مراقبت از پوست

درمان تخصصی منافذ باز پوست

درمان تخصصی منافذ باز پوست

با گذشت زمان بالا رفتن سن باعث از بین رفتن صافی و یکنواختی پوست و نمایان شدن منافذ باز پوست می‌شود که زیبایی شما را زیر سوال می‌برد. همچنین اگر قسمت‌هایی از پوست شما نارنجی است، حتما متوجه شده‌اید که این منافذ باز گاهی بیشتر خود را نشان می‌دهند و بزرگتر به نظر می‌رسند. بدتر از آن، آرایش کمکی به خلاص شدن از شر منافذ باز پوست نمی‌کند.

باز شدن و گشاد شدن منافذ پوست علاوه بر اینکه زیبایی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد زمینه بروز مشکلات پوستی را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل افراد به دنبال راه‌هایی برای از بین بردن این منافذ هستند تا ضمن جلوگیری از آسیب به پوست خود، پوستی زیباتر و یکدست داشته باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا مناسب ترین روش برای درمان منافذ باز پوست را در اختیار شما قرار دهیم.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ بسیار کوچکی که روی پوست دیده می‌شود، منافذ پوست نامیده می‌شوند که باز شده و روی پوست تیره به نظر می‌رسند. دلیل تیره شدن منافذ پوست این است که فولیکول‌های مو و چربی از این منافذ برداشته شده است. هنگامی که سلول‌های مرده پوست باعث بسته شدن عمیق منافذ می‌شوند، کومدون‌ها یا جوش‌های سرسیاه ظاهر می‌شوند و زمانی که بسته شدن منافذ نزدیک به سطح پوست باشد، جوش‌های سرسفید مشاهده خواهد شد.

در کنار پیازهای کوچک مو غدد چربی وجود دارد. ترشح چربی از این غدد باعث می‌شود بعد از ایجاد منافذ پوست چرب شود و همین چربی بیشتر زمینه ساز مشکلات بیشتر می‌شود. همچنین ترشح چربی کافی از این منافذ باعث حفظ تعادل پوست و جلوگیری از خشکی آن می‌شود. اما منافذ پوست زمانی که بیش از حد باز شوند مشکل ایجاد می‌کنند و ظاهر پوست را تغییر می‌دهند. درمان‌های فعلی که بهترین متخصصان پوست برای درمان دائمی منافذ باز روی صورت استفاده می‌کنند، این عوامل را هدف قرار می‌دهند.

درمان تخصصی منافذ باز پوست

راه‌ های درمان منافذ باز پوست

درمان منافذ پوست در درجه اول بر کاهش تولید سبوم، جوانسازی پوست، از بین بردن موهای زائد یا کاهش اندازه فولیکول‌ها تمرکز دارد. مطالعات مبتنی بر شواهد در مورد درمان منافذ باز محدود است و بسیاری از درمان‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. در ادامه، روش‌هایی را شرح می‌دهیم که مطمئن هستیم به کاهش منافذ باز پوست کمک می‌کنند:

لایه برداری و پاکسازی پوست

یکی از روش‌های درمانی قطعی منافذ باز پوست، استفاده از لایه بردارهای پوستی است. برای رفع وسعت مشکل پوستی باید از این لایه برداری‌ها طبق نظر متخصص پوست استفاده شود. لایه بردارها نقش مهمی در پاکسازی پوست از چربی‌ها و ناخالصی‌ها دارند. در این روش با پاکسازی پوست و از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده و همچنین کاهش چربی پوست، با کاهش منافذ باز پوست مواجه می‌شویم.

برای این مشکل می‌توان از آلفا یا بتا هیدروکسی اسید استفاده کرد. رتینوئیدهای موضعی نیز از مشتقات ویتامین A بوده و موثر هستند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن در جوانسازی پوست از جمله رفع منافذ باز، چین و چروک‌های پوست، هایپرپیگمانتاسیون، شل شدن پوست و تولید سبوم موثر واقع می‌شوند.

درمان ‌های خوراکی

استفاده از مواد خوراکی برای درمان منافذ باز پوست می‌تواند گزینه خوبی باشد. رایج‌ترین درمان‌های خوراکی برای منافذ، ضد آندروژن‌ها هستند، مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی، اسپیرونولاکتون و سیپروترون استات که به دلیل وجود گیرنده‌های آندروژن در غدد چربی، تولید سبوم را تعدیل می‌کنند.

چهل و چهار زن سفیدپوست در یک مطالعه فاز 4 با داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی حاوی اتینیل استرادیول کلرامفنیکل استات در طی 6 سیکل قاعدگی، با عکسبرداری استاندارد قبل و بعد از دوره درمان برای تجزیه و تحلیل نرم افزاری تحت درمان قرار گرفتند و نتیجه مطالعه رضایت بخش بود.

درمان منافذ باز پوست با لیزر

قبل از سال 2000، اکثر مردم ترجیح می‌دادند از روش‌هایی مانند لایه برداری به جای استفاده از لیزر برای درمان پوست استفاده کنند. اما از آن زمان به بعد، لیزر نسبت به لایه برداری ایمن‌تر شد و تعداد علاقه مندان به انجام لیزر نیز افزایش یافت.

لیزر پر پالس مانند IPL برای درمان منافذ باز پوست که به عنوان درمان فوتوپنوماتیک همراه با مکش سلول‌های مرده و ناخالصی‌های پوست استفاده می‌شود. لیزر به تمیز کردن منافذ باز پوست کمک می‌کند و سپس انجام یک لایه برداری شیمیایی ملایم روی آن باعث بهبود منافذ باز پوست و مشکل پوست می‌شود.

درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های جدید درمان مشکلات پوستی است. این روش برای درمان منافذ باز پوست بسیار موثر است. سوزن‌های ریزی که در این روش وارد پوست می‌شوند، تولید کلاژن را تحریک کرده و در نتیجه منافذ باز پوست را کاهش می‌دهند.

آب کافی بنوشید

مرطوب نگه داشتن پوست و نوشیدن آب فراوان از بسیاری از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند. این امر به ویژه برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد و استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی مبتنی بر آب از ورود چربی اضافی به پوست و باز شدن آن جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب کافی یک راه خوب برای درمان منافذ باز پوست است.

ماساژ پوست با یخ

روش دیگر برای درمان منافذ باز پوست استفاده از یخ است. یخ باعث انقباض سلول‌های پوست می‌شود و این به بسته شدن منافذ پوست کمک می‌کند. بسیار مهم است که هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. این عمل باعث خشکی پوست و تشدید آسیب‌های پوستی می‌شود.

برای استفاده از ماسک یخ، تکه‌های یخ را داخل پلاستیک قرار داده و آن را روی یک حوله یا پارچه نازک قرار دهید. توصیه می‌شود این کار را به طور منظم دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

استفاده از کرم‌ های آبرسان و مرطوب کننده

یکی از راه‌های درمان منافذ باز پوست استفاده از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده مناسب پوست به خصوص پس از شستشوی بدن و صورت است. این کرم‌ها از خشک شدن پوست و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کنند. همچنین با آبرسانی مناسب پوست را نرم نگه می‌دارند و از باز شدن منافذ پوست به دلیل تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کنند.

استفاده از ماسک خاک رس بر روی پوست

یکی از روش‌های درمان منافذ باز پوست استفاده از خاک رس است. خاک رس خاصیت آنتی باکتریال دارد و می‌تواند منافذ باز پوست را از بین ببرد. برای این کار بهتر است از خاک رس آبی و سفید استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری از این خاک را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا خمیری با بافت غلیظ به دست آید. این خمیر را روی پوست خود بمالید و پس از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید تا بعد از چند ماه نتایج شگفت انگیزی را مشاهده کنید.

استفاده از ویتامین C

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C مانند فلفل دلمه‌ای قرمز می‌توانند برای درمان منافذ باز مفید باشند. ویتامین C به بدن ما در ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن یک حامی مهم پوست است و از بیشتر شدن منافذ باز جلوگیری می‌کند.

با آرایش نخوابید

هر شب قبل از رفتن به رختخواب، آرایش خود را با یک تونر و یک پاک کننده مناسب پوستتان پاک کنید. پاک کردن آرایش قبل از خواب از ورود آرایش به منافذ باز پوست جلوگیری می‌کند. اگر شب‌ها با آرایش بخوابید، منافذ پوست شما توسط آرایش، روغن و باکتری مسدود می‌شود. اگر وقتتان کم است، می‌توانید از دستمال‌های پاک کننده آرایش برای پاک کردن سریع آرایش خود استفاده کنید.

درمان تخصصی منافذ باز پوست

سخن پایانی

یکی از معیارهای جذابیت چهره در درجه اول سلامت پوست است. همه خواهان پوستی صاف و یکدست هستند. متاسفانه برخی شرایط به افراد اجازه نمی‌دهد پوستی صاف و یکدست داشته باشند. در این میان وجود منافذ باز روی پوست صورت یکی از دلایل ایجاد جوش در صورت است. منافذ روی صورت به پوست اجازه تنفس می‌دهد. هنگامی که منافذ پوست بزرگ می‌شود، یک روغن طبیعی به نام سبوم توسط پوست تولید خواهد شد. وجود منافذ بزرگ روی پوست را پوست پرتقالی صورت نیز می‌گویند. امیدواریم راه حل‌هایی که در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم برای درمان منافذ پوست کاربردی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *