مراقبت از پوست

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

اسکراب ترکیبی است که برای تمیز کردن و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. اسکراب‌ها پوست صورت و بدن را صاف و براق می‌کنند. اگرچه اسکراب فواید زیادی دارد، اما استفاده نادرست یا بیش از حد آن می‌تواند به پوست آسیب برساند.

اگر به زیبایی و سلامتی خود اهمیت می‌دهید، حتما به مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید توجه کنید. امروزه استفاده از محصولات طبیعی بدون مواد شیمیایی و نگهدارنده طرفداران زیادی پیدا کرده است. اسکراب‌های خانگی (که از ترکیب محصولات طبیعی در منزل تهیه می‌شوند) علاوه بر سهولت استفاده، باعث نرمی، لطافت و زیبایی پوست نیز می‌شوند.

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

نحوه استفاده از اسکراب

مانند سایر مواد لایه بردار، اسکراب نیز باید به درستی استفاده شود. فراموش نکنید که هرگز از اسکراب بدن برای صورت خود استفاده نکنید. ترکیبات لایه بردار موجود در اسکراب بدن برای پوست ظریف صورت بسیار خشن و قوی بوده و باعث آسیب به پوست می‌شود. به همین ترتیب استفاده از اسکراب صورت برای بدن مفید نیست، زیرا ساینده بودن ذرات موجود در آن برای لایه برداری پوست بدن کافی نیست.

متخصصان زیبایی استفاده از اسکراب بدن را بعد از دوش آب گرم و حمام توصیه می‌کنند زیرا پوست بخار شده حساس‌تر است و تمیز کردن آن راحت‌تر خواهد بود. اگر از سونا استفاده می‌کنید، بهتر است پس از بیرون آمدن از سونا، اسکراب را روی پوست قرار دهید.

بهترین زمان برای استفاده از اسکراب بدن عصر است زیرا سلول‌های پوست در شب سریعتر تقسیم می‌شوند. این بدان معنی است که اپیدرم آزاد شده از سلول‌های مرده سریعتر تجدید می‌شود. پس از اسکراب کردن، باید از مرطوب کننده استفاده کنید، به خصوص اگر از محصولات حاوی نمک استفاده می‌کنید.

مراحل استفاده از اسکراب بدن به شرح زیر است:

  • قبل از استفاده از اسکراب بدن باید پوست کاملا تمیز و بخار شده و منافذ آن باز شود. به این ترتیب ذرات مرده پوست راحت‌تر و کارآمدتر از بین می‌روند.
  • مقدار مناسبی از اسکراب را روی بدن قرار دهید و به آرامی و با حرکات دورانی به مدت 5 تا 6 دقیقه ماساژ دهید.
  • پوست را کاملا با آب بشویید و از یک مرطوب کننده سبک و بدون چربی استفاده کنید.

انتخاب اسکراب بر اساس نوع پوست

اکثر اسکراب‌های بدن (به استثنای موارد نادر) امتیاز خاصی بر اساس نوع پوست ندارند، بنابراین باید اسکراب مورد نظر خود را بر اساس ترکیبات آن انتخاب کنید.

پوست حساس

پوست حساس پوستی ظریف، آسیب پذیر، مستعد تحریک و التهاب است. برای این نوع پوست بهتر است از اسکراب‌های حاوی ذرات ساینده مصنوعی استفاده شود. (ما ذرات اسکراب طبیعی و مصنوعی داریم) ذرات ساینده مصنوعی کوچکتر و آسیب کمتری نسبت به ذرات طبیعی دارند. این اسکراب‌ها را می‌توان هر روز استفاده کرد.

پوست چرب

این نوع پوست نیاز به پاکسازی جدی دارد، بنابراین بهتر است از اسکراب‌های حاوی ذرات ساینده طبیعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر پوست شما تحریک یا آسیب دیده است، نباید از لایه بردارهای مبتنی بر نمک استفاده کنید.

پوست خشک

این نوع پوست نیاز به درمان دقیق دارد، بنابراین استفاده از لایه بردارهای کرم یا ژل با حداقل میزان ذرات ساینده مناسب ترین اسکراب برای آن است. بنابراین، اسکراب‌های ایده آل برای پوست‌های چرب، اسکراب‌های مرطوب کننده و شیرین هستند.

پوست معمولی

تقریبا همه انواع اسکراب‌ها را می‌توان برای پوست‌های معمولی استفاده کرد. پس بر اساس سلیقه خود به راحتی اسکراب مورد نظر خود را انتخاب کنید!

پوست نازک

اگر پوست نازکی دارید که در آن رگ‌های خونی قابل مشاهده هستند، اصلا نیازی به اسکراب ندارید. تنها گزینه مناسب برای این نوع پوست لایه برداری اولتراسونیک (نه مکانیکی) است.

بنابراین تنها خرید اسکراب‌های گران قیمت برای داشتن پوستی صاف و شاداب کافی نیست. شما باید نوع مناسب اسکراب را انتخاب کنید و نحوه استفاده صحیح از آن را بیاموزید. در غیر این صورت به نتایج دلخواه نخواهید رسید.

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

چگونه مانع آسیب رساندن اسکراب به پوست شویم؟

برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

  • قبل از استفاده از یک اسکراب جدید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که به ترکیبات آن حساسیت ندارد.
  • اگر بعد از شستشوی بدن احساس سوزش و درد، التهاب و قرمزی کردید که با استفاده از مرطوب کننده برطرف نشد، بلافاصله استفاده از این اسکراب را قطع کنید.
  • اگر پوست دارای ترک یا بریدگی است از اسکراب استفاده نکنید. زیرا علاوه بر درد و ناراحتی، احتمال عفونت نیز وجود دارد.
  • اگر جوش‌های زیادی دارید، از یک متخصص برای استفاده از اسکراب کمک بخواهید.

چه زمانی و چند بار در روز از اسکراب بدن استفاده کنیم؟

اکثر مردم استفاده از اسکراب را بهترین راه برای تمیز کردن پوست می‌دانند. باید بدانید که اسکراب واقعا قادر است پوست را تمیز کرده و آن را کاملا نرم و صاف کند. به همین دلیل است که برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند استفاده روزانه از اسکراب‌ها پوست را کاملا تمیز و صاف می‌کند!

این یک ایده کاملا اشتباه است. از اسکراب‌های صورت و بدن زیاده روی نکنید. به جای اینکه زیاده روی کنید و به پوست آسیب برسانید، بهتر است صبور باشید و کم کم به نتایج دلخواه خود برسید.

هر چند وقت یکبار استفاده از اسکراب بدن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع پوست: افرادی که پوست خشک دارند نسبت به افراد دارای پوست چرب کمتر از اسکراب استفاده کنند.
  • نوع اسکراب: اسکراب‌های قوی‌تر باید کمتر استفاده شوند.
  • فصل: به عنوان یک قانون کلی، استفاده از اسکراب در فصل سرد مناسب نیست. در این زمان از سال پوست دچار عوارض شدید آب و هوایی می‌شود. در فصل گرما می‌توانید از اسکراب‌های بیشتری استفاده کنید اما اگر زیاد در معرض آفتاب هستید بهتر است از اسکراب خودداری کنید. بنابراین، اگر از اسکراب مناسب با نوع پوست خود در زمان‌های مناسب استفاده کنید، پوست شما آسیب نمی‌بیند.

اسکراب شکر چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

اسکراب شکر یک اسکراب لایه بردار حاوی مواد طبیعی برای پاکسازی ملایم و با کیفیت بدن است و باعث از بین رفتن سلول‌های مرده اپیدرم پوست می‌شود. لوازم آرایشی خانگی حاوی مواد نگهدارنده، رنگ و سایر ترکیبات مضر نیستند. علاوه بر این، آنها کاملاً مقرون‌به‌صرفه بوده و در هر زمان در دسترس هستند.

هزینه ساخت اسکراب شکر بسیار پایین است و مزایای آن بسیار بیشتر از محصولات شیمیایی است. شکر به دلیل ساختار و ترکیب شیمیایی خود می‌تواند پوست را زیبا و جوان کند. دانه‌های قند موجود در ترکیب این اسکراب به عنوان یک ساینده عمل می‌کند. این دانه‌ها سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. بنابراین پوست نرم‌تر و روشن‌تر می‌شود و اجزای مفید موجود در اسکراب به راحتی می‌توانند به منافذ پوست نفوذ کنند.

با استفاده منظم از اسکراب شکر، می‌توانید به تدریج از شر تمام عیوب جزئی پوست خلاص شوید، سلولیت را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و ترک‌های پوستی را از بین ببرید. در طی این روش، مواد مغذی موجود در قند وارد اپیدرم پوست می‌شود. این ترکیبات همراه با مونوساکاریدها پوست را صاف می‌کنند. اسید گلیکولیک که به تولید کلاژن طبیعی کمک می‌کند، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

فواید اسکراب شکر چیست؟

به طور کلی خواص و فواید اسکراب شکر عبارتند از:

  • چند منظوره است. برای انواع پوست به همان اندازه مفید است. با افزودن مواد مناسب می‌توانید ترکیب مناسبی برای پوست‌های چرب، معمولی یا خشک ایجاد کنید.
  • پاکسازی ملایم را فراهم می‌کند. شکر نرم‌ترین و ظریف ترین لایه برداری را برای پاکسازی ملایم پوست ایجاد می‌کند.
  • از پوست مراقبت می‌کند و تاثیر زیادی دارد. فروکتوز موجود در شکر اثرات شگفت انگیزی بر وضعیت پوست دارد. پس از لایه برداری با اسکراب شکر، پوست مخملی و براق می‌شود.
  • تعادل چربی را عادی می‌کند. استفاده مداوم از اسکراب شکر ضمن از بین بردن آلودگی منافذ و چربی اضافی پوست، تعادل چربی را نیز حفظ می‌کند.
  • از پوست محافظت و تغذیه می‌کند. از اسکراب شکر به عنوان وسیله‌ای برای مراقبت و تغذیه پوست استفاده کنید. با استفاده از این اسکراب از شر پوست خشن آرنج و زانو خلاص شده و تیرگی آن را از بین ببرید.
  • از بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند. بثورات پوستی و آکنه اغلب نتیجه التهاب غدد چربی (غدد چربی پوست) است که به دلیل تجمع مداوم ناخالصی‌های پوست و تمیز کردن نامنظم ظاهر می‌شود. استفاده از اسکراب شکر از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.
  • بافت پوست را بهبود می‌بخشد. اسکراب شکر باعث می‌شود نقایص پوستی مانند سلولیت، اسکار، آکنه و ترک‌های پوستی کمتر دیده شوند. همچنین جریان خون را در پوست بهبود می‌بخشد و چربی‌های بیشتری را می‌سوزاند.
  • اثر ضد پیری دارد. اسید گلیکولیک موجود در قند پوست را لایه برداری می‌کند و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. این کار لکه‌های پیری را جوان و روشن می‌کند.
  • مرطوب کننده است و تعادل آب پوست را تنظیم می‌کند. با استفاده از اسکراب شکر، میزان آب بافت‌ها و در نتیجه خاصیت ارتجاعی آن افزایش می‌یابد. افزودن اسانس به ترکیب اسکراب نیز آب را چسبیده و رطوبت داخل سلول‌ها را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

تنها در صورت استفاده منظم و صحیح از اسکراب شکر می‌توانید از تمام فواید آن بهره مند شوید. با توجه به نوع پوست و هدف خود می‌توانید مواد دیگری را به اسکراب خود اضافه کنید تا خواص درمانی و پیشگیرانه آن را افزایش دهید.

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

نحوه استفاده صحیح از اسکراب شکر

قبل از استفاده از اسکراب شکر، پوست را تمیز کنید اما بخار ندهید. می‌توانید پوست را در حمام تمیز کنید. پس از 15 دقیقه ماندن در آب گرم، فرآیند شستشو را شروع کنید. به این ترتیب اثربخشی روش چندین برابر افزایش می‌یابد. اسکراب را با ماساژ ملایم بمالید و با فشار زیاد روی پوست قرار ندهید.

هنگام استفاده از اسکراب به مهم‌ترین نواحی بدن مانند آرنج، زانو، پاشنه پا و همچنین مناطقی که سلولیت دارند توجه کنید. لطفا توجه کنید! بیش از 1 تا 3 بار در هفته پوست را لایه برداری نکنید. دفعات تمیز کردن به شرایط و نیازهای پوست و همچنین ترکیب اسکراب شکر بستگی دارد.

سخن پایانی

اسکراب‌ها نوعی از محصولات مراقبت از پوست هستند که به منظور لایه برداری سطح پوست تولید می‌شوند. اسکراب‌ها حاوی مواد لایه بردار هستند و با ماساژ این مواد روی صورت، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و پوست را شاداب‌تر و جوان‌تر می‌کنند. در صنعت زیبایی، اسکراب‌ها یک لایه بردار فیزیکی محسوب می‌شوند و باید به درستی از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *