مراقبت از پوست

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

امروزه اکثر افراد برای جوانسازی و زیبایی پوست خود دست به هر کاری می‌زنند. به طوری که جراحی زیبایی و بوتاکس بسیار رایج شده است. اما تغذیه نقش بسیار مهمی در زیبایی و جوانی پوست دارد. مصرف روزانه ویتامین‌ها مواد لازم برای بازسازی پوست را فراهم می‌کند. البته ماساژ پوست با انواع ماسک‌های طبیعی نیز یکی از موثرترین روش‌ها برای جوان سازی پوست محسوب می‌شود.

در این میان ویتامین E یکی از معروف ترین و البته مهم ترین ویتامین‌ها در زیبایی پوست است. این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی خود از پیری پوست جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید از این ویتامین به عنوان ماسک روی پوست خود استفاده کنید. در این مقاله شما را با نحوه استفاده از ویتامین E برای پوست آشنا می‌کنیم. ما را تا انتها دنبال کنید.

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

علل پیری پوست

پوست دائماً خود را از طریق ریختن سلول‌های مرده و تولید سلول‌های جدید تجدید می‌کند. در نتیجه سلول‌های سطحی که به دلیل سایش، آسیب یا بیماری از بین رفته‌اند به سرعت جایگزین می‌شوند. در واقع پوست یکی از اعضای بدن است که به طور طبیعی خود را بازسازی و جوان می‌کند. اما باید بدانید به مرور زمان و با افزایش سن، این روند بازسازی کند شده و فرد با پیری و چین و چروک پوست مواجه می‌شود. با داشتن تغذیه مناسب، کاهش استرس و حفظ روحیه شاد و البته استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده، کرم ضد آفتاب و البته استفاده از انواع ماسک‌های صورت می‌توانید از روند پیری پوست جلوگیری کنید.

برخی عوامل خاص روند پیری پوست را تسریع می‌کنند. این عوامل عبارتند از: سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه شدن، کیفیت خواب نامطلوب، مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مصرف الکل و کافئین، استرس و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی.

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. بهتر است بدانید که آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند. این ویتامین به عنوان ویتامین زیبایی شناخته می‌شود و در جوانسازی پوست و درخشندگی موها تاثیر بسزایی دارد. برای دریافت ویتامین E می‌توانید از غذاهای حاوی این ویتامین استفاده کنید، قرص‌های ویتامین E بخورید یا حتی ویتامین E را روی پوست خود بمالید. اما برخی از مهمترین فواید ویتامین E برای پوست عبارتند از:

  • افزایش استحکام دیواره مویرگی و افزایش رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست
  • بازسازی و بازسازی سلولی و در نتیجه درمان زخم، جای جوش و چین و چروک
  • کاهش التهاب پوست و در نتیجه کاهش علائمی مانند جوش و اگزما
  • روشن کردن پوست با از بین بردن لکه‌های پوستی
  • از بین رفتن آکنه و جوش‌های قدیمی
  • تولید کلاژن و الاستین در سلول‌های پوست
  • رفع چین و چروک دور چشم
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست
  • تقویت استحکام ناخن
  • درمان آفتاب سوختگی
  • از بین رفتن کبودی‌های اطراف چشم
  • رفع آفتاب سوختگی
  • رفع خشکی لب

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

چگونه از ویتامین E برای پوست استفاده کنیم؟

اگرچه محصولاتی مانند کرم یا روغن ویتامین E روش بسیار ساده تری برای استفاده روی پوست هستند، اما همانطور که می‌دانیم قرص‌ها و کپسول‌هایی وجود دارند که حاوی دوز مناسب ویتامین E هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم به دستورالعمل‌ها و نحوه استفاده از آن را به طور کامل شرح دهید.

به طور کلی استفاده از ویتامین E یک ضد چروک و ضد پیری پوست محسوب می‌شود. می‌توانید این کپسول را بخورید یا حتی به صورت ماسک روی پوست خود ماساژ دهید. البته ماساژ ویتامین E روی پوست نیز رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. اما روش استفاده از ویتامین E برای پوست صورت به شرح زیر است:

قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را کاملا تمیز کرده و با یک حوله تمیز خشک کنید. حالا یک کپسول ویتامین E را با کمک سوزن سوراخ کرده و در ظرف کوچکی قرار دهید. سپس محتویات کپسول را به آرامی به مدت حداقل 5 دقیقه روی صورت خود مالیده و ماساژ دهید. البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، بهتر است محتویات کپسول را روی پوست گردن یا بازو امتحان کنید تا مطمئن شوید که به این ویتامین روی پوست حساسیت ندارید.

اما ویتامین E چگونه روی پوست عمل می‌کند؟

همانطور که گفته شد، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان‌ها به صورت موضعی و داخلی برای سلامت ما بسیار مهم هستند:

آنها با کمک به از بین بردن رادیکال‌های آزاد از آسیب سلول‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد سعی می‌کنند خود را از بین ببرند و تثبیت کنند، بنابراین الکترون‌ها و هر چیزی که در مسیرشان است، از جمله DNA، پروتئین‌های پوست، بافت‌های همبند و غشای سلولی را از بین می‌برند. هر چه بیشتر بتوانید پوست خود را از شر رادیکال‌های آزاد خلاص کنید، پوست شما محافظت بیشتری خواهد داشت و این دقیقا همان جایی است که ویتامین E وارد عمل می‌شود! ویتامین E در نتیجه عوامل محیطی روزانه مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده و آلودگی هوا با رادیکال‌های آزاد پوست مبارزه می‌کند.

در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، ویتامین E به محافظت از پوست در برابر آسیب کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین E دارای خواص مرطوب کنندگی و تسکین دهنده است و به تقویت عملکرد صحیح سد پوستی کمک می‌کند. ویتامین E همچنین یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می‌تواند تسکین دهنده باشد و به آرامش پوست کمک کند. این ویتامین برای آبرسانی پوست مفید است و به عنوان یک سد طبیعی نسبتا موثر در برابر آفتاب عمل می‌کند.

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

چه کسانی باید از ویتامین E برای پوست خود استفاده کرده و چه کسانی باید از آن اجتناب کنند؟

ویتامین E معمولا برای پوست‌های خیلی حساس، خیلی چرب یا مستعد آکنه توصیه نمی‌شود. اگرچه این یک مسئله رایج نیست، اما ویتامین E موضعی می‌تواند برای برخی افراد به عنوان یک آلرژن باعث تحریک و خارش شود. متخصصان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آلرژی برخی افراد به آن می‌شود، اما به گفته آدری کونین، متخصص پوست، کمتر از 1 درصد از افراد به این ماده حساسیت موضعی دارند. با توجه به اینکه این ماده یک ویتامین طبیعی در بدن است و حتی برای رفع اگزما در برخی افراد استفاده شده است، نمی‌توان حساسیت یک مورد را به عنوان یک ماده حساسیت زا بیان کرد.

با این حال، برای اکثر افراد، ویتامین E می‌تواند مزایای مفیدی برای پوست داشته باشد. زیرا ویتامین E محلول در روغن است. یعنی می‌توان آن را به عنوان روغن از بدن خارج کرد، بنابراین استفاده از آن در برنامه‌های مراقبت از پوست از طریق روغن‌ها و مرطوب کننده‌ها بهترین راه برای استفاده از این ماده است. همچنین، هنگامی که ویتامین E با ویتامین C ترکیب می‌شود، بسیار موثرتر عمل می‌کنند، به همین دلیل است که بسیاری از سرم‌های پوست حاوی هر دو هستند.

اگر تجربه استفاده از ویتامین E را ندارید یا پوستتان حساس است، ابتدا آن را در کرم مرطوب کننده و سپس سرم پوست امتحان کنید، زیرا سرم‌ها غلظت قوی تری نسبت به کرم‌ها دارند.

طرز تهیه چند ماسک صورت با استفاده از ویتامین E

در اینجا طرز تهیه چند ماسک صورت که ویتامین E یکی از مواد اصلی آنهاست را به شما معرفی می‌کنیم:

ماسک پاپایا و ویتامین E برای آبرسانی

عناصر:

  • 2 قاشق غذاخوری پاپایای له شده
  • 1 قاشق چایخوری گلاب
  • 15 تا 20 قطره ویتامین E

برای استفاده از ویتامین E روی پوست، می‌توانید تمام مواد ذکر شده در بالا را در یک کاسه مخلوط کرده و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. سپس آنها را به طور یکنواخت روی پوست صورت خود پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند و درخشندگی قابل توجهی به صورت شما می‌بخشد.

ماسک ضد چروک چای سبز و ویتامین E

عناصر:

  • 1 فنجان چای سبز
  • 2 تا 3 قاشق چایخوری آرد برنج
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • 10 تا 15 قطره روغن ویتامین E

ابتدا یک فنجان چای سبز دم کرده و در دمای معمولی اتاق قرار دهید تا کمی خنک شود. آرد برنج و عسل را در یک کاسه با هم مخلوط و چند قطره ویتامین E را با سوراخ کردن کپسول ویتامین E به مواد اضافه کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید تا کاملا خشک شود و سپس صورت خود را بشویید. چای سبز در کنار ویتامین E خواص شگفت انگیزی در جلوگیری از چین و چروک صورت دارد.

ماسک خانگی ویتامین E و موز

عناصر:

  • 1 عدد موز رسیده
  • 2 تا 3 کپسول ویتامین E

روش دیگر استفاده از ویتامین E روی پوست این است که پس از باز کردن 2 تا 3 کپسول، محتویات آن را با نصف موز له شده ترکیب کرده و یک لایه یکنواخت روی پوست بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند تا کاملا خشک شود. سپس صورت خود را بشویید. موز منبع غنی پتاسیم است و همچنین به عنوان یک ماده معدنی در درمان خشکی پوست استفاده می‌شود.

عوارض مصرف ویتامین E بر روی پوست

با تمام خواص خوبی که مصرف موضعی ویتامین E می‌تواند برای پوست داشته باشد، باز هم احتمال ایجاد عوارض خاصی وجود دارد. البته بروز عوارض با استفاده از ویتامین E بر روی پوست بسیار نادر است. برخی از افراد ممکن است به ویتامین E حساسیت داشته باشند، این افراد ممکن است بعد از مصرف موضعی ویتامین E دچار قرمزی و خارش پوست شوند، بنابراین قبل از اینکه این ویتامین را روی پوست صورت خود بمالید، بهتر است آن را در جاهای دیگر امتحان کنید تا دچار نشوید.

توجه داشته باشید که اگر از بیماری پوستی خاصی رنج می‌برید، باید قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از ویتامین E روی پوست ممکن است برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب نباشد.

اهمیت استفاده از ویتامین‌ای برای صورت

سخن پایانی

پوست یکی از مهمترین عوامل زیبایی است. برای داشتن پوستی زیبا نه تنها باید به تغذیه خود توجه کنید بلکه باید همیشه با انجام تکنیک‌های خاصی مانند ماساژ و بخور دادن و یا استفاده از ماسک‌های مختلف به شادابی پوست خود کمک کنید. ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است در زیبایی پوست تاثیر بسزایی دارد. می‌توانید این ویتامین را به صورت خوراکی یا حتی به صورت موضعی مصرف کنید.

در نحوه استفاده از ویتامین E برای پوست دقت کنید، زیرا اگر به آن حساسیت داشته باشید ممکن است دچار مشکل شوید. اما روش‌های طبیعی برای حفظ زیبایی پوست وجود دارد که نسبت به روش‌های دیگر بسیار مقرون به صرفه بوده و نتایج مطلوبی نیز به همراه دارد. ما به شما توصیه می‌کنیم حتما ویتامین E را برای پوست خود امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *