مراقبت از پوست

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

معمولاً با شنیدن نام ویتامین C ذهن ناخودآگاه سراغ قرص‌های جوشان و مرکباتی مانند پرتقال و لیمو شیرین می‌رود که همگی در درمان سرماخوردگی موثر هستند. اما آیا تا به حال به خواص دیگر ویتامین C برای بدن فکر کرده‌اید؟ آیا از خواص معجزه آسای این ویتامین بر روی پوست می‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم در مورد ویتامین C و اثرات مفید فراوان آن بر روی پوست توضیحاتی ارائه کنیم.

محصولات حاوی ویتامین  C

ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق منابع غذایی و مکمل‌های غذایی تامین شود. همانطور که می‌دانید مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و سبزیجاتی مانند اسفناج، جعفری، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، کلم پیچ، کلم بروکلی و میوه‌های قرمز رنگ مانند توت فرنگی و شاه توت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند.

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

داروها و مکمل‌های حاوی ویتامین  C

داروهای حاوی ویتامین C شامل قرص‌های جویدنی، کپسول‌ها و قرص‌های جوشان هستند. این داروها در واقع نوعی مکمل غذایی هستند که می‌توانند ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کنند. علاوه بر این، با توجه به فواید فراوان ویتامین C برای بدن، پوست و مو، شرکت‌های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، سرم، کرم و روغن تولید می‌کنند که می‌تواند منبع غنی ویتامین C و زیبایی باشد و به پوست شما جوان ببخشد.

کرم ویتامین C به صورت موضعی

جالب است بدانید که دریافت ویتامین C به صورت موضعی تاثیر بیشتری نسبت به روش‌های خوراکی دارد. به علاوه اثربخشی این روش بر روی پوست بیشتر است و نتایج آن سریعتر دیده می‌شود. حتما این جمله را شنیده‌اید که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و نقش موثری در تحریک کلاژن سازی پوست دارد. اما کلاژن چیست و آنتی اکسیدان به چه معناست؟

قبل از بحث در مورد فواید و اثرات ویتامین C بر روی پوست، قصد داریم تعریف مختصری از کلاژن و آنتی اکسیدان‌ها ارائه دهیم:

کلاژن چیست؟

کلاژن به عنوان یک پروتئین مهم در بدن حدود 25 تا 35 درصد پوست را تشکیل می‌دهد. کلاژن‌ها از آسیب و سایش بافت‌های پوست جلوگیری می‌کنند. اما همزمان با افزایش سن، روند تولید کلاژن در بدن نیز کاهش می‌یابد و این امر منجر به افزایش چین و چروک و خطوط ریز روی پوست می‌شود. از سوی دیگر عواملی مانند استرس، سیگار، رژیم غذایی نامناسب، اشعه ماوراء بنفش و از همه مهمتر افزایش سن بر روند نزولی کلاژن سازی تاثیر می‌گذارد. کلاژن‌ها استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند، زمینه را برای آبرسانی بهتر پوست فراهم می‌کنند، پوست را تقویت می‌کنند و روند ترمیم بافت‌های پوست را تسریع می‌کنند.

آنتی اکسیدان کلاژن چیست؟

وقتی گفته می‌شود محصولی دارای خواص آنتی اکسیدانی است، به این معنی است که این محصول می‌تواند به عنوان یک سد دفاعی خوب عمل کرده و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. اکنون که با مفهوم کلاژن و آنتی اکسیدان‌ها آشنا شدید، بهتر می‌توانید نقش آن‌ها را در جوان سازی و ترمیم پوست ببینید.

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

تاثیر ویتامین C بر روی پوست

در ادامه این مقاله به بررسی اثرات مثبت ویتامین C بر روی پوست می‌پردازیم:

پیشگیری از چین و چروک

علاوه بر افزایش سن، عوامل زیادی مانند اشعه ماوراء بنفش، رادیکال‌های آزاد محیطی، استرس و استعمال دخانیات باعث ایجاد چین و چروک پوست می‌شوند. ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک سد دفاعی عمل کرده و از پوست در برابر این عوامل محافظت می‌کند، به بازسازی و ترمیم پوست کمک می‌کند و در نهایت اثرات پیری پوست را کاهش می‌دهد.

درمان موضعی پوست

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد چین و چروک پوست، لکه‌های پوستی، کک و مک، سوختگی و لایه برداری پوست می‌شود. در این میان سرم‌ها و کرم‌های ویتامین C در صورت استفاده موضعی باعث التیام پوست و جلوگیری از این گونه عوارض می‌شود. باید بدانید که ویتامین C جایگزین ضد آفتاب نیست، اما می‌تواند التهاب‌هایی مانند آفتاب سوختگی را التیام بخشد.

روشن و صاف کردن پوست

ویتامین C اثرات نور خورشید را به حداقل می‌رساند و از قرمزی و التهاب پوست جلوگیری می‌کند. این ویتامین همچنین رنگ پوست را یکنواخت می‌کند و درخشندگی و شفافیت پوست را افزایش می‌دهد.

آبرسانی و تامین آب پوست

کم آبی پوست باعث ایجاد خطوط ریز روی پوست صورت می‌شود که استفاده از ویتامین C با آبرسانی به پوست باعث حفظ رطوبت مورد نیاز پوست و جلوگیری از خشکی و کم آبی آن می‌شود.

افزایش خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست

ویتامین C فیبرهای کلاژن را تحریک می‌کند که باعث افزایش تولید کلاژن و افزایش انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. در این صورت پوست قوی و سخت شده و در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش A و B مقاوم می‌شود.

کاهش التهاب و لکه‌های پوستی

ویتامین C نقش مهمی در کاهش قرمزی جوش‌ها و التهاب پوست دارد. از آنجایی که لک‌های پوستی در اثر افزایش رنگدانه‌ها و تجمع آنها در پوست ایجاد می‌شود، استفاده از ویتامین C باعث محو شدن این لک‌ها می‌شود و بنابراین نقش مهمی در درخشندگی پوست دارد. یکی دیگر از مزایای ویتامین C، بهبود سریع زخم‌ها است، به همین دلیل است که بسیاری از محصولات ترمیم کننده زخم حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند.

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

چرا باید سرم ویتامین C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید؟

دلایلی که باید باید سرم ویتامین C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید به شرح زیر هستند:

برای انواع پوست مناسب و بی خطر است

سرم ویتامین C برای انواع پوست مناسب و بی خطر است. ویتامین C مشخصات ایمنی بسیار خوبی دارد. استفاده طولانی مدت از سرم ویتامین C برای پوست هیچ عارضه‌ای ندارد و بیشتر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط در برخی موارد نادر، افرادی که حساسیت پوستی شدید دارند ممکن است کمی احساس سوزش کنند.

پوست را روشن می‌کند

سرم ویتامین C به محو شدن رنگدانه‌های پوست کمک کرده و آن را نرم و صاف می‌کند. همچنین تیرگی و کدورت پوست را کاهش می‌دهد و به پوست درخشندگی جوانی می‌بخشد.

قرمزی پوست را کاهش می‌دهد

سرم ویتامین C با کاهش قرمزی پوست، رنگ پوست را یکدست می‌کند. ویتامین C اثرات مثبتی برای درمان درجات مختلف التهاب پوست داشته است. سرم ویتامین C با کاهش قرمزی پوست، رنگ پوست را یکدست می‌کند.

تجمع رنگدانه‌ها را از بین می‌برد

ویتامین C تجمع رنگدانه را از بین می‌برد. منظور از تجمع رنگدانه‌ها لکه‌هایی است که در اثر افزایش سن، ملاسما در اثر نور خورشید ایجاد می‌شود. در تجمع رنگدانه‌ها، ملانین بیش از حد در نقاط خاصی از پوست تولید می‌شود. همچنین ممکن است در مناطقی از پوست که قبلاً آکنه داشته‌اند، رنگدانه ایجاد شود.

استفاده از سرم ویتامین C برای پوست از تولید ملانین جلوگیری می‌کند. در نتیجه لکه‌های تیره پوست ما محو شده و پوست یکدست و یکدست می‌شود.

خطوط دایره‌ای زیر چشم را کمتر نشان می‌دهد

ویتامین C در کاهش قرمزی بسیار موثر است. سرم ویتامین C با پرکردن و آبرسانی ناحیه زیر چشم به صاف و صاف شدن آن کمک می‌کند. ویتامین C در کاهش قرمزی بسیار موثر است. برخی افراد می‌گویند ویتامین C به محو شدن خطوط دایره‌ای دور چشم نیز کمک می‌کند.

باعث تولید کلاژن می‌شود

استفاده از ویتامین C برای پوست یک راه شناخته شده برای افزایش تولید کلاژن است. استفاده از ویتامین C روی پوست روشی شناخته شده برای افزایش تولید کلاژن است. کلاژن یک پروتئین طبیعی است که در طول زمان تجزیه می‌شود. اگر کلاژن پوست کم باشد، خطوط ریز و چین و چروک در پوست ایجاد می‌شود.

از شل شدن پوست جلوگیری می‌کند

استفاده از سرم ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. تولید کلاژن با استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست مرتبط است. وقتی کلاژن سازی پوست شما کاهش می‌یابد، پوست شل می‌شود. استفاده از سرم ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. در نتیجه ویتامین C باعث تقویت و سفت شدن پوست می‌شود.

از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند

سرم ویتامین C برای پوست یک آنتی اکسیدان قوی است. اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، مولکول‌هایی به نام «رادیکال‌های آزاد» در بدن شما ایجاد می‌شود. اینها اتمهایی هستند که یک الکترون آنها از دست رفته است. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگر می‌گردند تا الکترون را از آنها بدزدند که باعث آسیب شدید به پوست ما می‌شود.

سرم ویتامین C برای پوست یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان‌ها یک الکترون به رادیکال‌های آزاد اهدا می‌کنند. به این ترتیب از سلول‌های سالم پوست محافظت کرده و رادیکال‌های آزاد را به مولکول‌های بی ضرر تبدیل می‌کنند.

آفتاب سوختگی را بهبود می‌بخشند

طبق تحقیقات انجام شده، سرم ویتامین C پوست علاوه بر کاهش قرمزی، سرعت تولید و تکثیر سلولی را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود سلول‌های سالم جدید جایگزین سلول‌های آسیب دیده شوند.

اهمیت استفاده از ویتامین سی برای صورت

چگونه از سرم ویتامین C برای پوست استفاده کنیم؟

آیا تصمیم گرفته‌اید سرم ویتامین C را به رژیم زیبایی خود اضافه کنید؟ بهترین راه‌های استفاده از این محصول مفید را به شما خواهیم گفت.

همیشه استفاده از سرم ویتامین C را بعد از شستن صورت خود در اولویت قرار دهید، به این ترتیب، اجازه می‌دهید مواد مفید سرم ویتامین C عمیقا جذب پوست شما شود. به این ترتیب بقیه کرم‌ها مانع جذب مواد سرم نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که مواد ارزشمند موجود در سرم ویتامین C برای پوست عمیقاً در پوست شما نفوذ می‌کند.

لازم نیست از مرحله مرطوب کردن پوست خود که خیلی دوست دارید بگذرید. فقط ابتدا سرم را روی پوست خود بمالید، این سرم مانع از جذب مرطوب کننده به پوست شما نمی‌شود. پس از شستن پوست، مقدار کمی از سرم را روی دستان خود بریزید و با انگشتان خود به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید.

نکات استفاده از ویتامین سی برای پوست

هنگام استفاده از سرم ویتامین سی، برای کسب نتیجه بهتر این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • اگر پوست شما حساس است. بعد از شستن صورت (یعنی قبل از استفاده از سرم) حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. اگر پوست مرطوبی دارید، از محصولاتی استفاده کنید که فرمولاسیون آنها بر پایه آب هستند. احتمال التهاب پوست افزایش می‌یابد. اگر پوست شما کاملا خشک باشد، سرعت نفوذ دارو کاهش می‌یابد.
  • اطمینان حاصل کنید که محصولی که استفاده می‌کنید منقضی نشده است. اگر محصول تیره شده یا رنگ آن تغییر کرده به این معنی بوده که ویتامین C اکسید شده است. با این حال، سرم هنوز قابل استفاده است. اما، مزایای مشابهی ندارد.
  • استفاده منظم از سرم ویتامین C برای پوست و قوام، کلید حداکثر تاثیر آن است، بنابراین حتما آن را به برنامه شبانه خود اضافه کنید.
  • از سرم بعد از شستن پوست و قبل از مرطوب کردن استفاده کنید.
  • اگر بعد از لایه برداری پوست از سرم ویتامین C استفاده شود، بیشتر جذب پوست شما می‌شود. اما اگر پوست شما حساس است، در این مرحله نیازی به لایه برداری ندارید.

سخن پایانی

این روزها بیش از گذشته نام سرم ویتامین C بر سر زبان‌ها افتاده است. نام این سرم را تقریبا در اکثر مکان‌های بهداشتی آرایشی می‌شنوید. آیا تا به حال از سرم ویتامین C برای پوست خود استفاده کرده‌اید؟ چه تاثیری روی پوست شما گذاشت؟ سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. هدف ما سلامت پوست شماست. ما را در رسیدن به آن یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *