مراقبت از پوست

راهنمای مراقبت از پوست بدن

راهنمای مراقبت از پوست بدن

همانطور که حفظ سلامت پوست صورت از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به مراقبت روزانه و هفتگی دارد، سلامت و شادابی پوست بدن نیز به مراقبت و محافظت مداوم از پوست بستگی دارد. برای داشتن پوست بدنی سالم و شاداب باید سعی کنید مجموعه‌ای از عادات مفید را در برنامه روزانه و هفتگی خود بگنجانید.

راهنمای مراقبت از پوست بدن

اهمیت مراقبت از پوست بدن

پوست بدن به دلایل زیادی یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که این عضو تمام بدن را می‌پوشاند و در عین حال تنها عضوی است که با محیط بیرونی و درونی بدن در تماس خواهد بود. پوست بدن به دلیل ارتباط با تمام اعضای بدن بسیار حساس و موثر است. به عنوان مثال، اگر با مشکلات کبدی، هورمونی یا تغذیه‌ای مواجه هستید، اولین علائم در پوست شما ظاهر می‌شود.

نکته مهم دیگری که در مورد پوست بدن باید بدانید این است که هر چه رنگ پوست تیره‌تر باشد، سیستم دفاعی آن قوی‌تر و در برابر عوامل خارجی مقاوم‌تر است. از طرفی پوست‌های سفید یا روشن نیاز به مراقبت و محافظت بیشتری دارند زیرا این نوع پوست‌ها نازک‌تر هستند و به دلیل ضعف سیستم دفاعی، حساسیت آن‌ها نیز بیشتر است. در این مقاله قصد داریم مروری کلی بر بایدها و نبایدها و راههای مراقبت از پوست بدن داشته باشیم.

از استحمام با آب داغ خودداری کنید

متاسفانه باید این خبر بد را به افرادی که عاشق استحمام در جکوزی هستند بدهیم که بهتر است در این مورد تجدید نظر کنند زیرا این روش شستشوی بدن در دراز مدت آسیب زیادی به پوست وارد می‌کند. به همین دلیل حتما زیر دوش حمام کنید و دمای آب را زیاد بالا نبرید. همچنین برای سلامت بهتر پوست، دوش گرفتن با آب سرد توصیه می‌شود زیرا دوش گرفتن با آب سرد در طولانی مدت پوست را سفت می‌کند.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید با آب سرد دوش بگیرید از آب ولرم استفاده کنید زیرا دمای بالای آب باعث شل شدن پوست بدن و تغییر ظاهر آن می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به استحمام در وان هستند باید هفته‌ای یک بار با آب ولرم این کار را انجام دهند و زمان استحمام را کوتاه کنند. همچنین اگر دوش می‌گیرید زمان آن را کاهش دهید.

راهنمای مراقبت از پوست بدن

از پوست بدن در برابر آفتاب محافظت کنید

یکی از عوامل مخرب که مانع ترمیم پوست می‌شود، نور خورشید است. با این حال متاسفانه بسیاری از افراد کم و بیش به آفتاب گرفتن و برنزه شدن پوست خود در فصول گرم سال علاقه دارند. برای این دسته از افراد باید گفت که اشعه ماوراء بنفش یا فرابنفش خورشید باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی پوست و اختلال در عملکرد اندام‌های پوستی می‌شود.

برای توضیح این موضوع باید گفت که برنزه شدن پوست باعث خشکی می‌شود و بنابراین پوست برای تامین چربی مورد نیاز خود میزان چربی تولیدی را افزایش می‌دهد. تکرار این موضوع باعث می‌شود که پوست به تولید این مقدار چربی عادت کرده و همیشه همان مقدار چربی تولید کند. در نهایت، این موضوع باعث می‌شود که نوع پوست شما از حالت عادی به چرب تغییر کند.

همچنین اشعه ماوراء بنفش خورشید روند پیری پوست را تسریع می‌کند و با ایجاد اختلال در عملکرد رنگدانه‌های پوست باعث ایجاد لک و خال در سطح پوست می‌شود. این اشعه در نهایت سلول‌های سرطانی پوست را فعال می‌کند و در طولانی مدت می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

مراقبت از پوست بدن با مرطوب کننده ها

یکی از عوامل مهم در سلامت پوست بدن استفاده از مرطوب کننده مناسب بعد از استحمام است. برای مراقبت از پوست به خصوص در فصول سرد سال توصیه می‌شود استفاده از مرطوب کننده‌ها را به عادات روزانه خود اضافه کنید و هرگز اجازه ندهید پوست‌تان آنقدر خشک شود که احساس کشیدگی به آن دست دهد. همچنین توصیه می‌شود ماهی یک بار با استفاده از روغن‌های طبیعی و محصولات مراقبت از پوست، حمام مغذی به پوست خود بدهید.

برای جلوگیری از آسیب به پوست بدن، به عنوان لیف موقع استحمام از الیاف بیش از حد درشت استفاده نکنید و اگر از آن دسته افرادی هستید که هر روز دوش می‌گیرید، لیف‌های جنس فیبر را به طور کلی ترک کنید. اگر نواحی تیره‌ای از پوست شما مانند آرنج یا مچ پا وجود دارد، از یک تکه گریپ فروت استفاده کنید و آن را به مدت ده دقیقه روی آن ناحیه قرار داده و این کار را انجام دهید تا تیرگی از بین برود. استفاده از ماسک‌ها و لایه بردارها به صورت ماهانه یا هفتگی برای مراقبت از پوست و افزایش استحکام آن توصیه می‌شود.

نکته مهم: اگر از آن دسته افرادی هستید که چاق و لاغری زیادی دارید و وزن آنها همیشه در حال تغییر است، سعی کنید با ورزش منظم یا رژیم غذایی دائمی وزن خود را ثابت نگه دارید. دلیل این امر این است که تغییر وزن باعث کشیدگی و شل شدن زیاد پوست و در نتیجه ایجاد ترک می‌شود.

اگر پوست شما خیلی خشک است، آلوئه ورا را در برنامه مراقبت از پوست روزانه خود قرار دهید و حتما از کرم دست و پا به طور روزانه مخصوصا در فصل سرد استفاده کنید. جالب است بدانید تنها قسمتی از پوست بدن که دچار پیری زودرس می‌شود و درمانی برای آن وجود ندارد پوست دست است و به همین دلیل است که سن خانم‌ها را به راحتی می‌توان از روی پوست دستشان تشخیص داد.

لایه برداری پوست بدن

پوست بدن نیز مانند پوست صورت نیاز به لایه برداری هفتگی دارد. می‌توانید با استفاده از یک لایه بردار ملایم هر هفته تمام قسمت‌های بدن خود را لایه برداری کنید. این کار به حذف سلول‌های مرده پوست و لایه‌های کدر آن کمک می‌کند و پوستی شاداب، شفاف و نرم‌تری به شما می‌دهد. از طرفی اسکراب بدن به خصوص کف پا، مچ پا، آرنج، زانو وغیره پوست ضخیم و پینه بسته را از بین می‌برد و آن را صاف و یکدست می‌کند. اسکراب پوست نیز به رفع لک و تیرگی پوست کمک زیادی می‌کند. البته توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از اسکراب‌ها تعادل را رعایت کنید.

یکی از اسکراب‌های عالی برای پوست بدن اسکراب و لایه بردار شکر دار با اسانس نارگیل است. این اسکراب با کمک ذرات شکر و نارگیل و مواد آتشفشانی باعث لایه برداری و بازسازی سلول‌ها و احیای پوست می‌شود. همچنین با از بین بردن سلول‌های مرده پوست را نرم و صاف می‌کند. این اسکراب با بهبود گردش خون در پوست به بازسازی آن کمک می‌کند و لک‌های تیره را از بین می‌برد و پوست را روشن می‌کند. اسکراب کردن پوست علاوه بر جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن، سلولیت و ترک‌های پوست را از بین می‌برد. این اسکراب برای انواع پوست مناسب است و برای تمام نقاط بدن قابل استفاده خواهد بود.

راهنمای مراقبت از پوست بدن

داشتن سبک زندگی مناسب، رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب کافی و خواب مناسب

یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت پوست داشتن سبک زندگی سالم است. استفاده از مواد غذایی سالم و متعادل به ویژه میوه‌ها و سبزیجات، نوشیدن مایعات و آب کافی و حداقل 8 لیوان آب در روز، داشتن خواب کافی و منظم و به موقع و به طور متوسط 8 ساعت در روز و همچنین پرهیز از استعمال دخانیات، الکل و سیگار از مهم‌ترین عادات زندگی سالم هستند. رعایت این نکات ساده در حفظ شادابی، طراوت و زیبایی پوست شما بسیار موثر است و از بروز علائم پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

از ماسک‌های خانگی استفاده کنید

اگر پوست شما به خصوص در ناحیه دست و پا بسیار خشک است توصیه می‌کنیم از ماسک‌های مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا، شیر، ماست، عسل وغیره استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از ماسک‌های آماده یا ماسک‌های خانگی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برخی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست را معرفی کنیم. با رعایت این موارد تا حد زیادی می‌توانید از پوست بدن خود در برابر خشکی و چین و چروک محافظت کنید. با این حال به خاطر داشته باشید که برخورداری از پوستی شاداب، سالم و زیبا بیش از هر چیز خواب کافی و مناسب ضروری است زیرا این امر در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. از طرفی آب جادوی پوست خوب است. بدن ما برای داشتن پوستی زیبا و سالم به آب نیاز دارد که مقدار کمی از آن با مصرف میوه‌ها و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده تامین می‌شود. این در حالی است که بیشتر آب مورد نیاز بدن باید از طریق آب آشامیدنی تامین شود که هشت لیوان آب در طول روز است. در نهایت باید گفت که پوست شما آینه سلامت درون و بیرون شماست پس حتما مراقب پوست خود باشید و به سلامت آن توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *