینگ را می‌توان به صورت دستی و با دستگاه انجام داد. روش دستی این روش با استفاده از دستگاه غلتکی کوچکی به نام درمارولر انجام می‌شود که سوزن‌های تیتانیومی بسیار ظریف و ریز روی آن قرار دارد. در این روش پزشک دستگاه را روی پوست فرد غلت می‌دهد و سوزن‌ها تا عمق مشخصی از پوست نفوذ کرده و روزنه‌هایی ایجاد می‌کنند. در این روش امکان کنترل عمق نفوذ سوزن‌ها و فشار آنها بسیار محدود است. سوزن‌های این دستگاه ممکن است از شیشه، سیلیکون، فلز یا پلیمر باشد. روش میکرونیدلینگ دستی در ایران وجود ندارد و استفاده نمی‌شود

در روش دوم از دستگاه مخصوصی استفاده می‌شود که سرعت حرکت آن بر روی پوست، عمق نفوذ سوزن‌ها و شدت فشار وارده به پوست کاملا قابل کنترل است. به این ترتیب می‌توان منافذ را با دقت بیشتری روی پوست ایجاد کرد و پزشک کنترل بیشتری روی محل ایجاد منافذ و عمق آنها دارد. در نتیجه نتایج این روش بسیار بهتر و ماندگارتر است. میکرونیدلینگ یک روش بدون درد است. اما در برخی موارد، پزشک ممکن است از بی حس کننده‌های موضعی نیز استفاده کند. بنابراین در طول این روش هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان آسیب‌های پوستی با استفاده از میکرونیدلینگ به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع پوست، سن فرد، نوع و شدت آسیب و وضعیت بهبود زخم در فرد تاثیر زیادی در روند درمان و بهبودی با استفاده از میکرونیدلینگ دارد. به همین دلیل ابتدا پزشک شرایط سلامتی فرد را بررسی می‌کند و با توجه به شرایط فردی او تعداد جلسات و زمان هر جلسه درمانی را تعیین می‌کند.

اکثر افراد در 4 تا 6 جلسه تقریباً 1 ساعته به نتایج دلخواه خود می‌رسند. اما دیگران ممکن است برای رسیدن به انتظارات خود به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند. فاصله بین این جلسات معمولاً 2 تا 4 هفته است و قسمت زیادی از پوست پس از حدود 6 ماه تا یک سال از زمان جراحی ترمیم می‌شود.

کاربردهای میکرونیدلینگ

کاربرد اصلی میکرونیدلینگ رفع چین و چروک و خطوط صورت است. با توجه به اینکه این روش باعث افزایش کلاژن سازی و تحریک بافت‌های پوست می‌شود، باعث ترمیم بافت‌های پوست و رفع چین و چروک و افتادگی ناشی از افزایش سن می‌شود. از این روش می‌توان برای رفع فرورفتگی‌های ناشی از بخیه، زخم، جوش و آکنه نیز استفاده کرد. کلاژن‌هایی که با تحریک سلول‌ها با میکرونیدلینگ ساخته می‌شوند، لایه‌های آسیب دیده پوست را ترمیم می‌کنند. همچنین پس از ترمیم سوراخ‌های ایجاد شده در این روش، اسکارها و جوش‌های قدیمی نیز تا حدی ترمیم می‌شوند.

میکرونیدلینگ می‌تواند برای از بین بردن علائم کشش ناشی از افزایش یا کاهش وزن و بارداری استفاده شود. ترک‌هایی که معمولاً در اثر فشار بر پوست یا از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن ایجاد می‌شوند. سوختگی را می‌توان با استفاده از میکرونیدلینگ نیز برطرف کرد. همچنین با این روش منافذ پوست تنگتر می‌شود که باعث بهبود تنفس پوست و جلوگیری از تجمع چربی و آلودگی در منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

میکرونیدلینگ چقدر دوام دارد؟

افزایش دوام و اثربخشی روش میکرونیدلینگ تا حد زیادی به نحوه مراقبت‌های بعد از عمل بستگی دارد. اگر فردی تمام دستورات پزشک را به درستی انجام دهد و این کار را در مراکز درمانی معتبر (نه آرایشگاه‌ها یا کلینیک‌های غیر معتبر) انجام دهد، می‌توان انتظار داشت که نتایج برای مدت طولانی باقی بماند. مطمئنا مواردی مانند افزایش سن، سبک زندگی و رژیم غذایی بر روند تولید کلاژن تاثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است پس از مدتی اثرات میکرونیدلینگ از بین برود و نیاز به ترمیم باشد. البته اگر از این روش استفاده کنید حداقل تا 2 سال خیالتان راحت خواهد بود.

انجام میکرونیدلینگ به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای درمان آسیب‌های پوستی است که با تحریک سلول‌های کلاژن ساز به ترمیم و رفع آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. به همین دلیل، استفاده از آن برای بسیاری از افراد در گروه‌های سنی مختلف بی خطر است. به طور کلی هر فردی که از سلامتی خوبی برخوردار است و پوستش دارای چین و چروک، اسکار، جوش، آکنه، ترک، لکه و … است می‌تواند برای درمان و ترمیم پوست خود از میکرونیدلینگ استفاده کند.

اگر فردی به مواد خاصی مانند غذا یا فلزات حساسیت دارد باید به پزشک اطلاع دهد. زیرا در مواردی ممکن است مواد به کار رفته در میکرونیدلینگ باعث ایجاد حساسیت شدید در فرد شده و به او آسیب برساند. همچنین استفاده از میکرونیدلینگ برای افرادی که کمتر از دو هفته قبل بوتاکس، ژل یا چربی تزریق کرده‌اند توصیه نمی‌شود. افرادی که از بیماری‌های خاصی مانند حساسیت‌های پوستی، دیابت، سرطان و … رنج می‌برند نمی‌توانند گزینه مناسبی برای میکرونیدلینگ باشند.

افرادی که از داروهای خاصی مانند داروهای ضد انعقاد یا بیماری‌های خونی مبتلا هستند، نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند. انجام پرتودرمانی یا پرتودرمانی در سال گذشته نیز از مواردی است که روند درمان میکرونیدلینگ را با مشکل مواجه می‌کند. اگر زخم باز در محل درمان وجود داشته باشد یا به طور کلی زخم خیلی کند بهبود یابد، پزشک میکرونیدلینگ را برای حل مشکلات پوستی توصیه نمی‌کند.

عوارض جانبی احتمالی میکرونیدلینگ

قرمزی، التهاب، زخم‌های کوچک، سوزش و کبودی اولین عوارض جانبی میکرونیدلینگ است که ممکن است باعث نگرانی افراد شود. این عوارض در اثر نفوذ سوزن‌ها به عمق پوست ایجاد می‌شود و کاملا طبیعی است. عوارض بعد از عمل در عرض یک هفته تا ده روز پس از میکرونیدلینگ برطرف می‌شود. اگر این عوارض بیش از ده روز طول کشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. البته به خاطر داشته باشید که اگر به توصیه‌های پزشک عمل نکنید و زخم‌های کوچک را مدیریت نکنید، این عوارض طولانی تر شده و ممکن است تا مدتی اثرات آن باقی بماند.

در برخی موارد مشاهده شده است که بعد از انجام میکرونیدلینگ رنگ پوست تغییر کرده و تیره شده است. این موضوع معمولاً به دلیل فشار زیاد و عدم کنترل مناسب توسط پزشک ایجاد می‌شود. البته جای نگرانی نیست و بعد از مدتی پوست پوسته پوسته می‌شود و در نهایت رنگ طبیعی خود را به دست می‌آورد. در برخی موارد، ناحیه درمان متورم یا حساس می‌شود. این عوارض نیز طبیعی هستند. البته تا زمانی که روند بهبودی در آنها مشاهده نشود و عوارض آن برای مدت طولانی (معمولا بیش از ده روز) باقی نماند.

اقدامات احتیاطی و توصیه‌های مهم میکرونیدلینگ

  • پوست خود را کاملا تمیز کنید و از هیچ کرم آرایشی استفاده نکنید.
  • اگر قبلاً از بیماری پوستی رنج می‌بردید یا سابقه بیماری یا مصرف برخی داروها را دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به یک ماده خاص حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دو تا سه هفته قبل از میکرونیدلینگ از داروهای لایه بردار استفاده نکنید.
  • حداقل دو هفته قبل از عمل بوتاکس، ژل و چربی تزریق نکنید.
  • غذاهای ضد التهاب را در برنامه خود بگنجانید.
  • از مصرف خودسرانه مسکن‌ها یا داروهای ضد التهابی خودداری کنید.
  • توصیه‌های پزشک را به دقت دنبال کنید و داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.
  • از آفتاب دوری کنید و هنگام بیرون رفتن از کرم‌های ضد آفتاب حاوی روی مورد تایید پزشکتان استفاده کنید.
  • از ماساژ دادن، فشار دادن و خاراندن پوست خودداری کنید و به زخم‌ها دست نزنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست که حاوی مواد لایه بردار یا تحریک کننده هستند خودداری کنید.
  • از رفتن به استخر و سونا خودداری کنید و با آب داغ و پرفشار حمام نکنید.

هزینه میکرونیدلینگ

هزینه این عمل بستگی به نوع و شدت آسیب دارد. علاوه بر این، هزینه کلی با توجه به تعداد جلسات مورد نیاز و زمان هر جلسه تعیین می‌شود. تعداد جلسات مشاوره قبل از عمل و هزینه‌های آزمایش نیز بر قیمت میکرونیدلینگ تاثیرگذار است. البته نباید تاثیر محل زندگی، محل درمانگاه و میزان دستمزد پزشک را نادیده گرفت.

هزینه‌های میکرونیدلینگ نسبت به سایر روش‌های ترمیم و بازسازی پوست بسیار کمتر بوده و عوارض جانبی نسبتا کمی و کوتاه مدتی دارد. عوارض این روش پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود و کم کم نتایج ظاهر می‌شود. این روش در هر سنی و برای هر نوع پوستی قابل استفاده است. علاوه بر این می‌توان از میکرونیدلینگ برای از بین بردن آسیب‌های خفیف تا نسبتاً شدید پوستی استفاده کرد.

انواع دستگاه‌های میکرونیدلینگ

دستگاه درمارولر

درمارولر ساده ترین دستگاه میکرونیدلینگ است که برای انجام این روش به صورت دستی استفاده می‌شود. این دستگاه یک سری غلتک مانند با بیش از 200 سوراخ ریز روی سطح خود دارد. در طول درمان با این دستگاه، پزشک دسته را روی دسته غلتکی فشار داده و روی سطح پوست غلت می‌دهد. عمق نفوذ سوزن‌ها در این دستگاه به فشار دست پزشک بستگی دارد. به همین دلیل استفاده از آن نیاز به مهارت و تجربه دارد. در برخی موارد از درمارولر به عنوان دستگاه میکرونیدلینگ خانگی یاد می‌شود. اما عدم تجربه در استفاده از دستگاه می‌تواند باعث آسیب به پوست یا زخم‌های عمیق شود.

دستگاه درماپن

درماپن دستگاهی قلم مانند با سری پهن و گرد است. در این سر گرد و مدور، سوزن‌های ریز زیادی وجود دارد که با استفاده از موتور الکتریکی روی پوست حرکت می‌کنند. این سوزن‌ها مانند مهر و موم به داخل پوست فرد می‌روند و سوراخ‌های بسیار ریزی روی سطح آن ایجاد می‌کنند. این منافذ کوچک مکانی را برای تنفس پوست فراهم می‌کند و سلول‌های تولید کننده کلاژن و ترمیم پوست را تحریک می‌کند.

دستگاه استمپ درما

ظاهر این دستگاه کمی شبیه درماپن است اما سوزن‌های نوک آن کمی تیزتر و سوزن‌های بلندتری دارند. همچنین این دستگاه به صورت دستی یا با استفاده از موتور الکتریکی قابل جابجایی است. در این دستگاه سوزن‌ها با حرکتی شبیه مهر زدن وارد پوست شده و سوراخ‌هایی در آن ایجاد می‌کنند که به ترمیم مشکلات پوستی کمک می‌کند.

دستگاه LED

این دستگاه که مجهز به سیستم دیود و نور است دارای ال‌ای دی‌های ریز است که با تابش نور به پوست باعث تحریک کلاژن می‌شود. البته این دستگاه هنوز تست قطعی نشده است و به همین دلیل در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود.

دستگاه رادیویی

این دستگاه با استفاده از امواج رادیویی سلول‌های پوست را تحریک می‌کند. در واقع در این روش که یکی از جدیدترین روش‌های انجام میکرونیدلینگ است، از دستگاهی با سوزن‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود که امواج رادیویی را بین خود رد و بدل می‌کنند. این امواج با ایجاد گرما در زیر پوست باعث تحریک سلول‌ها و تولید کلاژن می‌شوند. در حال حاضر کارایی قطعی این دستگاه هنوز به اثبات نرسیده است. به همین دلیل کاربرد زیادی ندارد. اما خبر خوب این است که هیچ گزارشی مبنی بر خطرناک یا بی اثر بودن آن وجود ندارد.

آیا می‌توان از میکرونیدلینگ برای حل مشکل ریزش مو استفاده کرد؟

آره. البته میکرونیدلینگ ذاتا روشی برای حل مشکل ریزش مو و کمک به رشد مجدد مو نیست. اما تحقیقات نشان داده است که با قرار دادن دستگاه میکرونیدلینگ روی پوست سر و وارد کردن مواد مغذی برای رشد مو از طریق آن، می‌توان سلول‌های تولید کننده فولیکول‌های مو را تحریک کرد و در نتیجه باعث تقویت مو، پرپشت شدن و جلوگیری از ریزش مو شد. و رشد مجدد مو کمک کرد.

کدام نواحی پوست را می‌توان با میکرونیدلینگ درمان کرد؟

میکرونیدلینگ روشی کم خطر و کم عارضه است. درمان با این روش معمولا بدون درد بوده و زخم‌های کوچکی در سطح پوست ایجاد می‌شود. به همین دلیل می‌توان از آن برای درمان مشکلات پوستی در نواحی حساس بدن مانند اطراف چشم، لب‌ها و بینی استفاده کرد. همچنین می‌توان از میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست دست، پا و سایر نواحی بدن استفاده کرد. اما کاربرد اصلی آن جوانسازی پوست صورت و گردن است.

آیا میکرونیدلینگ محدودیت سنی دارد؟

خیر، پزشکان از این روش برای ترمیم جوش و جای زخم و سایر مشکلات پوستی در گروه‌های سنی مختلف استفاده می‌کنند. اما توصیه آنها انجام میکرونیدلینگ در سنین نوجوانی یعنی قبل از 18 سالگی است زیرا در این زمان هنوز هورمون‌ها به تعادل نرسیده‌اند و ممکن است اثرات ترمیمی این روش پس از مدت کوتاهی از بین برود. همچنین اگر چین و چروک یا جای زخم خیلی عمیق باشد، نمی‌توان از این روش استفاده کرد. بنابراین استفاده از آن در سنین بالا چندان مناسب نیست.

چگونه مکانی امن برای انجام میکرونیدلینگ پیدا کنیم؟

مهم ترین نکته‌ای که باعث کاهش عوارض میکرونیدلینگ می‌شود انجام آن در کلینیک‌های معتبر توسط پزشک متخصص و با تجربه است. به همین دلیل، تحقیق در مورد کلینیکی که در آن درمان را انجام می‌دهید بسیار مهم است. برای یافتن مکانی امن می‌توانید از دوستان و آشنایان که قبلاً این تجربه را داشته‌اند بپرسید. تجربه درمان در کلینیک کاخ سفید نشان می‌دهد که این کلینیک یک کلینیک قابل اعتماد برای انجام انواع روش‌های درمان پوست از جمله میکرونیدلینگ است. کلیه اقدامات زیبایی پوست و مو در کلینیک آی‌ام تی لاکس توسط بهترین پزشکان و با استفاده از به روزترین دستگاه‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توانید با مراجعه به این کلینیک مطمئن باشید که به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *