مراقبت از پوست

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

احتمالاً سعی کرده‌اید با استفاده از یک لایه بردار خوب پوست خود را روشن و شفاف کنید. اما برای انتخاب یک لایه بردار خوب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ چه محصولاتی برای لایه برداری صورت مناسب است؟

بسیاری از افراد به دلیل استفاده نادرست از لایه بردارها دچار آسیب‌های پوستی می‌شوند. مواردی مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌تواند نشانه استفاده بیش از حد از لایه بردارها باشد. ممکن است برخی از افراد فکر کنند زمانی که صورت پوسته پوسته می‌شود زمان لایه برداری فرا رسیده است، اما در واقع این نشانه آن است که باید خودداری کنید. هنگام استفاده از لایه بردار باید مواردی را رعایت کنید. همچنین باید بدانید که چگونه یک لایه بردار خوب انتخاب کنید.

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیشینه لایه برداری پوست

از گذشته تا کنون پیشگیری از روند پیری پوست با حفظ جوانی و سلامت پوست یکی از دغدغه‌های فکری بشر بوده است. زیرا پوست اولین جایی است که توسط دیگران قضاوت می‌شود. تاریخچه استفاده از اسیدهای زیبایی و استفاده از شیر حمام (اسید لاکتیک) توسط کلئوپاترا یا استفاده از حمام شراب توسط رومی‌ها به اعصار گذشته باز می‌گردد.

استفاده از مواد سوزاننده در پاپیروس به دست آمده از 3500 سال پیش از آغاز تاریخ مصر گزارش شده است. اما اولین اقدام عملی به دهه 1870 و زمان اونون برمی گردد که خمیری تهیه کرد که برای تمیز کردن پوست چرب و خشک صورت استفاده می‌شد. در اواخر دهه 1930 در ایالات متحده، آنتوانت لاگاس شروع به لایه برداری با فنل کرد. او از روش پدرش که یک پزشک فرانسوی بود برای التیام زخم‌های ناشی از جراحات جنگی پیروی کرد.

چرا پوست ما نیاز به لایه برداری دارد؟

پوست ما هر 28 روز به تدریج سلول‌های مرده را با سلول‌های جدید جایگزین می‌کند. با افزایش سن، این روند کند می‌شود و سلول‌های مرده روی سطح پوست جمع می‌شوند. به این ترتیب این فرآیند به درستی انجام نمی‌شود و به همین دلیل در سنین بالاتر شاهد چین و چروک، جوش و لک‌های بیشتری هستیم.

برای داشتن پوستی شاداب و سالم باید فرآیند نوسازی سلول‌های پوست را سریعتر انجام دهیم. کرم‌های لایه بردار این کار را انجام می‌دهند.

لایه برداری چه خواصی برای پوست دارد؟

لایه برداری پوست شما را از چند جهت زیبا می‌کند:

  • طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، لایه برداری به طور موثری باعث روشن شدن و بهبود اثربخشی محصولات مراقبت از پوست می‌شود. زیرا با از بین رفتن سلول‌های مرده، کرم‌ها و سایر محصولات مراقبت موضعی بهتر جذب پوست می‌شوند.
  • لایه برداری منظم می‌تواند از مسدود شدن منافذ جلوگیری کند و آکنه و جوش را کاهش دهد.
  • لایه برداری طولانی مدت می‌تواند تولید کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشندگی و جوانی پوست شماست. افزایش این پروتئین باعث بهبود انعطاف پذیری پوست و کاهش خطوط ریز و افتادگی پوست می‌شود.

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

نکاتی برای قبل از لایه برداری

مانند روتین پوست، ابتدا صورت خود را تمیز کنید تا بقایای مواد آرایشی، انواع کرم‌ها و چربی‌ها، سلول‌های مرده و باکتری‌ها به طور کامل از روی پوست پاک شوند. بسته به نوع پوست خود از محصولات مخصوص نوع پوست خود استفاده کرده تا بهترین نتیجه را بگیرید و پوست خود را به خوبی تمیز کنید. سپس از انواع تونیک‌ها و تونرها استفاده کنید تا آلودگی‌های عمیق تری از پوست پاک شود تا پوست صورت شما برای لایه برداری آماده شود.

شستشوی صورت

بسته به نوع پوست خود، انتخاب‌های مختلفی برای شستشوی روزانه صورت و پاکسازی صورت از انواع آلودگی‌ها دارید. محصولات متنوع و کاربردی زیادی برای شستشوی انواع پوست (چرب، خشک، مستعد آکنه و معمولی) در ردیف محصولات پوستی برندهای آرایشی و بهداشتی وجود دارد. انواع دستمال مرطوب، فوم، موس یا ژل شستشو همگی به دلیل اهمیت پاکسازی روزانه پوست تهیه و در بازار عرضه شده‌اند.

اهمیت استفاده از تونر

شستن صورت به تنهایی قادر به از بین بردن تمام آلودگی‌ها نیست. به همین دلیل، تونرهای پوست به شما کمک می‌کنند تا اثرات باقیمانده آلودگی باقی مانده در پوست را تمیز کنید. تونیک پاک کننده صورت بیومارین برای انواع پوست مناسب است زیرا حاوی مواد منشا جلبک دریایی است و ترشح چربی پوست را تنظیم می‌کند و رطوبت و سلامت پوست شما را تامین می‌کند.

مدت زمان استفاده از کرم لایه بردار

یکی از نکات مهم در مورد استفاده از لایه بردارها مدت زمان استفاده از آنهاست. استفاده طولانی مدت و بیش از حد از کرم‌های لایه بردار ممکن است پوست شما را تحریک کرده و منجر به عوارض جانبی زیادی مانند خشکی، التهاب و حساسیت‌های پوستی شود.

مدت زمان استفاده از لایه بردارها به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • سن
  • نوع پوست
  • حساسیت پوست هر فرد
  • نوع لایه بردار مورد استفاده
  • هدف از استفاده از لایه بردار

انتخاب لایه بردار مناسب و تعیین زمان استفاده از آن کاری تخصصی و دشوار است و توصیه می‌شود برای این کار با پزشک متخصص مشورت کنید. اما بهتر است قبل از استفاده از هرگونه کرم لایه بردار، ژل و … یک پچ تست یا تست حساسیت انجام دهید و مطمئن شوید که پوستتان حساسیت ندارد. همچنین بدون تجویز پزشک بیش از 20 تا 30 دقیقه از لایه بردارها روی پوست خود استفاده نکنید.

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشنایی با انواع لایه برداری پوست

به طور کلی دو نوع لایه برداری پوست (هم صورت و هم بدن) وجود دارد: فیزیکی و شیمیایی.

لایه برداری فیزیکی

لایه بردارهای فیزیکی یا انواع اسکراب‌ها شامل دانه‌های ریز مانند شکر، نمک، هسته میوه‌های له شده و … هستند که با سایشی مختصر سطح پوست را لایه برداری می‌کنند و در انواع خانگی و فروشگاهی موجود می‌باشند. این نوع لایه برداری برای انواع جوش‌های سرسیاه و پاکسازی سطحی سلول‌های مرده پوست مناسب است.

لایه برداری شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی که به عنوان انواع لایه برداری پوست با آنها آشنا هستید حاوی آنزیم‌ها و اسیدهای میوه مختلفی هستند و به AHA یا آلفا هیدروکسی اسید معروف هستند. لایه بردارها به حذف سریع سلول‌های مرده از سطح پوست کمک می‌کنند. لایه بردارهای شیمیایی برای بازسازی لایه رویی پوست برای پاکسازی عمیق، از بین بردن جوش‌ها و داشتن پوستی شفاف و صاف استفاده می‌شود. مانند سایر محصولات پوستی، انواع لایه بردارها متناسب با هر نوع پوستی در بازار موجود است.

در چه بازه‌های زمانی می‌توان از لایه بردار استفاده کرد؟

به عنوان یک قانون کلی، کمتر بهتر است. به یاد داشته باشید که هدف شما از لایه برداری صورت قرمز شدن چغندر یا احساس سوزش در پوست نیست. هدف از استفاده از لایه بردار کمک به فرآیند لایه برداری طبیعی پوست برای روشن تر کردن پوست است.

با توجه به این موضوع که چند بار باید از لایه بردار استفاده کنید، در مرحله اول نوع پوست مهم است.

  • پوست حساس: لایه برداری پوست حساس باید بسیار نرم و ملایم باشد. یک لایه بردار خوب برای پوست‌های حساس، لایه بردار با درصد کمتری از مواد فعال است. یک لایه برداری خوب برای پوست‌های حساس، لایه برداری شیمیایی است. شما می‌توانید حداکثر یک یا دو بار در هفته از لایه بردار استفاده کنید. اما به هیچ وجه نباید از لایه بردارهای قوی استفاده کنید. لایه بردارهای فیزیکی یا لایه بردارهایی که دانه‌های درشتی دارند باعث حساسیت و واکنش بیشتر پوست می‌شوند.
  • پوست‌های چرب: پوست‌های چرب در برابر استفاده از لایه بردارها تحمل بیشتری دارند. یک روش لایه برداری خوب برای پوست‌های چرب کمی متفاوت است. برای این پوست می‌توانید صبح‌ها از لایه بردار استفاده کنید. همچنین استفاده از سایر لایه بردارها مشکلی برای پوست‌های چرب ایجاد نمی‌کند. پوست‌های چرب می‌توانند تا پنج بار در هفته از لایه بردار استفاده کنند.
  • پوست‌های معمولی و مختلط: موضوع لایه برداری خوب برای این پوست‌ها کمی متفاوت است. پوست‌های معمولی و مختلط می‌توانند هم از لایه برداری فیزیکی و هم شیمیایی استفاده کنند. این افراد می‌توانند سه بار در هفته از لایه بردار استفاده کنند.
بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین کرم لایه بردار پوست صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟

چه زمانی نباید از لایه بردار استفاده کرد؟

حتی اگر یک لایه بردار خوب داشته باشید، باز هم نمی‌توانید همیشه از لایه بردار استفاده کنید. برای مثال افرادی که آکنه دارند استفاده از لایه بردارها چندان مفید نیست. زیرا پوست این افراد از قبل ملتهب است و لایه برداری ممکن است وضعیت را بدتر کند. زیرا باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

در صورت وجود زخم یا بریدگی روی صورت، نباید از لایه بردار استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که سرما خورده‌اید، زمانی که ناحیه اطراف بینی معمولاً درد می‌کند، استفاده از لایه بردار آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند. حتی اگر پوست آفتاب سوخته باشد، استفاده از لایه بردار آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند.

یک لایه بردار خوب برای پوست صورت چه می‌کند؟

همانطور که گفتیم لایه بردارهای فیزیکی با استفاده از دانه‌های ریز یا ریز لایه شاخی پوست را از بین می‌برند. اما لایه برداری شیمیایی این کار را با استفاده از اسیدهای لایه بردار انجام می‌دهد. هر دوی این لایه‌بردارها پوست صاف‌تری ایجاد می‌کنند. آنها به محو شدن جوش‌ها و لک‌ها و روشن شدن پوست کمک می‌کنند.

لایه بردارهای خوب این کار را بدون ایجاد قرمزی یا چین و چروک پوست انجام می‌دهند. به همین دلیل وجود برخی ترکیبات می‌تواند به شما نشان دهد که لایه بردار خوب است یا نه.

وجود کدام ترکیبات نشان می‌دهد که لایه بردار خوبی است؟

اسید سالیسیلیک

ممکن است اسید سالیسیلیک را در ترکیبات بیشتر کرم‌های آکنه دیده باشید. این به این دلیل است که اسید سالیسیلیک یک پاک کننده قوی پوست است. این اسید منافذ مسدود شده پوست را تمیز کرده و پوست را یکدست می‌کند. همچنین اسید سالیسیلیک باعث لایه برداری پوست می‌شود.

اسید گلیکولیک

می‌توان گفت که یک لایه بردار خوب اسید گلیکولیک دارد. زیرا این اسید از نظر ساختاری بسیار کوچک است. به همین دلیل به عمق پوست نفوذ کرده و باعث لایه برداری ملایم و عمیق می‌شود. ساختار این اسید به گونه‌ای است که منافذ پوست را تمیز کرده و لایه‌های شاخی پوست را از بین می‌برد.

بعد از لایه برداری چه کنیم؟

فرقی نمی‌کند چه نوع پوستی دارید، پس از استفاده از انواع لایه بردارها، استفاده از کرم مرطوب کننده ضروری است. زیرا آبرسانی به پوستی که لایه برداری شده است اولین و مهمترین اقدام مراقبتی است.

اگر پوست خشکی دارید حتما از کرم‌های مناسب پوست خشک با قدرت مرطوب کنندگی بالا که حاوی چربی مناسب هستند برای احیای پوست خود استفاده کنید.

ضد آفتاب را فراموش نکنید

یکی دیگر از اقدامات مراقبتی برای پوست اسکراب شده و لایه برداری شده، استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب است. توصیه می‌شود از قرار گرفتن طولانی مدت در استخرهای روباز در معرض نور مستقیم خورشید پس از هرگونه لایه برداری برنزه خودداری کنید.

سخن پایانی

انتخاب یک لایه بردار خوب برای روتین پوست شما ضروری است. لایه‌بردارها به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند و در نتیجه پوستی جوان‌تر، روشن‌تر و روشن‌تر می‌شوند. لایه بردارها انواع مختلفی دارند و هر فردی با توجه به نوع پوست خود می‌تواند لایه بردار مناسبی را انتخاب کند. در این مقاله سعی کردیم با راهنمایی‌های مناسب به شما در انتخاب یک لایه بردار خوب برای پوستتان کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *