مراقبت از پوست

ویژگی ‌های یک اسکراب ایده آل

ویژگی ‌های یک اسکراب ایده آل

اسکراب صورت، لایه برداری پوست صورت است که برای رهایی از خستگی و پیری صورت توصیه می‌شود. اسکراب‌ها سلول‌های مرده را از پوست شما پاک می‌کنند و پوست شما را درخشان و جوان می‌کند. قبل از استفاده از اسکراب باید صورت خود را به خوبی بشویید و سپس از آن استفاده کنید.

اسکراب چیست؟

اسکراب‌ها یا لایه بردارها پوست مرده و پینه‌های سخت روی پوست را از بین می‌برند. همچنین اسکراب‌ها باعث از بین رفتن خطوط سطحی ایجاد شده روی پوست می‌شوند. معمولاً پوست‌هایی که چربی زیادی دارند، پوست مرده روی صورت، آرنج، زانو و مچ پا جمع می‌شوند. پس از استفاده از اسکراب‌ها، جوش‌های سطحی و پوست مرده از بین می‌روند و احساس خنکی، سبکی و طراوت روی پوست خود می‌کنید.

ویژگی ‌های یک اسکراب ایده آل

شیمیایی و نوین

استفاده از مواد شیمیایی لایه بردار نوع جدیدی از درمان و پاکسازی پوست است که با کمک اسیدهای طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود، موادی مانند اسید سالیسیلیک، اسید سیتریک، اسیدهای میوه یا آلفا هیدروکسی اسید AHA یا اسید تری کلرواستیک (TCA). در این روش اسیدهای غلیظ به صورت محلول‌های مختلف، کرم‌ها، لوسیون‌ها وغیره در اختیار مصرف کننده قرار گرفته و با تشخیص و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه برداری شیمیایی اثرات زیادی بر روی پوست دارد. بهبود چین و چروک‌های ریز از طریق تحریک کلاژن سازی، شاداب‌تر و روشن‌تر شدن پوست، بهبود جوش‌های سرسیاه و سرسفید، بهبود انواع لکه‌های پوستی و همچنین افزایش اثر داروهای موضعی مورد استفاده بیمار از اثرات مثبت اسید درمانی است.

ذکر این نکته ضروری است که لایه برداری پوست به دو صورت مکانیکی و شیمیایی پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود پس از پاکسازی پوست به هر دو صورت از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرده و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

ضرورت اسکراب صورت چیست؟

با اسکراب و از بین بردن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل می‌کند، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوست را دارد و سلول‌های مرده راه را مسدود نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که اسکراب سرگرم کننده نیست و اگر با دقت و به درستی انجام نشود آسیب جدی به پوست وارد می‌کند. برخی افراد با استفاده بیش از حد و خشن از اسکراب‌ها باعث آسیب و خراش روی پوست می‌شوند!

برای تاثیر بیشتر، با ملایمت و به دور از هرگونه خشونت با پوست خود رفتار کنید، اثر لایه برداری در طولانی مدت و با حوصله به دست می‌آید نه با شدت و سرعت. با استفاده زیاد از اسکراب، پوست جمع شده و در موارد شدیدتر، پوست بسیار نازک و شکننده می‌شود. از اسکراب‌ها فقط یک یا دو بار در هفته استفاده کرده و همیشه بعد از لایه برداری و حذف سلول‌های مرده از سطح پوست (به جز در شب) از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا پوست به نور واکنش نشان می‌دهد.

چه اسکرابی بخریم؟

با خرید و استفاده از یک اسکراب با مواد ملایم و طبیعی و بدون درد می‌توانید منافذ را تمیز کرده و سلول‌های مرده و قدیمی را از سطح پوست پاک کنید. انتخاب صحیح و استفاده صحیح از اسکراب برای انواع پوست از جمله پوست‌های خشک، چرب، حساس و مختلط معجزه می‌کند.

اسکراب علاوه بر پاکسازی پوست و از بین بردن سلول‌های قدیمی باعث روشن شدن پوست می‌شود و پس از استفاده، پوست را برای جذب بهتر و بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی به ویژه مرطوب کننده‌ها آماده می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که، مواد تشکیل دهنده همه اسکراب‌ها کیفیت بالایی ندارند. بسیاری از اسکراب‌ها حاوی ترکیبات شیمیایی قوی هستند که باعث حساسیت پوست می‌شوند.

خرید اسکراب با مشخصات زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

  • دارای پروانه بهداشت.
  • دارای بسته بندی مناسب، تاریخ تولید روی لیبل درج شده و تاریخ انقضا قابل مشاهده است.
  • منشا گیاهی طبیعی دارد.
  • مواد شیمیایی در ترکیب آن باید حداقل و به سمت صفر باشد.
  • عاری از هرگونه اسانس و رایحه شیمیایی.

ویژگی ‌های یک اسکراب ایده آل

تعادل PH

مهمترین چیزی که قبل از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست باید بدانید تعادل pH آن است. متخصص پوست می‌تواند PH پوست را شناسایی و بر اساس آن به شما کمک کند از محصولی استفاده کنید که تعادل آن را به هم نزند. تعادل pH پوست ما معمولا بین 4.5 تا 5.5 است. اگر از محصولی با PH بالاتر از سطح طبیعی پوست خود استفاده کنیم، به جای اثرات خوب، باعث آسیب می‌شود.

برای درمان جوش از اسکراب استفاده کنید

اگر فکر می‌کنید که لایه برداری پوست فقط برای افرادی است که روی صورت خود چین و چروک دارند، در اشتباهید. نوجوانان و افراد مبتلا به آکنه صورت و بدن را می‌توان با تمیز کردن پوست دو بار در ماه درمان کرد. به عنوان یک برنامه معمول درمان آکنه، هر دو هفته یک بار و یک بار در ماه برای هایپرپیگمانتاسیون لایه برداری کنید.

لایه برداری با اسید سالیسیلیک

لایه برداری با اسید سالیسیلیک برای درمان موثر آکنه در هر سنی توصیه می‌شود. این کار بیرونی‌ترین قسمت پوست شما را لایه برداری می‌کند و باعث افزایش حجم سلول‌های طبیعی می‌شود و به کاهش تولید بیش از حد چربی پوست، بسته شدن منافذ پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید کمک می‌کند.

افزایش تولید کلاژن

شما فقط لایه برداری و روشن شدن پوست را می‌بینید، اما در واقع با این کار به سلول‌های جوان کمک می‌کنید تا در کلاژن سازی فعال‌تر باشند و دیرتر خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند.

لایه برداری برای پوست سبزه

لایه برداری شیمیایی یا سطحی یا عمیق است و اثرات مثبت و منفی آن در افراد با رنگ پوست متفاوت است. پوست‌های سبز و تیره تمایل به لک دارند و به دلیل لایه برداری عوارض بیشتری ایجاد می‌کنند. به این افراد توصیه می‌شود از لایه برداری سطحی بیشتر با عمق کمتر و تعداد دفعات بیشتر استفاده کنند تا عوارض آن تحت کنترل باشد.

از استفاده از لوازم آرایشی اجتناب کنید

پس از لایه برداری، عدم تحمل محصولات آرایشی و بهداشتی بروز می‌کند و باید به بیمار توصیه کرد که تا چند روز از این محصولات استفاده نکند.

چه کسی نباید از اسکراب استفاده کنند؟

افراد زیر نباید از اسکراب استفاده کنند:

  • افرادی که مستعد آکنه یا اسکار شدید هستند.
  • افرادی که پوست تیره دارند.
  • افرادی که پس از لایه برداری در معرض نور خورشید قرار خواهند گرفت.
  • افراد سیگاری، زیرا ترمیم و بهبود پوست آنها به خوبی پوست افراد دیگر نیست. این افراد مستعد عفونت هستند و احتمال بازگشت چین و چروک صورت نیز بیشتر است.
  • زنان باردار و شیرده.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های داخلی، قلبی، دیابت، فشار خون و صرع.
  • افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند.

ویژگی ‌های یک اسکراب ایده آل

نحوه استفاده از اسکراب

اول از همه، شما باید صورت خود را کاملا تمیز کنید. این بدان معناست که اولین گام در رژیم مراقبت از پوست، پاک کردن کامل آرایش یا ضد آفتابی است که روی پوست خود استفاده کرده‌اید.

اسکراب را روی پوست کمی مرطوب بمالید و کل صورت را به مدت 60 ثانیه با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. نکته مهم برای به دست آوردن بهترین نتیجه از استفاده از اسکراب صورت این است که فشار زیادی به پوست وارد نکنید زیرا حتی در هنگام استفاده از اسکراب دانه گرد نیز می‌تواند باعث تحریک شود. اگر احساس می‌کنید که پوست شما نیاز به لایه برداری بیشتری دارد، بهتر است به جای فشار بیشتر، مدت زمان ماساژ را (بیش از 90 ثانیه) افزایش دهید. ماسک را بشویید و سپس از تونر، سرم و مرطوب کننده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *