مراقبت از پوست

نور درمانی صورت چیست؟

نور درمانی صورت چیست؟

ال‌ای دی تراپی یا نور درمانی صورت با ال ‌ای دی (Light Emitting Diode) یک روش درمانی پوستی است که با استفاده از نورهای قرمز و آبی با طول موج‌های مختلف انجام می‌شود. این روش درمانی در ابتدا توسط جراحان نیروی دریایی ایالات متحده برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شد، اما اکنون توسط برخی از زیبایی شناسان برای کمک به بازسازی و جوان سازی پوست و همچنین التیام آکنه استفاده می‌شود.

پزشک شما بر اساس مشکل پوستی شما از فرکانس‌های نور قرمز یا آبی استفاده می‌کند. نور قرمز عمدتا دارای خواص ضد پیری است، در حالی که نور آبی برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

نور درمانی صورت چیست؟

ویژگی ‌های نور درمانی صورت یا درمان با ال ‌ای دی (LED)

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نور درمانی صورت با ال ‌ای دی به شرح زیر هستند:

این روش امن است

برخلاف سایر روش‌های نور درمانی، LED حاوی اشعه UV نیست، بنابراین استفاده منظم از آن بی خطر است. در مقایسه با سایر درمان‌های ضد پیری مانند لایه برداری شیمیایی، درم ابریژن و لیزر درمانی، نور درمانی LED باعث سوختگی نمی‌شود و برای افراد با هر نوع پوست و رنگی قابل استفاده است.

اگر از آکوتان برای آکنه خود استفاده می‌کنید یا اگر روی پوست خود التهاب و جوش دارید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید. عوارض این روش بسیار کم است، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش التهاب، قرمزی و جوش صورت شود.

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی آسان است

هر جلسه درمان LED فقط 20 دقیقه طول می‌کشد. این روند تا 10 هفته ادامه می‌یابد و سپس جلسات از هفتگی به چند ماه یکبار کاهش می‌یابد. دستگاه‌های LED خانگی می‌توانند شما را از رفتن به کلینیک‌های زیبایی راحت کنند، اما نتایجی که به دست می‌آورید ممکن است چندان چشمگیر نباشد.

بهره وری نور درمانی صورت با ال ‌ای دی بسیار بالاست

انجام منظم این درمان می‌تواند به مرور زمان پوست شما را بهبود بخشد، اما برای حفظ نتایج باید با درمان‌های خود ادامه دهید. دستگاه‌هایLED  خانگی فرکانس‌های پایین تری دارند و نمی‌توانند آنطور که باید موثر باشند.

ال ‌ای دی تراپی چیست؟

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی همانطور که از نامش پیداست یک روش درمانی برای مراقبت از پوست است که از طول موج‌های مختلف از جمله نور آبی و قرمز استفاده می‌کند.

نور درمانی یک روش درمانی برای مراقبت از پوست است که از طول موج‌های مختلف از جمله نور آبی و قرمز استفاده می‌کند. LED مخفف Light Emitting Diode بوده که از دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفته است.

ناسا در ابتدا آن را برای آزمایش رشد گیاهان در ماموریت‌های شاتل تولید کرد و بعداً به عنوان درمانی برای زخم‌ها استفاده شد. از آن زمان، در پیشرفت علم سلامت و زیبایی پوست، زیبایی‌شناسان از نور درمانی LED برای کمک به بازسازی پوست و پاکسازی آکنه صورت استفاده می‌کنند.

دو طیف رنگی نور درمانی که در مورد آنها صحبت کردیم قرمز و آبی هستند اما هر کدام از این نورهای رنگی کاربرد درمانی جداگانه‌ای برای پوست دارند. نوردرمانگر بر اساس مشکل پوستی شما از فرکانس‌های نور آبی یا قرمز استفاده می‌کند. رنگ قرمز در درجه اول به دلیل خواص ضد پیری و رنگ آبی بیشتر برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

انجام این روش درمانی هم در کلینیک‌های زیبایی و هم در منزل با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. این تکنیک درمانی با استفاده از امواج LED مختلف می‌تواند به درمان آکنه، کاهش التهاب و بهبود علائم پیری کمک کند. استفاده از این روش برای افرادی که این مشکلات پوستی دارند و کرم‌ها و سایر محصولات نتوانسته‌اند به آنها کمک کنند مناسب است.

این روش برای افرادی با هر رنگ پوستی بی خطر است و باعث سوختگی نمی‌شود. اما نکات قابل توجهی وجود دارد. اول از همه، این روش درمانی می‌تواند گران باشد و نمی‌توانید از نتایج آن مطمئن باشید. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید یا یک بیماری پوستی فعال دارید، این روش می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل در مورد مشکلات پوستی و مناسب بودن این روش با متخصص زیبایی خود مشورت کنید.

نور درمانی صورت چیست؟

تاثیر نورهای قرمز و آبی در نور درمانی چیست؟

تاثیرهای نورهای قرمز و آبی در نور درمانی صورت با ال ‌ای دی به شرح زیر است:

نور قرمز: کارشناسان معتقدند نور قرمز در فتوتراپی بر سلول‌های فیبروبلاست پوست تأثیر می‌گذارد. این ماده به عنوان یک عامل کمک کننده در تولید کلاژن موثر است که بخش بزرگی از بافت همبند را تشکیل می‌دهد و مسئول ترمیم سریعتر پوست خواهد بود.

بنابراین در تئوری، نور قرمز می‌تواند به معکوس کردن برخی از علائم پیری در پوست کمک کند. علاوه بر تمام آنچه گفته شد؛ برخی از مشاهدات نشان داده‌اند که نور قرمز ممکن است نقش مثبتی در ترمیم مو برای افرادی که مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی مردانه و زنانه هستند، داشته باشد.

نور آبی: نور آبی با کاهش فعالیت غدد چربی در پوست می‌تواند در درمان آکنه پوست موثر باشد. نور آبی همچنین ممکن است باکتری‌های مولد آکنه به نام Cutibacterium acnes را از بین ببرد.

ترکیبی از نور آبی و قرمز اغلب برای کمک به مبارزه با آکنه استفاده می‌شود. این عمل به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که نور آبی C.acnes را هدف قرار می‌دهد و نور قرمز باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می‌شود.

چقدر برای نور درمانی صورت با ال ‌ای دی باید هزینه کرد؟

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی حق بیمه ندارد، بنابراین شما باید تمام هزینه‌ها را به تنهایی متقبل شوید. هزینه یک جلسه درمان با LED به محل زندگی شما و سایر درمان‌هایی است که ممکن است همراه با این روش انجام شود بستگی دارد.

توجه داشته باشید که متخصصان زیبایی بیش از 10 جلسه ال‌ای دی تراپی را توصیه می‌کنند، بنابراین علاوه بر هزینه این جلسات، هزینه‌های پزشک و دستیاران را نیز در نظر بگیرید.

قیمت دستگاه‌های ال ‌ای دی خانگی نیز از ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا بالای ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. تهیه این دستگاه می‌تواند ارزان تر از رفتن به کلینیک باشد زیرا می‌توانید در آینده از آن مجددا استفاده کنید. اما ممکن است به طور کامل به نتیجه‌ای که می‌خواهید نرسید.

درمان LED یک روش درمانی غیر تهاجمی (غیر جراحی) است. بنابراین نیازی به مراقبت و استراحت نیست و در صورت کار مشکلی برای زمان کاری شما ایجاد نمی‌کند.

نور درمانی صورت چیست؟

درمان LED چگونه کار می‌کند؟

استفاده از نور درمانی صورت با ال ‌ای دی برای مشکلات پوستی سابقه طولانی دارد. این روش اولین بار برای کمک به بهبود سریع زخم‌ها و بازسازی بافت‌های آسیب دیده برای ملوانان آمریکایی در دهه 90 مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن این روش برای استفاده در زمینه زیبایی مورد بررسی قرار گرفت. درمان LED عمدتاً برای افزایش کلاژن و بافت پوست استفاده می‌شود که آسیب‌های ناشی از لکه‌های پیری، آکنه و چین و چروک را کاهش می‌دهد. فرکانس‌ها و امواج مختلفی برای نور درمانی استفاده می‌شود که شامل نور قرمز و فرکانس نور آبی است که بدون ایجاد درد و اشعه ماوراء بنفش به پوست نفوذ می‌کند.

LED قرمز

نور مادون قرمز برای بیرونی ترین لایه پوست یعنی اپیدرم استفاده می‌شود. هنگامی که این نور بر روی پوست ساطع می‌شود، اپیدرم آن را جذب می‌کند و سپس پروتئین‌های کلاژن را تحریک می‌کند.

کلاژن از نظر علمی به این معنی است که پوست صاف و شاداب تری خواهید داشت و همچنین می‌تواند خطوط و چین و چروک روی پوست را کاهش دهد.

LED آبی

در درمان با نور آبی LED، تمرکز بر غدد چربی، معروف به غدد چربی، در زیر فولیکول‌های مو است. غدد چربی برای تامین چربی پوست و مو و جلوگیری از خشکی آنها ضروری هستند. البته این غدد می‌توانند بیش از حد فعال شوند و باعث چرب شدن پوست و آکنه شوند.

از نظر علمی نور آبی می‌تواند بر این غدد تاثیر بگذارد و فعالیت آنها را کاهش دهد، در این صورت شاهد کاهش جوش‌های آکنه خود خواهید بود. نور آبی همچنین می‌تواند باکتری‌های مولد آکنه را در زیر پوست از بین ببرد و به درمان جوش‌های شدید آکنه از جمله کیست‌ها و ندول‌ها کمک کند.

نور آبی اغلب همراه با نور قرمز برای کمک به درمان آکنه، کاهش جای زخم و بهبود التهاب استفاده می‌شود. بر اساس یک مطالعه حیوانی در سال 2018، مشخص شد که نور آبی می‌تواند سوختگی پوست درجه سه را التیام بخشد.

درمان کلینیکی نور درمانی صورت با ال ‌ای دی

هر جلسه درمان LED حدود 20 دقیقه طول می‌کشد که ممکن است منجر به روند درمان تا 10 جلسه شود. البته تعداد جلسات بستگی به نتایجی دارد که به دنبال آن هستید.

گاهی اوقات شما باید مستقیماً زیر نور دراز بکشید، اما برخی از کلینیک‌ها از قلم‌های تزریق نور بر روی پوست استفاده می‌کنند. انتخاب روش درمانی به کلینیک و نواحی از بدن که باید درمان شوند بستگی دارد.

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی در خانه

اگر قادر به انجام این درمان از طریق کلینیک‌های حرفه‌ای نیستید، می‌توانید آن را در منزل امتحان کنید. دستگاه‌های LED خانگی در مدل‌های ماسک یا قلم عرضه می‌شوند که می‌توانید هر بار چند دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

کاربردهای نور درمانی صورت با ال ‌ای دی چیست؟

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی می‌تواند به درمان انواع مشکلات پوستی کمک کند. از جمله این مشکلات عبارتند از:

  • آکنه
  • درماتیت
  • کدر شدن پوست
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • آکنه روزاسه
  • جای زخم
  • علائم پیری، از جمله چین و چروک و لکه‌های پیری
  • آسیب ناشی از خورشید
  • التیام زخم
  • سایر بیماری‌های التهابی پوست

نواحی تحت درمان با نور درمانی صورت با ال ‌ای دی

اگرچه نور درمانی صورت با ال ‌ای دی را می‌توان برای تمام نواحی بدن استفاده کرد، اما معمولاً برای پوست صورت استفاده می‌شود. پوست صورت بیشتر در معرض آسیب است زیرا بیشتر از سایر قسمت‌های بدن در معرض عناصر مضر قرار دارد. همچنین می‌توان از LED تراپی برای گردن و قفسه سینه استفاده کرد که بیشتر در معرض علائم پیری هستند.

خطرات و عوارض جانبی نور درمانی صورت با ال ‌ای دی

به طور کلی بی خطر بودن این روش توسط آکادمی پوست آمریکا تایید شده است. از آنجایی که ال ‌ای دی‌ها حاوی اشعه ماوراء بنفش نیستند، ال ‌ای دی تراپی یک روش ایمن نور درمانی است که در طولانی مدت هیچ عارضه‌ای برای پوست شما ایجاد نمی‌کند. همچنین در روند درمان از جراحی روی سطح پوست استفاده نمی‌شود و خطر کمتری دارد.

اگر پوست تیره یا حساسی دارید، ممکن است درمان LED را توصیه کنند. بر خلاف اکثر درمان‌های تهاجمی مانند لیزر درمانی، LED‌ها پوست شما را نمی‌سوزانند و هیچ دردی برای شما ایجاد نمی‌کنند. با این حال، این درمان ممکن است برای افرادی که از آکوتان برای آکنه خود استفاده می‌کنند خطرناک باشد. این داروی قدرتمند مشتق شده از ویتامین A حساسیت پوست به نور را افزایش می‌دهد و در برخی موارد ممکن است باعث آسیب و زخم شود. اگر از هر چیزی روی پوست خود استفاده می‌کنید که پوست شما را به نور حساس می‌کند، از درمان با ال ‌ای دی خودداری کنید.

ممکن است مجبور شوید این درمان را به دلیل جوش‌های ملتهب متوقف کنید. اگر پسوریازیس دارید، با پزشک خود مشورت کنید. درمان با نور قرمز می‌تواند همراه با درمان‌های معمول پسوریازیس کمک کند. عوارض جانبی این روش درمانی بسیار اندک بوده و منبع موثقی در مورد آنها در تحقیقات بالینی وجود ندارد. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر پس از درمان رخ داد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • افزایش التهاب
  • قرمز
  • جوش
  • درد
  • آلرژی
  • کهیر

نور درمانی صورت چیست؟

بعد از نور درمانی صورت با ال ‌ای دی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

نور درمانی صورت با ال ‌ای دی یک روش غیر تهاجمی است، بنابراین نیازی به استراحت ندارید و بعد از درمان می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

نور درمانی بالینی به 10 جلسه یا بیشتر نیاز دارد که با فاصله حدود یک هفته انجام می‌شود. ممکن است بعد از جلسه اول متوجه تغییرات جزئی شوید، اما پس از اتمام دوره درمان، نتایج محسوس خواهد بود. گاهی اوقات نتایجی که به دست می‌آورید ممکن است بعد از تعداد جلسات توصیه شده دوام نیاورد.

زیرا با تغییر سلول‌های پوست، ممکن است پوست شما تغییر کند و دوباره علائم پیری را مشاهده کنید و همچنین ممکن است دوباره جوش‌های آکنه را شاهد باشید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود درمان خود را هر چند ماه یکبار طبق دستور پزشک ادامه دهید.

درمان با ال ‌ای دی خانگی نتایج چشمگیری ندارد زیرا فرکانس‌های نور تولید شده توسط دستگاه‌های LED خانگی چندان قابل توجه نیستند.

آماده سازی قبل از درمان

هر جلسه درمان در کلینیک حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و در این مدت به عینک محافظ نیاز خواهید داشت تا نور به چشم شما آسیب نزند.

فرقی نمی‌کند یک متخصص این کار را برای شما انجام دهد یا خودتان در خانه این کار را انجام دهید، توجه داشته باشید که نباید هیچ گونه آرایشی روی پوست خود داشته باشید.

چگونه یک متخصص در نور درمانی پیدا کنیم؟

یک LED تراپی حرفه‌ای بهترین و چشمگیرترین نتیجه را به شما می‌دهد. این روش ممکن است با سایر روش‌های درمانی مانند میکرودرم ابریژن که توسط متخصص زیبایی یا متخصص پوست انجام می‌شود، ترکیب شود.

از آنجایی که نور درمانی صورت با ال ‌ای دی یک روش جدید است، امکان دسترسی به متخصص بسته به محل زندگی شما متفاوت است. نور درمانی صورت با ال ‌ای دی در کلینیک آی ام تی لاکس توسط متخصصین مجرب انجام می‌شود.

سخن پایانی

زیبایی و شادابی پوست صورت همیشه یکی از مواردی است که برای افراد به خصوص خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. مراقبت از پوست صورت تنها جنبه زیبایی نیست، در واقع اگر برای حفظ زیبایی خود هزینه و اقدام کنید، گامی در جهت افزایش سلامت جسمی و حتی روحی خود برداشته‌اید. نور درمانی صورت با ال ‌ای دی یکی از این روش هاست که با وجود همه شاید و اگرهایش می‌تواند پیشنهاد خوب و مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *