مراقبت از پوست

لیزر در دوران بارداری

در این مقاله از آی ام تی لاکس قصد داریم در مورد لیزر در دوران بارداری صحبت کنیم. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزایش رشد موهای زائد در اطراف سینه، صورت و شکم می‌شود و راه‌های زیادی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد، اما خانم‌ها همیشه به دنبال راه حلی دائمی برای از بین بردن موهای زائد هستند که یکی از روش‌های لیزر موهای زائد بوده که در سال‌های اخیر در ایران بسیار رایج شده است. با این حال برخی از خانم‌ها نگران عوارض آن هستند و به همین دلیل در استفاده از آن تردید دارند و یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد لیزر موهای زائد می‌پرسند این است که آیا لیزر موهای زائد بدن در دوران بارداری خطرناک است یا خیر؟

لیزر موهای زائد یک روش موثر و دائمی برای از بین بردن موهای ناخواسته و زبر و تیره صورت، پاها، بازوها، زیر بغل، خط بیکینی و سایر قسمت‌های بدن است که هیچ گونه آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. با این روش قسمت زیادی از موهای زائد در هر جلسه از بین می‌برد و موهای زائد اکثر افراد پس از سه تا هفت جلسه به طور کامل از بین می‌روند و هر جلسه حدود یک ساعت طول می‌کشد.

اما برای لیزر در دوران بارداری و شیردهی باید با دکتر متخصص خود صحبت کنید.

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می ‌برد؟

لیزر از تشعشعات غیر یونیزان استفاده می‌کند و پرتوهای قدرتمند و متمرکزی از نور را بر روی فولیکول‌های مو می‌تاباند. این امواج نور به عمق چند میلی متری پوست نفوذ کرده و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و برای همیشه آن را ریشه کن می‌کند. اثربخشی لیزر در از بین بردن موهای زائد به طور مداوم ثابت شده، اما هیچ عارضه جانبی برای زنان باردار و جنین آنها گزارش نشده است.

لیزر در دوران بارداری

پزشکان شواهد کافی برای خطرناک بودن لیزر در دوران بارداری ندارند و نمی‌توانند از اثرات آن در دوران بارداری مطمئن باشند، بنابراین توصیه می‌کنند خانم‌های باردار به دلیل احتمال عوارض جانبی برای مادر و جنین، از لیزر استفاده نکنند.

لیزر در دوران بارداری

نگرانی ‌های مربوط به لیزر در دوران بارداری

آنچه که لیزر در دوران بارداری را نگران کننده می‌کند شامل موارد زیر است:

  • لیزر موهای زائد از پرتوهای غیر یونیزه کننده استفاده کرده که گرمای شدید تولید می‌کند تا ریشه موهای ناخواسته را از بین ببرد و این پرتوها ممکن است به جنین‌ آسیب بزنند.
  • تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری باعث ایجاد تغییراتی در تولید ملانین می‌شود و لیزر درمانی را دردناک‌تر می‌کند و اثربخشی آن را کاهش می‌دهد.
  • هنگامی که پرتوهای لیزر به فولیکول‌های مو برخورد می‌کنند، باعث انقباض در قسمت تحتانی شکم و ران‌ها می‌شوند.
  • در خانم‌های باردار لیزر درد خفیفی ایجاد کرده و متخصص از کرم بی حس کننده استفاده می‌کند. استفاده از این کرم در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا پوست بدن هر ماده‌ای را جذب می‌کند.
  • پوست در دوران بارداری حساس می‌شود و لیزر در دوران بارداری می‌تواند باعث درد، قرمزی یا مشکلات پوستی شود.
  • تعداد جلسات لیزر درمانی بستگی به چرخه رشد مو دارد و تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزایش رشد موهای ناخواسته می‌شود.

آیا لیزر موهای زائد باید به بعد از زایمان موکول شود؟

اگر خانمی در اواسط لیزر درمانی باردار شد، بهتر است جلسات باقیمانده را به بعد از زایمان موکول کرده و در این مدت از روش‌های مطمئن دیگر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کند. با این حال در مورد لیزر در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. او تصمیم می‌گیرد که آیا لیزر موهای زائد را به تعویق بیندازید یا نه و از چه روش‌های بی خطر دیگری باید استفاده کنید.

برای از بین بردن موهای زائد در بارداری چه باید کرد؟

اگر باردار هستید، بهتر است مراقب باشید و موهای زائد را با روشی کم خطرتر مانند تیغ بردارید. همچنین استفاده از روش‌های اپیلاسیون، کرم‌های موبر و سایر روش‌های غیر معمول رفع موهای زائد برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. اگر نگران موهای زائد خود هستید، بهتر است قبل از انجام هر روشی غیر از اصلاح با پزشک خود مشورت کنید.

در حالی که کرم‌های موبر برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند، هیچ مطالعه‌ای ایمنی مواد شیمیایی مانند پودر سولفید باریم و اسید تیوگلیکولیک را برای مادران و نوزادان ثابت نکرده است. برای اطمینان از ایمن بودن آنها در دوران بارداری، آن را روی ناحیه‌ای از پوست خود مانند سایر لوازم آرایشی امتحان کنید؛ از این طریق می‌توانید از واکنش پوست خود به محصول مطلع شوید. برخی از مواد شیمیایی هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، بوی مشخصی از خود متصاعد می‌کنند که می‌تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد و در موارد نادر می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

در حالی که اپیلاسیون می‌تواند کمی بیشتر از هر یک از گزینه‌های از بین بردن مو طول بکشد، به خاطر داشته باشید که پوست بسیار حساس شما ممکن است واکنش متفاوتی به اپیلاسیون نشان دهد. بنابراین، یک لوسیون ضد عفونی کننده با کیفیت خوب را برای استفاده قبل و بعد از اپیلاسیون انتخاب کنید. استفاده از این لوسیون‌ها قبل از اپیلاسیون می‌تواند سوزش و درد را در طول این روش کاهش دهد.

از سوی دیگر، به دلیل تغییر شکل و اندازه بدن، ممکن است برای از بین بردن موهای زائد در برخی نقاط به کمک نیاز داشته باشید. اگر تصمیم دارید برای این منظور از متخصص زیبایی یا پوست کمک بگیرید، بهتر است از رعایت اصول بهداشتی و داشتن مجوزهای قانونی و بهداشتی در مرکز اطمینان حاصل کنید.

اگر متوجه شدید موهای ضخیم و جدیدی در بدنتان رشد کرده است، نگران آن نباشید. پس از حدود شش ماه پس از زایمان و کاهش هورمون‌های بارداری، موهای شما باید به چرخه رشد طبیعی خود بازگردند.

لیزر در بارداری

سخن پایانی

اگرچه هنوز هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن لیزر در دوران بارداری وجود ندارد، اما بهتر است افراد در دوران بارداری از لیزر موهای زائد خودداری کنند؛ زیرا ممکن است جنین شما آسیب ببیند حتی اگر مشکلی برای فرزندتان پیش نیاید.

در حال حاضر لیزر یک روش ساده و راحت برای از بین بردن موهای زائد بدن است، اما در دوران بارداری نباید از این روش استفاده کنید، زیرا می‌تواند عواقب ناگوار و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *