مراقبت از پوست

اهمیت ویتامین سی برای پوست

اهمیت ویتامین سی برای پوست

بارها شنیده‌ایم که ویتامین C برای درمان سرماخوردگی عالی است. اما آیا می‌دانستید که ویتامین C فواید سلامتی بسیار بیشتری دارد و حتی برای پوست و موی شما معجزه می‌کند؟

مصرف خوراکی این ویتامین و استفاده از سرم‌های پوستی حاوی ویتامین سی خواص بسیاری برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم. علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین C، می‌توانید با استفاده از محصولات حاوی ویتامین C مانند سرم ویتامین C به صورت موضعی نیز از خواص این ویتامین بهره مند شوید.

ویتامین C تولید کلاژن را تحریک کرده و از پوست صورت در برابر عوامل مضر مانند آلودگی محافظت می‌کند. این ماده همچنین به تامین کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند و در نتیجه موهای شما را تقویت خواهد کرد.

اهمیت ویتامین سی برای پوست

ویتامین C چیست و چگونه کار می‌کند؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای بازسازی سایر آنتی اکسیدان‌ها در بدن الزامی خواهد بود. این ویتامین با نام علمی اسید اسکوربیک محلول در آب است. بنابراین بدن ذخیره قابل توجهی از آن ندارد و باید مقدار مورد نیاز روزانه مصرف شود.

این ویتامین جذب آهن را افزایش می‌دهد و نقش حیاتی در ساخت بافت‌های همبند و بهبود زخم دارد. ویتامین C همچنین از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بر روی پوست و سایر اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند.

ویتامین C به وفور در دسترس است و کمبود آن به ندرت در بدن اتفاق می‌افتد. البته افراد کمی هستند که از فواید این ویتامین آگاهی کامل داشته باشند. برای شروع کافی است بدانید در صورت قطع مصرف خوراکی ویتامین C، ذخیره آن در بدن طی 4 تا 12 هفته به پایان می‌رسد و در صورت ادامه این روند، فرد پس از 2 تا 3 ماه به شدت با مشکل روبرو می‌شود. این مدت زمان کوتاه نشان می‌دهد که این ویتامین نقش بسیار گسترده و متنوعی در بدن دارد. در ادامه در مورد علائم کمبود ویتامین C و خواص متعدد آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

علائم کمبود ویتامین  C

کمبود ویتامین C قبل از اینکه کشنده شود با علائم قابل توجهی خود را نشان می‌دهد. علائم کمبود این ویتامین در مراحل اولیه شامل موارد زیر است:

  • التهاب لثه
  • خونریزی لثه
  • خون دماغ شدن
  • آهسته ترمیم زخم
  • خشک و شکننده شدن موها
  • خشک شدن پوست
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • تورم و درد مفاصل
  • امکان افزایش وزن

اهمیت ویتامین سی برای پوست: بررسی خطرات و فواید ویتامین C بر روی پوست!

ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد ضد پیری موجود در بازار شناخته شده است و کلید حفظ پوست صاف، یکدست و درخشان خواهد بود. اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، اما هیچ راهی برای تضمین این که این ویتامین مستقیماً به پوست شما می‌رود وجود ندارد. استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی مستقیم ترین راه برای بهره مندی از این فواید و تاثیر ویتامین C بر روی پوست است.

اگر به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید حتما در مورد تاثیر ویتامین C بر روی پوست شنیده‌اید. یکی از راه‌های افزودن ویتامین C به برنامه روزانه، گنجاندن آن در غذا است. اما راه موثرتر این است که از سرم ویتامین C به طور مستقیم روی پوست خود استفاده کنید. همه ما تا حدودی می‌دانیم که ویتامین C برای ما مفید است، اما آیا دقیقاً می‌دانیم که فواید آن چیست؟

اهمیت ویتامین سی برای پوست

تاثیر ویتامین C بر روی پوست

ویتامین C یک منبع عالی قابل اعتماد برای پوست و بدن است. اکثر افراد می‌توانند برای مدت طولانی از ویتامین C موضعی استفاده کرده بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی را تجربه کنند. ویتامین C همچنین برای استفاده با سایر مواد فعال مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول‌ها و SPF بی خطر است.

همه ما تا حدودی می‌دانیم که ویتامین C برای ما مفید است. در موارد نادر، افرادی که پوست بیش از حد حساس دارند ممکن است سوزش جزئی را هنگام استفاده از ویتامین سی تجربه کنند.

مرطوب کننده پوست

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، پوست اکثر زنان سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C است که نشان می‌دهد ویتامین C از طریق جریان خون در بدن تجمع می‌یابد. در بررسی تاثیر ویتامین C و اهمیت ویتامین سی برای پوست کافی است که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین شکل در پوست نفوذ کند.

منیزیم آسکوربیل فسفات، یکی دیگر از مشتقات ویتامین C مورد استفاده در مراقبت از پوست، اثر آبرسانی بر روی پوست دارد. از دست دادن آب از طریق اپیدرمی (TEWL) را کاهش می‌دهد و به پوست شما اجازه می‌دهد رطوبت را بهتر حفظ کند.

روشن کننده

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها و صاف کردن سطح پوست برای کاهش تیرگی کمک کند. اثرات ویتامین C بر روی پوست شامل درخشندگی و جوانی است. یک بررسی در سال 2017 اشاره می‌کند که استفاده از ویتامین C نشان داده است که تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست را مهار می‌کند. این ویژگی می‌تواند به محو شدن لکه‌های تیره و تیرگی کلی صورت کمک کند.

کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست

در ادامه بررسی تاثیر ویتامین C و اهمیت ویتامین سی برای پوست، باید گفت این ویتامین همچنین از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. این بدان معنی است که پوست شما را تسکین و پف را کاهش داده و به صورت شما اجازه می‌دهد تا لایه برداری شود.

اثر ضد التهابی و اثر ویتامین C بر روی پوست ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند را خنثی می‌کند
  • بهینه سازی سیستم ایمنی برای جلوگیری از پاسخ ایمنی التهابی
  • خواص ضد التهابی ویتامین Cمی‌تواند به کاهش قرمزی کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند رنگ پوست را یکنواخت کند.
  • کاهش لکه‌های تیره، قرمزی و تحریک، رنگ پوستی شفاف و صاف ایجاد می‌کند.

ویتامین C به کاهش سیاهی زیر چشم کمک می‌کند!

سرم‌های ویتامین C می‌توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی موثرتر است، برخی افراد می‌گویند که می‌تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با حلقه‌های زیر چشم کمک کند.

ویتامین C به شکل آسکوربات سدیم 10 درصد با ضخیم شدن درم پلک و پنهان کردن رنگ تیره ناشی از احتقان خون، تیرگی پلک پایین را پس از 6 ماه استفاده بهبود می‌بخشد. برخی از راه‌های دیگر برای کمک به خلاص شدن از شر کیسه‌های زیر چشم عبارتند از: استفاده از کمپرس سرد و اضافه کردن رتینول به روتین مراقبت از پوست.

ویتامین سی تولید کلاژن را افزایش می‌دهد

ویتامین C باعث تحریک کلاژن می‌شود و از پوست صورت در برابر عوامل مضر مانند آلودگی محافظت می‌کند. این ماده همچنین به فولیکول‌های موی شما کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد می‌دهد و در نتیجه موهای شما را تقویت می‌کند.

این ویتامین در ساخت کلاژن پوست نقش موثری دارد. تولید پروتئین کلاژن در بدن نیاز به ترکیبات خاصی مانند ویتامین C دارد، بنابراین اگر این ویتامین به بدن برسد کلاژن سازی بیشتر و بهتر تولید می‌شود و این به استحکام بافت پوست کمک می‌کند.

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان کاهش می‌یابد. سطوح پایین کلاژن می‌تواند منجر به خطوط ظریف و چین و چروک شود. اثر ویتامین C بر روی پوست برای افزایش تولید کلاژن از طریق فرآیند سنتز کلاژن شناخته شده است. در واقع سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست.

ویتامین C یک کوفاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد نیاز برای سنتز کلاژن است:

  • پرولیل هیدروکسیلاز، که مولکول کلاژن را تثبیت می‌کند.
  • لیزیل هیدروکسیلاز که استحکام ساختاری را فراهم می‌کند.

اهمیت ویتامین سی برای پوست

کمک به جلوگیری از افتادگی پوست

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. وقتی سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند.

یک منبع قابل اعتماد در سال 2017 گزارش می‌دهد که استفاده از سرم ویتامین C ممکن است تولید کلاژن را افزایش دهد و در نتیجه یک اثر سفت کننده کلی ایجاد کند. این موضوع در مورد افتادگی ناشی از پیری طبیعی، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش وزن شدید نیز صادق است. این بدان معنی است که می‌تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست کمک کند و پوست شما را محکم‌تر و شاداب‌تر نشان دهد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است

قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس اکسیدان از طریق آلاینده‌ها یا اشعه ماوراء بنفش با کاهش سطح ویتامین C در پوست همراه است. سطوح ویتامین C نیز در پوست‌های افراد مسن یا آسیب دیده است، اگرچه محققان مطمئن نیستند که ویتامین سی چنین تاثیری دارد یا نه.

آسیب خورشید توسط مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. این رادیکال‌ها اتمهایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که از آن‌ها می‌توانند یک الکترون را بدزدند و این می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شود.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با دادن الکترون به این رادیکال‌های آزاد از سلول‌های سالم پوست محافظت کرده و آنها را بی ضرر می‌کنند.

در ادامه بررسی تاثیر ویتامین C بر روی پوست، مشخص است که آنتی اکسیدان‌ها برای پوست مفید هستند. اما آیا همه ما آنتی اکسیدان‌ها را می‌شناسیم؟ ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که در کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. ماده اصلی که باعث فعالیت آنتی اکسیدانی قوی ویتامین C می‌شود اسید اسکوربیک است.

یکی از اثرات مثبت آن خاصیت جوان کنندگی و کاهش علائم پیری پوست است. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C رنگ پوست را یکنواخت و بافت پوست را نرم، صاف و یکنواخت می‌کند. به طور کلی، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب به سلول‌های پوست جلوگیری کنند.

وقتی گفته می‌شود محصولی دارای خواص آنتی اکسیدانی است، به این معنی است که این محصول می‌تواند به عنوان یک سد دفاعی خوب عمل کرده و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

ویتامین سی به بهبود زخم کمک می‌کند

شواهد اولیه نشان می‌دهد که اثر ویتامین C بر روی پوست می‌تواند باعث تسریع بهبود زخم و کاهش نیاز به تهویه در بیماران مبتلا به سوختگی شدید شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در ویتامین C به بهبود جای سوختگی کمک می‌کند. با توجه به اثرات آن بر آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که ویتامین  Cمی‌تواند بهبود کلی زخم را تسریع کند. بهبود زخم خطر التهاب، عفونت و جای زخم را کاهش می‌دهد.

مکمل ویتامین C بر بیان ژن در فیبروبلاست‌های پوست انسان تأثیر مثبت می‌گذارد، از جمله:

  • افزایش تحریک میتوژنیک یا تکثیر سلولی
  • افزایش تحرک سلولی یا حرکت خود به خود سلول‌ها از مکانی به مکان دیگر در اثر مصرف انرژی
  • ترمیم سریعتر بازهای DNA آسیب دیده

محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های مخربی هستند که باعث آسیب به بافت پوست می‌شوند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که همیشه به دنبال پر کردن جای خالی تک الکترونی خواهند بود که باید به سطح پایداری پایین برسند. برای دستیابی به ثبات، تک تک الکترون‌ها را از مولکول‌های اطراف خود می‌دزدند و آنها را ناپایدار می‌کنند.

در زندگی روزمره شهری ما به دلیل آلاینده‌های موجود در هوا، پوست ما با انواع مختلفی از رادیکال‌های آزاد در تماس است. رادیکال‌های آزاد این توانایی را دارند که زنجیره‌ای مخرب روی پوست شما ایجاد کنند. در این زنجیره مخرب، سلول‌های سطحی پوست شما تحت تاثیر قرار می‌گیرند و باعث ضعیف شدن و پیری آن‌ها می‌شوند.

آنتی اکسیدان‌ها به عنوان مواد مغذی در دسترس رادیکال‌های آزاد هستند. در این حالت، رادیکال‌های آزاد به جای تغذیه از الکترون‌های آزاد سلول‌های پوست، از ویتامین C (اسید اسکوربیک موجود در آن) تغذیه می‌کنند. سلول‌های پوست آسیب نمی‌بینند

نحوه استفاده از سرم ویتامین  C

برای ارزیابی تأثیر ویتامین C بر روی پوست، همیشه باید آزمایشی برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک انجام دهید. ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود، مانند ساعد. مقدار کمی از محصول را بمالید و 24 ساعت صبر کنید. در صورت عدم بروز عارضه می‌توانید از آن برای صورت خود استفاده کنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.

وقتی زمان مصرف فرا رسید، دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را دنبال کنید. سرم ویتامین C معمولا یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. می‌توانید بعد از پاکسازی صورت، به خصوص در شب، پس از شستن عمیق صورت، استفاده از سرم ویتامین سی را در اولویت قرار دهید، به این ترتیب، به مواد مفید سرم ویتامین سی اجازه می‌دهید تا عمیقا به پوست نفوذ کنند و جذب پوست شما شوند.

سرم‌ها ویتامین C بدن را به صورت پایدار حفظ می‌کنند و باعث نفوذ بیشتر آن در سطح پوست می‌شوند. توصیه می‌شود بعد از استفاده از سرم یا کرم ویتامین C از مرطوب کننده معمول خود استفاده کنید. سرم ویتامین C بهترین راه برای رساندن آن به سطح سلول‌های پوست است.

نکاتی در مورد خرید سرم ویتامین  C

علاوه بر تمام فواید ویتامین C برای پوست؛ این سرم معجزه آسا فواید دیگری نیز دارد. سرم ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می‌کند. این سرم به رفع پف زیر چشم نیز کمک می‌کند. هنگام خرید سرم ویتامین C، مطمئن شوید که سرمی که خریداری می‌کنید بین 15 تا 30 درصد ویتامین C داشته باشد

این ماده باید اولین ماده تشکیل دهنده سرم باشد. ویتامین C ماده‌ای ناپایدار است و در اثر جریان نور و هوا و به مرور زمان تجزیه می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد. بهتر است آن را در ظروف شیشه‌ای تیره رنگ کوچک با درب کاملا عایق خریداری کنید تا هوا از آن عبور کند.

افرادی که پوست چرب دارند همیشه این سوال را می‌پرسند که آیا استفاده از ویتامین C باعث ایجاد جوش یا آکنه روی پوست می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نوعی ویتامین C محلول در آب به نام اسید اسکوربیک ترکیبی بسیار سبک است که به خوبی جذب پوست می‌شود و به هیچ وجه باعث ایجاد آکنه نمی‌شود و بر خلاف تصور رایج، از آکنه جلوگیری می‌کند.

ترکیبات سازگار با اثر ویتامین C بر روی پوست

یکی از ترکیبات سازگار با ویتامین سی، کرم ضدآفتاب است. از دیگر مواد سازگار با این ماده آنتی اکسیدانی قوی می‌توان به اسید هیالورونیک، سرامیدها و پپتیدها اشاره کرد. استفاده همزمان از ترکیبات مذکور با ویتامین C باعث افزایش و بهبود اثربخشی آنها می‌شود. همچنین با ایجاد مانع بر روی سطح پوست، رطوبت پوست به طور کامل حفظ می‌شود.

اهمیت ویتامین سی برای پوست

مراقبت روزانه از پوست با ویتامین  C

متخصصان پوست معتقدند استفاده از سرم ویتامین C بهترین روش است. سرم ویتامین C بهترین راه برای رساندن آن به سطح سلول‌های پوست است. هر روز صبح صورت خود را با برس صورت بشوئید. شستشو با این دستگاه و برس‌های مناسب با نوع پوست شما 6 برابر موثرتر از شستشوی دستی است. شستشو با برس صورت باعث پاکسازی منافذ پوست از چربی‌ها، آلودگی‌های روزانه و لوازم آرایشی می‌شود که باعث جذب حداکثری محصولات مراقبت از پوست از جمله ویتامین C می‌شود.

پس از شستشوی کامل صورت، سرم ویتامین C را روی تمام سطح صورت ماساژ دهید. سیگاری‌ها و کسانی که در شهرهایی با آلودگی هوا زندگی می‌کنند باید استفاده از سرم ویتامین C را در مراقبت روزانه از پوست خود بگنجانند. همچنین سرم ویتامین C یک روش درمانی عالی برای افرادی است که لک‌های پوستی دارند. افرادی که پوست کدر دارند کسانی هستند که ویتامین  Cمی‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد. استفاده همزمان از ویتامین C و کرم‌های دارای SPF اثرات جوان کنندگی خواهد داشت.

ویتامین C می‌تواند به بهبود لکه‌های پوستی، کاهش فشار خون، سیاهی دور چشم وغیره کمک کند. استفاده صحیح از سرم ویتامین C تاثیر بسزایی بر روی پوست شما خواهد داشت. برخی از افراد صبح‌ها از آن استفاده می‌کنند تا از خواص محافظتی‌اش در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز بهره ببرند، در حالی که برای برخی دیگر به عنوان سرم شب بهتر عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *