مراقبت از پوست

بهترین روش درمان چروک دور چشم چیست؟

بهترین روش درمان چروک دور چشم چیست؟

چین و چروک دور چشم بخشی از روند طبیعی پیری است. معمولا از 20 سالگی به بعد میزان کلاژن سلول‌های پوست کاهش می‌یابد و به تدریج چین و چروک‌های ریز اطراف چشم ظاهر می‌شود. داشتن چین و چروک در پوست نازک دور چشم طبیعی است، اما باید برای جلوگیری از چین و چروک دور چشم یا درمان آن اقدام کنید.

پوست صاف یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل زیبایی صورت است. افزایش سن، عدم مراقبت از پوست، آلودگی‌های محیطی، خوابیدن با آرایش وغیره از مهم‌ترین عوامل ایجاد چین و چروک و آکنه پوستی هستند. چین و چروک دور چشم یکی از مشکلات اصلی است که می‌تواند سن بالا را نشان دهد و از زیبایی و جذابیت فرد بکاهد. از طرفی چین و چروک دور چشم یکی از ابتدایی‌ترین نشانه‌های پیری پوست صورت است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با علل این مشکل و موثرترین و بهترین روش درمان چروک دور چشم آشنا کنیم.

دلایل ایجاد چین و چروک دور چشم

قبل از درمان چین و چروک دور چشم، بهتر است دلایل بروز آن را بدانید. اولین و واضح‌ترین دلیل ایجاد چین و چروک دور چشم افزایش سن است. با افزایش سن، رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد.

پوست اطراف چشم نازک‌تر از سایر قسمت‌های صورت است. این ویژگی باعث می‌شود که علائم پیری زودتر در پوست اطراف چشم ظاهر شود. نه شما و نه هیچ کس دیگری نمی‌توانید روند پیری و چین و چروک‌های ناشی از آن را متوقف کنید، اما می‌توان سایر عوامل ایجاد کننده چین و چروک را کنترل کرد. سایر دلایل ایجاد چین و چروک دور چشم عبارتند از:

حرکات صورت

اخم کردن، خندیدن، پلک زدن و هر حرکت صورت می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشم شود. با گذشت زمان و در دراز مدت، این چین و چروک‌ها دائمی و عمیق‌تر می‌شوند.

اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اثرات مخربی روی پوست دارد. یکی از اثرات اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش انعطاف و استقامت پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک‌های ریز و درشت است.

بهترین روش درمان چروک دور چشم چیست؟

کم آبی بدن

آبرسانی به پوست بیش از آنچه فکر می‌کنید بر سلامت آن تأثیر می‌گذارد. چین و چروک‌های پوست زمانی افزایش می‌یابد که آب بدن کم باشد. آبرسانی به پوست برای حفظ سلامت و جلوگیری از چین و چروک دور چشم ضروری است.

کمبود خواب

نداشتن خواب کافی، به خصوص در طولانی مدت، ارتباط مستقیمی با ایجاد چین و چروک و سایر مشکلات پوستی اطراف چشم دارد.

سیگار کشیدن

تنباکو جریان خون را کاهش می‌دهد و ذخایر کلاژن و الاستین پوست را از بین می‌برد و این دقیقاً همان چیزی است که باعث ایجاد چین و چروک دور چشم می‌شود. مصرف الکل و انواع دیگر داروها نیز بر سلامت پوست دور چشم تاثیر منفی می‌گذارد.

بهترین روش درمان چروک دور چشم به صورت کلینیکی

اگر چین و چروک‌های زیاد و عمیقی دارید، بد نیست روش‌های درمانی قوی‌ و کلینیکی را در نظر بگیرید. بوتاکس، لیزر، تزریق فیلر و روش‌های مشابه چهار مورد از بهترین درمان‌های پزشکی برای رفع چین و چروک دور چشم هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

تزریق بوتاکس

بوتاکس چگونه چین و چروک دور چشم را درمان می‌کند؟ بوتاکس عضلات محل تزریق را شل می‌کند و در نتیجه چین و چروک را کاهش می‌دهد. اثر هر بار استفاده از بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه باقی می‌ماند. اگر قصد بوتاکس دور چشم را دارید، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. تزریق بوتاکس در پوست حساس اطراف چشم توسط فردی غیر از پزشک می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

بهترین روش درمان چروک دور چشم چیست؟

تزریق فیلر

تزریق فیلر یکی دیگر از روش‌های بالینی درمان چین و چروک دور چشم است. تزریق فیلر دور چشم توسط پزشک انجام می‌شود و با پرکردن چین و چروک دور چشم آنها را برطرف می‌کند. لازم به ذکر است که اثر تزریق فیلر دائمی نیست و بین 6 تا 24 ماه باقی می‌ماند.

لیزر درمانی

استفاده از لیزر برای درمان مشکلات مختلف پوستی از جمله چین و چروک دور چشم طرفداران زیادی دارد. انواع مختلفی از لیزر برای کاهش یا درمان خطوط و چین و چروک دور چشم استفاده می‌شود. یکی از این موارد لیزر فرکشنال است که با ایجاد منافذ میکروسکوپی روی پوست باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می‌شود و بهترین روش درمان چروک دور چشم محسوب می‌شود.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های درمانی تهاجمی است که چین و چروک دور چشم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. دستگاه میکرونیدلینگ دارای تعداد زیادی سوزن بسیار ظریف است که سوراخ‌های کوچک و کم عمقی روی پوست ایجاد می‌کند. نتیجه این فرآیند تحریک کلاژن سازی، کاهش چین و چروک و صاف شدن سطح پوست است.

راه حل ‌هایی برای جلوگیری از چین و چروک دور چشم

بهتر است قبل از یافتن راهی برای خلاص شدن از شر آنها، در وهله اول از ایجاد این خطوط جلوگیری کنید. البته نمی‌توانیم به شما بگوییم که برای داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک، هرگز در زندگی خود نخندید و صورت خود را تکان ندهید. بنابراین ایجاد این خطوط اجتناب ناپذیر است. اما با روش‌هایی می‌توان از بروز زودرس آنها در سنین پایین جلوگیری کرد. آبرسانی به پوست و حفظ رطوبت آن یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی و سایر آسیب‌های پوستی است.

علاوه بر این، شما باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. با استفاده از عینک‌های رنگی مناسب، ضد آفتاب دور چشم و استفاده از کلاه همراه با ماسک در روزهای آفتابی می‌توانید از چشمان خود در برابر این چروک‌های ریز محافظت کنید. همانطور که سیگار کشیدن و قلیان کشیدن مضر است، قرار گرفتن در معرض دود آنها نیز می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. پس اگر در خانواده خود فردی معتاد به سیگار یا قلیان دارید، هنگام مصرف این مواد از او دوری کنید و در مکانی سالم و تمیز قرار بگیرید.

بهترین روش درمان چروک دور چشم چیست؟

بهترین روش درمان چروک دور چشم: درمان‌ های خانگی

نکته مهم در مورد درمان‌های خانگی که در ادامه این قسمت معرفی می‌کنیم این است که این درمان‌ها تنها برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی مناسب نیستند. شما همچنین می‌توانید از آنها برای درمان چین و چروک در سایر قسمت‌های صورت و حفظ سلامت کلی پوست استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای اینکه این درمان‌ها به طور خاص روی خطوط پنجه کلاغی تأثیر بگذارد، باید ماسکی را که می‌سازید روی این خطوط قرار دهید. نکته دیگر اینکه هنگام شستن ماسک به چشم‌ها فشار نیاورید و پوست خود را خیلی آرام ماساژ دهید تا ماسک کاملا تمیز شود.

ماسک خیار

ماسک خیار از زمان‌های قدیم یکی از محبوب‌ترین ماسک‌های پوست بوده است. برای درمان خطوط پنجه کلاغی با خیار باید آن را پوره کنید. این پوره را دور چشمتان بگذارید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویید. توجه داشته باشید که باید تکه‌های خشک شده خیار را به آرامی از پوست خود جدا کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

پروتئین فراوان موجود در سفیده تخم مرغ به از بین بردن خطوط پنجه کلاغی کمک زیادی می‌کند. این ماده با تامین پروتئین لازم پوست و کمک به بازسازی و ترمیم لایه‌های زیرین آن، چین و چروک‌های ریز اطراف چشم را از بین می‌برد. برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ سفیده را از زرده جدا کرده و هم بزنید تا کف کند. کف به دست آمده را روی خطوط پای کلاغ بمالید و حدود ده دقیقه صبر کنید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید.

توجه داشته باشید که این کار باید به طور منظم دو بار در هفته انجام شود. هنگام مالیدن سفیده تخم مرغ به دور چشم مراقب باشید که این ماده وارد چشم نشود.

ماسک آلوئه ورا

ژل شفاف موجود در گیاه آلوئه ورا یک معجزه واقعی برای پوست و در بین درمان‌های خانگی بهترین روش درمان چروک دور چشم است. خواص درمانی این ژل به رفع انواع مشکلات پوستی از جمله چین و چروک‌های ریز دور چشم و دهان کمک زیادی می‌کند. برای دیدن معجزه آلوئه ورا هر شب به مدت 20 دقیقه مقداری ژل روی خطوط پای کلاغی قرار دهید و سپس پوست را با آب سرد یا ولرم بشویید.

ماسک گوجه فرنگی

اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید و بعد از خوردن آن احساس خارش یا سوزش می‌کنید، این درمان را امتحان نکنید. در غیر این صورت باید گوجه فرنگی را آب گرفته و یک قاشق غذاخوری از آن را با زرده تخم مرغ ترکیب کنید. این مخلوط را با احتیاط به نواحی اطراف چشم بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم بشویید.

روغن نارگیل

این روغن و سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام، روغن کنجد وغیره اثرات درمانی زیادی برای پوست دارند. با مالیدن و ماساژ روغن نارگیل روی خطوط پنجه کلاغی می‌توانید آن‌ها را ترمیم کنید و حتی در مورد موارد خفیف‌تر آنها را کاملا از بین ببرید. این روغن را هر شب قبل از خواب به دور چشم‌های خود بمالید و صبح بعد از بیدار شدن از خواب با آب سرد بشویید.

آووکادو

آووکادو یکی از منابع اصلی ویتامین‌های A، E و C است که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. ترکیب این میوه با آلوئه ورا می‌تواند کمک زیادی به رفع خطوط پنجه کلاغی کند. برای تهیه این معجون باید قسمت نرم آووکادو را کاملا له کرده و با آب آلوئه ورا مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک شیر

نوشیدن شیر کمک زیادی به تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست و حفظ سلامت آن می‌کند. اما نوشیدن آن را نمی‌توان یک راه حل درمانی برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی دانست. برای اینکه شیر به رفع این خطوط کمک کند، باید آن را به آرامی با استفاده از پنبه روی خطوط دور چشم بمالید و پس از 10 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. اگر کمی روغن بادام به شیر اضافه کنید تاثیر آن بیشتر می‌شود. بهتر است این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

چه زمانی باید برای درمان چروک دور چشم اقدام کنیم؟

در درمان مشکلات پوستی از جمله خطوط پنجه کلاغی زمان حرف اول را می‌زند. بهتر است به محض مشاهده اولین خطوط ریز دور چشم نسبت به گشاد شدن این خطوط و عمیق‌تر شدن آنها اقدام کنید. در ابتدا می‌توانید از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید تا خطوط ریز ایجاد شده به مرور زمان از بین بروند. اما در صورت موثر نبودن این روش‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *