مراقبت از پوست

کدام ویتامین پوست را روشن میکند؟

کدام ویتامین پوست را روشن میکند؟

پوست روشن و زیبا معمولا به عنوان نشانه‌ای از سلامت کل بدن در نظر گرفته می‌شود. آیا فکر می‌کنید پوست شما به اندازه کافی درخشش دارد؟ آیا می‌دانید کمبود ویتامین در پوست تیره و کدر می‌تواند موثر باشد؟ روشن شدن پوست با بیوتین و سایر ویتامین‌ها موضوع این مقاله است. با ما همراه باشید.

نقش ویتامین‌ها در روشن شدن پوست

به طور کلی 13 نوع ویتامین وجود دارد که هر کدام فواید خاص خود را دارند. برخی از آنها به حفظ سلامت اعصاب کمک می‌کنند، برخی با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند و برخی دیگر در جوان و درخشان نگه داشتن پوست شما موثر هستند. ویتامین‌های موثر برای روشن شدن پوست عبارتند از:

کدام ویتامین پوست را روشن میکند؟

روشن شدن پوست با بیوتین

ویتامین B7 یا بیوتین بیشتر به عنوان ویتامین مو شناخته می‌شود. اما نقش موثر این ویتامین در روشن شدن پوست را نمی‌توان نادیده گرفت. تحقیقات نشان می‌دهد که بیوتین به بهبود آبرسانی پوست کمک می‌کند و در کاهش آکنه و هایپرپیگمانتاسیون موثر است. پس برای روشن شدن پوست بهتر است ویتامین B7 را به مقدار کافی برای بدن خود تامین کنید.

منابع غذایی بیوتین

بیوتین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. غذاهایی که بیشترین بیوتین را دارند عبارتند از: گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، مغزها، دانه‌ها و برخی سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین. به عنوان یک ویتامین برای مو، پوست و ناخن، مصرف منابع بیوتین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ویتامین C برای روشن شدن پوست

ویتامین C در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود و به روشن شدن پوست کمک می‌کند. این ویتامین می‌تواند در درمان مشکلات مختلف پوستی مانند آکنه، پرپیگمانتاسیون، لکه‌های تیره و خطوط ریز روی صورت موثر باشد. در بالاترین لایه پوست، اپیدرم، به طور طبیعی مقادیری ویتامین C وجود دارد.

ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود. کلاژن پروتئینی است که به پوست شما قدرت و قوام لازم را می‌دهد و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. مصرف موضعی ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را افزایش داده و در جوانسازی پوست شما موثر باشد. ویتامین C همچنین با مهار آنزیم تیروزیناز که مسئول تولید ملانین یا رنگدانه پوست است به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

منابع غذایی ویتامین  C

مصرف خوراکی ویتامین C ممکن است اثر ضد آفتاب شما را افزایش دهد و با کاهش آسیب سلولی، روند بهبودی بدن را تسریع کند. شما می‌توانید ویتامین C را به وفور در مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و نارنگی پیدا کنید. توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بروکلی و پاپایا از دیگر منابع غنی ویتامین C در میوه‌ها هستند.

ویتامین E برای پوست

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به نظر می‌رسد برای حفظ سلامت پوست عالی باشد. هنگامی که ویتامین E به صورت موضعی استفاده شود، با جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید، آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. بدن شما ویتامین E را به طور طبیعی از طریق روغنی به نام سبوم تولید می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. این ویتامین پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از تحریک آن جلوگیری می‌کند.

منابع غذایی ویتامین E

روغن‌های گیاهی، سبزیجات سبز تیره، آجیل و دانه‌ها منابع غنی ویتامین E هستند. برای افزایش سطح این ویتامین در بدن از این مواد غذایی استفاده کنید: ماهی قزل آلا، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، تخم کدو تنبل، چغندر پخته، روغن جوانه گندم و روغن آفتابگردان

نقش ویتامین D در روشن شدن پوست

روشن شدن پوست را با بیوتین، ویتامین C و E توضیح دادیم و اکنون نوبت به یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سلامت و درخشندگی پوست یعنی ویتامین D رسیده است. بدن انسان زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد بیشترین ویتامین D را تولید می‌کند.

بین ساعت 10 صبح تا 14 بعد از ظهر، اگر به مدت 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، نیاز روزانه شما به ویتامین D به طور کامل تامین می‌شود. کمبود ویتامین D را می‌توان با مصرف قرص‌های ویتامین D و منابع حاوی این ماده مغذی برطرف کرد.

منابع غذایی سرشار از ویتامین  D

در میان غذاها، برخی از آنها حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین D هستند. به عنوان مثال: ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین، تخم مرغ، لبنیات غنی شده با ویتامین D و محصولات حاوی سویا.

فواید ویتامین A برای پوست

ویتامین A به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. رتینوئیدها که نوعی ویتامین A هستند، اغلب در سرم‌های پوست، مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها استفاده می‌شوند. این ویتامین دارای خواص ضد التهابی است و به روشن شدن پوست و در عین حال کاهش آکنه کمک می‌کند.

غذاهای حاوی ویتامین  A

با خوردن این غذاها می‌توانید مطمئن شوید که ویتامین A کافی دریافت می‌کنید: روغن کبد ماهی، تخم مرغ، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات نارنجی/زرد و سبزیجات سبز تیره.

کدام ویتامین پوست را روشن میکند؟

ویتامین  B3

ویتامین B3 یک عنصر جادویی در دنیای پوست است. نیاسین یا ویتامین B3 در بدن انسان ذخیره نمی‌شود و باید از طریق مصرف غذا به بدن برسد. ویتامین B3 به شکل نیاسینامید به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را بازیابد و آن را صاف و روشن نشان دهد. شما می‌توانید با استفاده موضعی از این ویتامین علائم پیری را کاهش دهید و پوست خود را هیدراته، نرم و لطیف نگه دارید.

منابع ویتامین  B3

گوشت قرمز، جگر گاو، ماهی، برنج قهوه‌ای، غلات کامل، موز، آجیل، دانه‌ها و حبوبات منابع غنی نیاسین هستند. کمبود این ویتامین در بدن خیلی شایع نیست.

ویتامین K برای پوست

این ویتامین در درمان بسیاری از مشکلات پوستی موثر است. کمبود ویتامین K نادر است زیرا در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. محو شدن لکه‌های تیره، رفع سیاهی زیر چشم و تسریع روند بهبود زخم‌ها و کبودی‌ها از جمله فواید ویتامین K برای پوست است.

منابع ویتامین K

ویتامین K به مقدار کافی در سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سایر مواد غذایی مانند ماهی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و تخم مرغ یافت می‌شود. این ویتامین به صورت موضعی در بسیاری از کرم‌ها نیز استفاده می‌شود.

ویتامین  B5

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک یکی از ویتامین‌های موثر در سفید شدن پوست است. یکی از خواص این ویتامین حفظ رطوبت پوست است که با هیدراته نگه داشتن پوست به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از چین و چروک آن کمک می‌کند. این ویتامین در آووکادو و مرغ نیز یافت می‌شود.

ویتامین  B3

ویتامین B3 یا نیاسین مانند اکثر ویتامین‌ها در بدن تولید نمی‌شود و باید از منابع خارجی دریافت شود. این ویتامین رطوبت پوست را احیا می‌کند و آن را صاف می‌کند. همچنین استفاده موضعی از B3 به از بین بردن علائم پیری کمک می‌کند. اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و از آسیب به پوست جلوگیری می‌کند.

این ویتامین را می‌توان در سبزیجات، گوشت و دانه‌های روغنی یافت. برای استفاده از ویتامین‌ها به صورت خوراکی، مشورت با متخصص پوست را فراموش نکنید. زیرا استفاده نادرست از آنها ممکن است به شما آسیب برساند.

اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد. اسید فولیک دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان است که به این معنی است که اثرات ضد پیری را افزایش می‌دهد. اسید فولیک در برخی از میوه‌های مورد علاقه ما مانند توت فرنگی، گریپ فروت، پاپایا و تمشک وجود دارد، اما در صورت نیاز و با تجویز پزشک می‌توانید از قرص‌های اسید فولیک نیز استفاده کنید.

از بهترین فواید اسید فولیک برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد پیری پوست
  • مرطوب کننده پوست
  • سرشار از آنتی اکسیدان

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها مواد فوق العاده مفیدی برای پوست سالم و شاداب هستند. این باکتری‌های مفید زمانی ایجاد می‌شوند که شرایط مناسب باشد و همچنین به طور طبیعی در دستگاه گوارش و روده وجود داشته باشد.

آیا می‌دانید بین دستگاه گوارش و سلامت پوست ما ارتباط وجود دارد؟ هنگامی که روده به درستی کار نمی‌کند (جذب مواد مغذی، دفع سموم)، بدن قادر به مبارزه با باکتری‌های بد نیست و این می‌تواند منجر به التهاب شود. بنابراین اگر هدف شما بهبود زیبایی و شفافیت پوستتان است، توصیه می‌کنیم با سلامت روده شروع کنید تا خود را برای یک سفر موفق مراقبت از پوست آماده کنید. می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از لبنیات غنی شده با پروبیوتیک، کیمچی، کامبوچا و میسو دریافت کنید.

از بهترین فواید پروبیوتیک‌ها برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سلامت دستگاه گوارش و افزایش درخشندگی و شفافیت پوست
  • متعادل کردن پوست با باکتری‌های مفید
  • کاهش التهاب در پوست و بدن

اسیدهای چرب امگا 3

اگرچه همه چربی‌ها خیلی سالم و مفید نیستند، اما وقتی صحبت از اسیدهای چرب امگا 3 می‌شود، همه می‌خواهند این چربی‌ها را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنند. زیرا اسیدهای چرب امگا 3 یک راه عالی برای مقابله با چین و چروک پوست هستند و شما می‌توانید از مزایای این اسیدهای چرب مفید چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی بهره مند شوید. اسیدهای چرب امگا 3 در دانه‌های چیا، دانه‌های کتان، گردو و توفو یافت می‌شوند.

از بهترین فواید اسیدهای چرب امگا 3 برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • ضد پیری
  • آبرسانی به پوست
  • مرطوب کننده پوست

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود دارد، اما به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین با استفاده از محصولات موضعی حاوی اسید هیالورونیک می‌توانید پوستی نرمتر و مرطوب تر داشته باشید. زیرا اسید هیالورونیک به راحتی می‌تواند به پوست نفوذ کند و همچنین به جذب سایر مواد آبرسان و مرطوب کننده کمک می‌کند و می‌تواند تا 1000 برابر وزن مولکولی خود را در آب نگه دارد.

می‌توانید اسید هیالورونیک را با مصرف سویا، سیب زمینی، مرکبات و کلم پیچ دریافت کنید یا از محصولات حاوی هیالورونیک اسید در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

از بهترین فواید اسید هیالورونیک برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رطوبت پوست را حفظ می‌کند
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

کدام ویتامین پوست را روشن میکند؟

 فلاونوئیدها

فلاونوئیدها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، خواص ضد سرطانی و فواید ضد التهابی هستند و تاثیر بسیار خوبی در حفظ سلامت، زیبایی و درخشندگی پوست خواهند داشت. می‌توانید با مصرف شکلات تلخ، چای سبز و انواع توت‌ها، فلاونوئیدهای مورد نیاز بدن را تامین کنید و از محصولات حاوی فلاونوئید استفاده کنید تا از اثرات و فواید فلاونوئیدها بر روی پوست بیشتر بهره مند شوید.

از بهترین فواید فلاونوئیدها برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • ضد سرطان
  • ضد التهاب

سخن پایانی

افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جمله دلایلی است که بر تیرگی و پیری پوست تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است برای از بین بردن تیرگی پوست از ویتامین‌های موثر در سفید شدن پوست مانند A, C, D, E, K استفاده کنید تا علاوه بر درخشندگی پوستی شاداب و شفاف با کمتر داشته باشید.

برای مصرف این ویتامین‌ها به صورت مکمل بهتر است با پزشک مشورت کنید زیرا استفاده نادرست از A و D به کلیه و کبد شما آسیب می‌رساند. برای مشاوره با پزشک پوست و یافتن متخصص پوست در شرق تهران می‌توانید با قرارداد با بیمه از طریق سایت دکتر با من توسط پزشک پوست ویزیت شوید و پوستی زیباتر داشته باشید. همانطور که توضیح دادیم روشن شدن پوست با بیوتین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، نیاسین، ویتامین K و ویتامین D امکان پذیر است که دو راه برای استفاده از این ویتامین‌ها وجود دارد. یکی استفاده موضعی از آنها و دیگری رساندن آنها به بدن از طریق مصرف غذا. کمبود هر یک از ویتامین‌های ذکر شده می‌تواند با تیره شدن پوست و سایر مشکلات پوستی همراه باشد. در نهایت باید بگوییم که یک رژیم غذایی سالم برابر با سلامت پوست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *