مراقبت از پوست

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

این روزها بحث حفظ جوانی و شادابی چهره یکی از مسائلی است که ذهن بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان را درگیر خود می‌کند. کمک گرفتن از روش‌های مختلف تهاجمی و جراحی و استفاده از مواد و محصولاتی که می‌تواند روند پیری را به تاخیر بیندازد و به جوان سازی پوست کمک کند بسیار محبوب است. حتی ممکن است بسیاری از ما راه‌هایی را برای رسیدن به این هدف به توصیه دیگران امتحان کرده باشیم. اما این محصولات، مواد و محلول‌هایی که ارائه می‌شوند چه تغییراتی در ساختار پوست ایجاد می‌کنند و چه موادی را در بدن ما تحت تاثیر قرار می‌دهند که در نتیجه روند پیری به تعویق می‌افتد؟

پس از پاسخ به این سوال، حتما توجه کرده‌اید و می‌دانید که همه ما روزانه شاهد تبلیغات محصولات آرایشی و بهداشتی هستیم که اغلب حاوی ماده‌ای به نام کلاژن هستند. اما کلاژن چیست و چه خواصی دارد که امروزه مورد استقبال گسترده و جهانی قرار گرفته است؟ آیا کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی ممکن است؟

کلاژن چیست؟

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین‌ها در بدن است که نقش کلیدی در سراسر بدن دارد و همچنین یکی از معدود پروتئین‌هایی است که در تمام بافت‌های بدن یافت می‌شود. این پروتئین در بافت عضلانی، سیاهرگ، تاندون، استخوان، دستگاه گوارش و مهمتر از همه در بافت پوست نقش ویژه و کلیدی دارد. امروزه نقش این پروتئین خاص در روند بهبودی پوست بسیار ویژه است.

کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف پذیری خود مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست است. در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که پوست را جوان نگه می‌دارد. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین کاهش می‌یابد و این عامل باعث شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک در سطح آن می‌شود.

اما امروزه پزشکان و محققان با کشف روابط و واکنش‌های پیچیده‌ای که در این فرآیند موثر است، توانسته‌اند راه‌های زیادی برای تحریک کلاژن سازی پوست ارائه دهند. از جمله این راه‌ها می‌توان به تزریق اسید هیالورونیک، مزوتراپی، میکرونیدلینگ و پی آر پی وغیره اشاره کرد که البته تمامی این روش‌ها جزو روش‌ها و مداخلات پزشکی محسوب می‌شوند. اما جالب است بدانید راه حل‌های خانگی ساده و کم هزینه تری نیز وجود دارد که با استفاده مداوم و مستمر از این محلول‌ها می‌توانید به کلاژن سازی پوست خود کمک زیادی کنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

مواد غذایی حاوی کلاژن برای کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی

قبل از ارائه روش‌های موثر برای افزایش تولید کلاژن، ابتدا باید بدانیم که چه موادی حاوی کلاژن هستند یا تولید کلاژن را در پوست ما تحریک می‌کنند. به عبارت دیگر باید بدانیم چه موادی در جوانسازی پوست ما موثر هستند. برخی از موادی که به کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی کمک می‌کنند به شرح زیر هستند:

مرکبات

این غذاها سرشار از ویتامین C هستند، این ویتامین با خواص ویژه خود تاثیر بسزایی در تحریک تولید کلاژن در بدن دارد. شما به سادگی می‌توانید با افزودن مقدار مناسب مرکبات به رژیم غذایی خود و تامین ویتامین C مورد نیاز بدن، به تولید کلاژن و جوان سازی پوست خود کمک کنید. از بهترین مرکبات برای کمک به کلاژن سازی می‌توان به لیمو، پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی وغیره اشاره کرد.

سبزیجات

استفاده منظم و کافی از سبزیجات نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را به حداقل می‌رساند، بلکه با داشتن مقدار زیادی کلروفیل در ساختار خود به طور معجزه آسایی باعث تحریک کلاژن سازی پوست شما می‌شود. علاوه بر این، سبزیجات با خواص آنتی اکسیدانی خود از بسیاری از واکنش‌های مضر در بدن شما جلوگیری کرده و به سلامت پوست شما کمک می‌کنند.

تخم مرغ

این ماده شگفت انگیز سرشار از پروتئین خواص بسیار ویژه‌ای برای بدن شما دارد. استفاده از تخم مرغ کافی در رژیم غذایی روزانه در ابتدا نیاز بدن به بیشتر پروتئین‌ها را برطرف می‌کند. در واقع این سفیده تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و مواد مغذی خواهد بود. اما زرده تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کلاژن است و تاثیر شگفت انگیزی بر تولید کلاژن پوست شما خواهد داشت.

مراقب باشید در مصرف تخم مرغ زیاده روی نکنید. اگرچه مصرف آن مقدار در تامین نیازهای بدن و سلامت بدن و پوست شما تاثیر بسزایی دارد، اما زیاده روی در مصرف تخم مرغ باعث بروز مشکلات و بیماری‌های کبدی می‌شود.

سیر

حتما با خواص بی نظیر و شگفت انگیز سیر نیز آشنا هستید. سیر در کنار تمام خواص بی شماری که در زمینه کمک به هضم و جذب گوارشی، ضدعفونی کننده بدن و رفع مشکلات خلقی و هزاران خاصیت دیگر دارد، خاصیت شگفت انگیزی در تحریک کلاژن سازی در بدن خواهد داشت. سیر گوگرد زیادی دارد و به دلیل وجود این ماده معدنی شگفت انگیز، توانایی سم زدایی و تحریک کلاژن سازی را خواهد داشت. گنجاندن سیر در رژیم غذایی در دراز مدت به سلامت بدن و پوست شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

صیفی جات قرمز رنگ

صیفی جاتی قرمز رنگی مانند گوجه فرنگی، فلفل قرمز، هویج وغیره خواص آنتی اکسیدانی بسیار خاصی دارند و علاوه بر محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های مضر، منبع غنی کلاژن هستند و باعث تحریک کلاژن سازی می‌شوند.

ژلاتین

ژلاتین خود نشان دهنده مستقیم و ملموس کلاژن و عملکرد آن در بدن است. امروزه انواع مختلفی از ژلاتین آماده در بازار موجود است و می‌توانید خودتان آن را تهیه کنید. اما استفاده از آغل گوسفند و گاو و استخراج ژلاتین طبیعی از آنها روش بهتری است. با جوشاندن این نوع غذا می‌توانید ژلاتین را در منزل تهیه کنید. استفاده از ژلاتین خانگی بسیار قوی تر و موثرتر از ژلاتین موجود در بازار است.

کلاژن خانگی منبعی غنی از کلاژن خالص است و علاوه بر خواص بی نظیری که برای سلامتی بدن دارد، در مراحل کلاژن سازی پوست و استخوان، باعث افزایش مثال زدنی کلاژن در بدن و استحکام می‌شود. مفاصل و استخوان‌ها و همچنین جوانسازی پوست. توجه داشته باشید که اگر نمی‌خواهید از منابع ژلاتین حیوانی در این راه استفاده کنید، می‌توانید ژلاتین گیاهی آماده را از بازار خریداری کنید.

ویتامین A

ویتامین A یکی از منابع غنی کلاژن است که البته با عملکرد خود در بدن باعث افزایش فعالیت مکانیسم کلاژن خواهد شد. غذاهایی مانند هویج و ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی از پیش سازهای ویتامین A به نام کاروتن هستند. این مواد طی یک سری واکنش‌ها در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

برای دریافت مستقیم ویتامین A می‌توانید از کلرلا که به صورت کرم مخصوص پوست و همچنین پودر و قرص خوراکی در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف زیاد ویتامین A در بدن باعث ایجاد اختلال می‌شود، بنابراین قبل از تهیه قرص‌ها و داروهای خوراکی حاوی ویتامین A با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین سی

ویتامین C یا اسید اسکوربیک یکی از مواد ضروری و مهم مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن است. این ویتامین به خودی خود در بدن ما تولید نمی‌شود و باید از منابع غذایی به بدن برسد یا از قرص‌های ویتامین C استفاده و نیاز آن را برطرف کرد. همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن اثر شگفت انگیزی دارد و از بسیاری از واکنش‌های مضر و ناخواسته جلوگیری می‌کند و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، چغندر، بادمجان وغیره منابع غنی ویتامین C هستند که با مصرف مقدار مناسب ویتامین C به صورت غذا یا قرص‌های آماده موجود در بازار می‌توانید به شکل موثری به کلاژن سازی خود کمک کنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی و تهیه ماسک‌های خانگی

یکی از راهکارهای کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی، تهیه ماسک‌های خانگی است. برخی از ماسک‌های خانگی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند به شرح زیر هستند:

ماسک آلوئه ورا

این روزها کمتر کسی در مورد خواص شگفت انگیز آلوئه ورا چیزی نشنیده است. از این گیاه فوق العاده برای جوانسازی و تحریک کلاژن پوست، از بین بردن جای زخم و آبرسانی به پوست وغیره استفاده می‌شود. محصولات زیادی به صورت کرم، ماسک، پماد وغیره حاوی ماسک آلوئه ورا در بازار موجود است. اما بهترین، موثرترین و مطمئن ترین روش استفاده مستقیم از این گیاه فوق العاده است. برای تهیه ماسک آلوئه ورا دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

یک برگ آلوئه ورا تهیه کرده و با استفاده از چاقو تکه‌ای از آن را بر اساس نیاز خود جدا کنید. سعی کنید ژل وسط برگ را با چاقو جدا کرده و در ظرفی بگذارید و با چنگال شروع به له کردن و همگن کردن آن کنید. با استفاده از یک پد تمیز، آن را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس آن را بشویید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و کلاژنی خاص و شگفت انگیز یکی از بهترین مواد ممکن برای طراوت و کمک به جوان سازی پوست شماست. برای تهیه و استفاده از ماسک گوجه فرنگی دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

یک گوجه فرنگی کامل را پوست بگیرید و عصاره آن را جدا کنید. می‌توانید این کار را با رنده یا مخلوط کن انجام دهید و آن را در ظرف تمیزی بریزید و نصف قاشق غذاخوری زردچوبه به آن اضافه کنید (زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای که دارد تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما خواهد داشت) و خوب هم بزنید. مخلوط فوق را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس آن را بشویید. این ماسک را می‌توانید دو تا سه بار در هفته برای صورت خود استفاده کنید.

حتما قبل از استفاده از ماسک گوجه فرنگی، مقداری از آن را روی پوست دست یا پشت گردن خود تست کنید تا از ایجاد حساسیت جلوگیری کنید. در صورت قرمزی و خارش از این ماسک استفاده نکنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

ماسک تخم مرغ و لیمو

تخم مرغ با خواص فوق العاده‌ای که دارد، مواد مغذی و پروتئین لازم را به پوست شما می‌رساند و لیمو با داشتن آنتی اکسیدان از پوست شما در برابر حمله رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ترکیب همچنین به دلیل وجود سفیده تخم مرغ به صورت مخلوط صورت شما را لیفت و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. تاثیر این ماسک شگفت انگیز را می‌توان از اولین بار مشاهده کرد. مراقب باشید زیاد لیمو اضافه نکنید زیرا لیمو به دلیل خاصیت اسیدی ممکن است پوست شما را خشک کند. برای تهیه ماسک تخم مرغ دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

یک تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده را جدا کنید. سفیده تخم مرغ را در ظرفی غیر فلزی بریزید. سفیده را با همزن شروع به هم زدن کنید تا کاملاً کف کند سپس یک برش لیمو را اضافه کنید و چند ثانیه دیگر هم بزنید. ادامه هید. ماسک شما آماده است و می‌توانید آن را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید مخلوط فوق به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آن را بشویید. می‌توانید هفته‌ای دو بار از این ماسک برای صورت خود استفاده کنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

ماسک ماست و عسل

اول از همه باید گفت که لبنیات از غنی ترین منابع کلاژن هستند. در این بین ماست و شیر جایگاه ویژه‌ای دارند. عسل، این ماده شگفت انگیز با خواص و اثر معجزه آسا یکی دیگر از منابع بی نظیر تولید کلاژن در طبیعت است. استفاده از ماسک ماست و عسل تاثیر شگفت انگیزی در جوانسازی پوست شما و تحریک کلاژن سازی آن خواهد داشت، علاوه بر این، این ترکیب باعث آبرسانی و رفع لک‌ها و جوش‌های پوستی می‌شود. همچنین ترکیب ماست و عسل باعث تنظیم pH می‌شود.

یک تا دو قاشق غذاخوری ماست را بنا به نیازتان در ظرفی بریزید و نصف قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس این مخلوط را به مدت 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. این ترکیب را می‌توانید دو بار در هفته روی پوست خود استفاده کنید.

کلاژن سازی پوست با مواد طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

برای حفظ کلاژن پوست چه باید کرد؟

راهکارهای زیر برای حفظ کلاژن پوست توصیه می‌شود:

  • ترک سیگار؛ زیرا فرآیند کلاژن سازی پوست را مختل می‌کند.
  • برای مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید.
  • قبل از خروج از منزل حتما ضد آفتاب بزنید.
  • از محصولات کلاژن ساز استفاده کنید و محصولات کلاژن را در روتین پوست خود بگنجانید.

سخن پایانی

کلاژن سازی پوست در خانه بسیار مهم است. زیرا کلاژن یکی از پرمصرف ترین و مهم ترین پروتئین‌ها در بدن است. کلاژن در حفظ سلامت و جوانی و زیبایی پوست بسیار موثر است. با افزایش سن میزان کلاژن پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج جوانی و شادابی خود را از دست می‌دهد. کمبود کلاژن پوست می‌تواند زیبایی پوست را کاهش دهد.

رژیم غذایی در حفظ زیبایی پوست در جوانی بسیار موثر است که با ایجاد کلاژن باعث نرمی پوست، حفظ ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. کلاژن؛ پروتئینی است که انواع مختلفی دارد و با افزایش سن میزان آن در بدن کاهش می‌یابد. این موضوع باعث رونق بازار مکمل‌های حاوی کلاژن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *